cuprins
Managementul Resurselor și Economia Circulară în România
de Alex Laibăr
Cinci cifre cheie în legătură cu managementul resurselor din România
20,8 tone
20,8 tone materii prime / 1,3% persoană / an – consumul României în 2023, cu 40% peste media UE (14,5 t).
13%
rata de reciclare a deșeurilor municipale (2023), față de ținta UE de 55% pentru 2025
1,3%
rata de utilizare circulară a materialelor, mult sub media UE de 11,8%
5,8 milioane tone
deșeuri municipale generate anual, adică circa 300 kg/locuitor
50 000 locuri de muncă verzi
potențial estimate până în 2030, prin tranziția la economia circulară
Trei lucruri de reținut din acest capitol
România rămâne liniară
Consum ridicat de resurse și reciclare redusă, în contrast cu obiectivele UE
Circularitatea aduce beneficii multiple
Reducerea emisiilor cu până la 45%, locuri de muncă verzi și oportunități sociale și economice
Tranziția cere schimbare structurală
Infrastructură modernă, date corecte, politici coerente și o cultură a reutilizării și reparării
De ce economia circulară?
România se confruntă cu provocări semnificative în gestionarea resurselor, situându-se sub media europeană la majoritatea indicatorilor de economie circulară. Implementarea principiilor economiei circulare nu reprezintă doar o obligație derivată din angajamentele europene, ci o necesitate pentru asigurarea dezvoltării durabile și atingerea neutralității climatice până în 2050.

Economia circulară reprezintă un model economic regenerativ care urmărește păstrarea valorii produselor, materialelor și resurselor în economie cât mai mult timp posibil, reducând la minimum generarea deșeurilor.
Spre deosebire de modelul economic liniar tradițional (extrage-produce-consumă-aruncă), economia circulară promovează prevenția consumului excesiv, reutilizarea, repararea, recondiționarea și reciclarea materialelor existente.
Pentru familiile românești, tranziția către economia circulară are implicații directe asupra calității vieții și bugetului familial. Pe termen scurt, poate însemna costuri suplimentare pentru gestionarea separată a deșeurilor și achiziționarea de produse durabile, dar pe termen mediu și lung aduce economii substanțiale prin reducerea consumului, prelungirea duratei de viață a produselor și diminuarea facturilor la utilități. Totodată, creează oportunități economice prin dezvoltarea industriilor de reciclare și recondiționare, generând locuri de muncă verzi accesibile diverselor categorii sociale.

România a făcut progrese în ultimii ani în adoptarea cadrului legislativ necesar, însă implementarea rămâne deficitară. Rata de reciclare a deșeurilor municipale de aproximativ 13% (2023) plasează țara noastră la distanță considerabilă de media UE de 48% și de ținta de 55% pentru 2025. Analiza evidențiază decalaje semnificative între regiunile țării, precum și un potențial insuficient exploatat în sectoare-cheie precum agricultura, construcțiile și industria textilă.
Beneficiile economiei circulare
Economia circulară poate genera beneficii pentru mediu, economie și societate. Prin adoptarea unor practici sustenabile, se pot reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu până la 45% în sectoarele cheie, contribuind semnificativ la combaterea schimbărilor climatice. În același timp, se diminuează presiunea asupra resurselor naturale, se reduce poluarea solului, apei și aerului și se conservă biodiversitatea, protejând ecosistemele fragile ale planetei.

La nivel european, se estimează că întreprinderile din UE ar putea realiza economii de aproximativ 600 miliarde EUR, echivalentul a 4% din PIB-ul anual. Această tranziție ecologică va genera și crearea a peste 50.000 de locuri de muncă verzi în România până în 2030, contribuind la o economie mai robustă. Mai mult, se reduce dependența de importul de materii prime și se stimulează inovația și competitivitatea, deschizând noi orizonturi pentru afaceri.

Pe lângă avantajele economice, tranziția verde aduce și beneficii sociale palpabile. Calitatea vieții se îmbunătățește considerabil datorită reducerii poluării, iar consumatorii au acces la produse de calitate superioară și cu o durată de viață mai mare. Această transformare creează, de asemenea, noi oportunități de angajare în sectoarele verzi emergente și contribuie la dezvoltarea economiei sociale și la incluziunea grupurilor vulnerabile.
Pentru România, adoptarea economiei circulare nu reprezintă doar o aliniere la politicile europene, ci o oportunitate de a adresa probleme structurale precum dependența de importuri, eficiența scăzută a utilizării resurselor și managementul deficitar al deșeurilor.
Mai mult, aceasta oferă un cadru pentru modernizarea economiei și îmbunătățirea competitivității internaționale.

Cu toate acestea, tranziția către economia circulară presupune provocări semnificative, inclusiv necesitatea unor investiții inițiale substanțiale, schimbări în comportamentul consumatorilor și adaptarea cadrului legislativ și fiscal.
Cum măsurăm trecerea spre o economie circulară?
O problemă majoră este lipsa de acuratețe a datelor, prin raportare incompletă și prezentarea de date inexacte. Autoritățile locale și operatorii economici nu raportează complet și corect informațiile legate de generarea și gestionarea deșeurilor. Adesea, nu au capacitatea administrativă necesară pentru a colecta și a raporta aceste date în mod sistematic, ceea ce duce la un tablou incomplet al situației.

O altă provocare este reprezentată de diferențele semnificative dintre metodologiile utilizate la nivel local și cele recomandate de Eurostat. Inconsistențele metodologice fac ca datele să fie incomparabile și pot duce la subraportare, îngreunând procesul de evaluare a performanței (benchmarking) față de alte state membre ale Uniunii Europene.

Există, de asemenea, o lipsă critică a unui sistem informatic integrat la nivel național, care să faciliteze colectarea, validarea și procesarea datelor despre fluxurile de materiale și deșeuri. Sistemele existente sunt fragmentate și adesea incompatibile, ceea ce împiedică o analiză coerentă și eficientă a datelor la nivel național.

Există percepția publică cum că o parte semnificativă din cantitățile de deșeuri generate nu sunt raportate oficial în sistemul național de monitorizare. Această situație duce la o subevaluare a problemei și, implicit, la alocarea insuficientă de resurse pentru gestionarea acesteia.

În acest context, pot fi identificate următoarele probleme majore:
  • Cântărire și trasabilitate deficitară: O problemă majoră este lipsa echipamentelor de cântărire în multe puncte de colectare a deșeurilor, ceea ce duce la estimări aproximative ale cantităților. Această situație este agravată de trasabilitatea redusă a fluxurilor de deșeuri, în special în zonele rurale unde infrastructura de colectare este deficitară, făcând dificilă o monitorizare precisă a traseului deșeurilor.
  • Confuzii de raportare: Există, de asemenea, o neclaritate în modul în care sunt raportate deșeurile comerciale, similare celor menajere, dar produse în activitățile comerciale. Acestea sunt adesea incluse în statisticile deșeurilor municipale fără a fi contabilizate separat, ceea ce afectează acuratețea datelor.
  • Lipsa indicatorilor și capacitate administrativă redusă: Pe lângă problemele de raportare, se constată lipsa unor indicatori specifici pentru măsurarea circularității în sectoare economice-cheie. Mai mult, capacitatea administrativă redusă la nivelul autorităților locale pentru colectarea și validarea datelor reprezintă o altă barieră, îngreunând o gestionare eficientă și transparentă a deșeurilor.
Aceste deficiențe în sistemul de măsurare și evaluare au consecințe semnificative pentru elaborarea politicilor publice. În absența unei imagini clare a situației actuale, autoritățile se confruntă cu dificultăți în stabilirea unor obiective realiste și a unor măsuri adecvate pentru atingerea acestora.

Îmbunătățirea sistemului de măsurare și evaluare reprezintă, așadar, o prioritate pentru implementarea eficientă a economiei circulare în România. Aceasta presupune investiții în infrastructura digitală, armonizarea metodologiilor de colectare și raportare a datelor, precum și consolidarea capacității administrative la nivel local și central.

În continuare, vom analiza situația actuală a gestionării resurselor în România, cu mențiunea că interpretarea datelor trebuie făcută ținând cont de limitările sistemului de măsurare și evaluare descrise mai sus.
Panorama actuală a resurselor și deșeurilor
În România, fiecare persoană ajunge să consume în jur de 20,8 tone de materii prime pe an (2023), în timp ce media europeană e de doar 14,5 tone. Diferența de tone arată că folosim resursele mai puțin eficient decât alte țări din UE – economia noastră e încă destul de consumatoare când vine vorba de materii prime, dar scoate mai puțină valoare din ele.

Tendințele din perioada 2015-2024 au arătat o creștere a consumului de materii prime cu aproximativ 15%, reflectând expansiunea economică, dar și ineficiența utilizării resurselor.
Sectoarele cu cel mai mare consum de materiale sunt construcțiile (42%), industria prelucrătoare (28%) și agricultura (18%).
În ceea ce privește generarea deșeurilor, în România se generează anual aproximativ:
  • 5,8 milioane tone de deșeuri municipale (circa 300 kg / locuitor / an);
  • 28 milioane tone de deșeuri industriale;
  • 5,2 milioane tone de deșeuri din agricultură raportate oficial (estimările reale sunt semnificativ mai mari);
  • 11 milioane tone de deșeuri din construcții și demolări.
Gestionarea deșeurilor în România se bazează încă preponderent pe depozitare, în timp ce metodele alternative precum reciclarea și compostarea rămân insuficient dezvoltate.
Evoluția generării de deșeuri din ultimii ani arată o ușoară creștere a cantității de deșeuri municipale (aproximativ 5% în perioada 2018-2023) și fluctuații semnificative ale deșeurilor industriale în funcție de activitatea economică.

Sectorul construcțiilor a înregistrat cea mai mare creștere a generării de deșeuri – de aproximativ 25% în ultimii cinci ani –, reflectând boom-ul imobiliar din marile orașe.

Ratele de reciclare raportate până la finalul anului 2024 au fost:
  • 13% Rata de reciclare deșeuri municipale, comparativ cu ținta UE de 55% pentru 2025 și 65% pentru 2035;
  • 57% Rata de reciclare ambalaje, apropiindu-se de ținta de 65% pentru 2025, însă cu diferențe mari între tipurile de materiale;
  • 42% Rata de colectare DEEE, sub ținta de 65% stabilită pentru 2021, reflectând deficiențele infrastructurii de colectare;
  • 1.3% Rata de utilizare circulară a materialelor, mult sub media UE de 11,8%, indicând o economie predominant liniară.
De la liniar la circular: stadiu și bariere
România se află încă în fazele incipiente ale tranziției de la economia liniară la cea circulară. Indicatorul cheie, rata scăzută de utilizare circulară a materialelor reflectă predominanța modelului liniar. Aceasta înseamnă că doar o fracțiune foarte mică din materialele utilizate în economie provin din reciclare sau recuperare.
Fig. 1
Rata economiei circulare în UE. Sursa: ↗Eurostat
Fig. 2
Rata folosirii de materiale circulare, în funcție de țări, în UE, 2023. Sursa: ↗Eurostat
Principalele bariere în calea tranziției către economia circulară includ:
  • Infrastructura insuficientă pentru colectare separată și reciclare;
  • Stimulente economice limitate pentru comportamente circulare;
  • Nivel scăzut de conștientizare și educare a populației;
  • Capacitate administrativă redusă la nivel local;
  • Piață subdezvoltată pentru materiale secundare.
Cu toate acestea, există semne încurajatoare de progres, în special în sectorul privat, unde unele companii au început să implementeze modele de afaceri circulare, și în unele administrații locale care au dezvoltat proiecte-pilot de succes. Municipiul Buzău, de exemplu, a dezvoltat o strategie de economie circulară pe termen mediu și se află în plin proces de implementare a acesteia.
Politici și cadru legislativ
Cadrul legislativ românesc în domeniul economiei circulare a evoluat semnificativ în ultimul deceniu, în principal ca răspuns la cerințele de aliniere la directivele Uniunii Europene. Această evoluție reflectă o schimbare treptată de paradigmă, de la abordarea tradițională centrată pe managementul deșeurilor la o viziune mai integrată a ciclului de viață al produselor și materialelor.

2006 – Adoptarea legislației privind răspunderea extinsă a producătorilor pentru diverse fluxuri de produse și ambalaje;

2013 – Aprobarea Planului Național de Gestionare a Deșeurilor (PNGD), document strategic care stabilește obiective și măsuri pentru reducerea impactului deșeurilor asupra mediului;

2014 – Adoptarea Strategiei Naționale de Gestionare a Deșeurilor 2014-2020, care a introdus pentru prima dată concepte legate de prevenirea generării deșeurilor și utilizarea eficientă a resurselor;

2017 – Introducerea contribuției pentru economia circulară, o denumire improprie scopului său; contribuția este de 80 lei/tonă pentru deșeurile eliminate prin depozitare la groapă;

2018 – Transpunerea Pachetului de Economie Circulară al UE prin modificarea Legii 211/2011 privind regimul deșeurilor și introducerea unor obiective ambițioase de reciclare;

2023 –
Adoptarea Strategiei naționale privind economia circulară și a Planului de acțiune aferent, în concordanță cu Planul de acțiune pentru economia circulară al UE.

România a transpus, deși adesea cu întârziere, principalele directive europene legate de economia circulară:
  • Directiva 2018/851 de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deșeurile, care introduce obiective ambițioase de reciclare și consolidează ierarhia deșeurilor;
  • Directiva 2018/852 privind ambalajele și deșeurile de ambalaje, care stabilește obiective mărite de reciclare pentru diferite materiale de ambalaj;
  • Directiva 2019/904 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului, care interzice produsele din plastic de unică folosință;
  • Directiva 2012/19/UE privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (DEEE), care promovează repararea și reutilizarea.
Directivele au fost preluate la noi prin schimbarea legilor deja existente și prin adoptarea unor reguli noi. Totuși, punerea lor în practică a mers greu de multe ori – fie pentru că lipseau normele clare, fie pentru că administrația nu avea suficiente resurse, fie pentru că unii actori economici s-au opus.
Strategia națională privind economia circulară și Planul de acțiune aferent stabilesc obiective ambițioase pentru România, incluzând creșterea ratei de utilizare circulară a materialelor la 5% până în 2025 și 10% până în 2030.
Pe lângă transpunerea directivelor europene, România a adoptat și o serie de inițiative naționale menite să sprijine tranziția către o economie circulară. Printre cele mai cunoscute se numără programul "Rabla", extins ulterior la "Rabla pentru Electrocasnice", care încurajează înlocuirea mașinilor și aparatelor vechi cu unele mai eficiente energetic.

Un alt pas important a fost introducerea, din 2023, a sistemului de garanție-returnare pentru ambalajele nereutilizabile de băuturi (SGR). De asemenea, au fost lansate programe de finanțare pentru dezvoltarea infrastructurii de gestionare a deșeurilor, în special prin PNRR, și inițiative de promovare a achizițiilor publice verzi, prin care instituțiile publice sunt încurajate să prioritizeze produsele și serviciile cu un impact redus asupra mediului.

Între provocările implementării cadrului legislativ se află:
  • Bariere administrative: Capacitate administrativă limitată la nivel local, fragmentarea responsabilităților între diferite instituții, lipsa mecanismelor eficiente de monitorizare și control;
  • Bariere economice: Investiții insuficiente în infrastructura necesară, stimulente economice limitate pentru operatorii economici și consumatori, costuri ridicate ale tehnologiilor circulare;
  • Bariere educaționale: Nivel scăzut de conștientizare a beneficiilor economiei circulare, lipsa competențelor specifice în administrația publică și sectorul privat, rezistență la schimbare.
România și poziționarea ei în contextul regional și global al economiei circulare
În comparație cu alte țări din Europa Centrală și de Est, România se situează pe ultimele poziții în ceea ce privește majoritatea indicatorilor de circularitate. Țări precum Slovenia, Polonia și Cehia au reușit să facă progrese semnificative în implementarea economiei circulare, datorită unei combinații de factori. Aceste state au beneficiat de sisteme de gestionare a deșeurilor mult mai eficiente și modernizate, alături de cadre legislative bine implementate și respectate. Un rol crucial l-a jucat și implicarea mai activă a sectorului privat în dezvoltarea de noi modele de afaceri circulare. În plus, un nivel mai ridicat de conștientizare și educare a populației a contribuit la schimbarea comportamentelor, iar instrumentele economice eficiente au oferit stimulente clare pentru adoptarea practicilor circulare.

Slovenia, în special, reprezintă un model de succes în regiune, cu o rată de reciclare a deșeurilor municipale de peste 59% și numeroase inițiative inovatoare în domeniul economiei circulare. Experiența slovenă demonstrează că progresul rapid este posibil cu politici coerente și implicarea tuturor actorilor relevanți.

Integrarea României în lanțurile globale de aprovizionare are implicații profunde pentru tranziția către economia circulară. Fiind o economie deschisă și membră a Uniunii Europene, România este puternic influențată de tendințele și cerințele pieței internaționale. Companiile multinaționale care operează pe plan local aduc cu ele practici și standarde de circularitate de ultimă generație, contribuind la modernizarea sectorului. Pe de altă parte, exportatorii români sunt obligați să se conformeze cerințelor tot mai stricte ale piețelor externe, mai ales în ceea ce privește sustenabilitatea. În plus, lanțurile de aprovizionare globale facilitează transferul de tehnologii și de know-how, accelerând astfel tranziția țării către o economie circulară.

În același timp, poziția României în lanțurile globale de aprovizionare prezintă și provocări specifice. Ca economie emergentă, România se confruntă cu presiunea de a atrage investiții prin costuri reduse, ceea ce poate intra în conflict cu nevoia de a implementa practici circulare mai costisitoare pe termen scurt. De asemenea, dependența de importul de materiale și tehnologii poate limita capacitatea de dezvoltare a unor soluții circulare adaptate specificului local.
România are potențial de a deveni un hub regional pentru reciclarea și valorificarea anumitor categorii de materiale, precum metalele, plasticul sau deșeurile electronice. Investițiile recente în capacități de reciclare au creat premise pentru dezvoltarea exporturilor de materiale secundare (cum ar fi hârtia sau metalele reciclate) către țările vecine.
Sectoarele cu tradiție în economia românească, precum mobila sau textilele, pot fi reorientate către produse circulare cu valoare adăugată ridicată. Există deja exemple de succes de companii românești care exportă produse eco-design sau obținute din materiale reciclate pe piețele occidentale.

Sectorul IT&C în plină expansiune din România poate dezvolta soluții digitale inovatoare pentru economia circulară, precum platforme de sharing economy, soluții de trasabilitate sau sisteme de management al deșeurilor. Acestea pot fi exportate pe piețele regionale cu provocări similare.

Valorificarea acestor oportunități necesită însă o abordare strategică și coordonată, care să integreze politicile de economie circulară cu cele de competitivitate și dezvoltare economică. Este esențial ca România să identifice nișele în care poate dezvolta avantaje competitive în economia circulară globală, bazându-se pe resursele, competențele și capacitățile existente.

În contextul tendințelor globale de reducere a amprentei de carbon și a presiunii tot mai mari pentru sustenabilitate, capacitatea României de a se adapta și de a dezvolta modele circulare competitive va fi esențială pentru poziționarea sa în economia globală a viitorului.
Sectoare-cheie în economia circulară a României
Agricultură și industria alimentară
Agricultura și industria alimentară generează volume importante de deșeuri organice și se confruntă cu niveluri semnificative de risipă alimentară.

Fragmentarea exploatațiilor, nivelul redus de cunoaștere tehnică și infrastructura limitată pentru compostare sau biogaz fac dificilă valorificarea subproduselor, care rămâne sub potențial. Se conturează însă oportunități prin agricultura regenerativă, bioeconomie, lanțuri scurte de aprovizionare și agricultură de precizie.

Estimările indică aproximativ 5,2 milioane de tone de deșeuri organice anual și în jur de 1,35 milioane de tone de risipă alimentară (circa 70 kg pe locuitor), în timp ce valorificarea subproduselor rămâne sub 25%. Exemple de soluții sunt rotațiile de culturi, culturile de acoperire, reducerea lucrărilor solului, simbioza economică între sectoare și utilizarea biomasei pentru biocombustibili sau bioplastice.La nivel local, platformele producător–consumator pot reduce risipa și pot crește veniturile fermierilor, iar instrumentele digitale pot optimiza utilizarea resurselor. Un studiu de caz relevant este cel al Cooperativei „Bio Carpathia” din Brașov, care transformă reziduurile organice din procesarea laptelui în compost pentru pajiști, reducând astfel costurile cu îngrășămintele și creând locuri de muncă în comunitate.
Construcții
Sectorul construcțiilor utilizează aproximativ 50% din materialele extrase anual în România și generează cantități impresionante de deșeuri.
Totuși, rata de valorificare a deșeurilor din construcții și demolări este estimată la doar 10-15%, mult sub ținta de 70% stabilită de UE pentru 2020.
El joacă un rol esențial în economia României, contribuind cu aproximativ 7% la PIB-ul național, o cifră aflată în creștere în ultimii ani. Cu toate acestea, impactul său asupra mediului este semnificativ: sectorul generează anual circa 11 milioane de tone de deșeuri din construcții și demolări, reprezentând aproximativ 25% din totalul deșeurilor produse în țară. Mai mult, clădirile sunt responsabile pentru un consum masiv de energie, de aproximativ 40% din totalul național, și generează 36% din emisiile de CO2, ceea ce subliniază necesitatea urgentă a unor practici mai sustenabile.

O traiectorie circulară presupune intervenții pe întreg ciclul de viață: de la proiectare (eco-design, demontabilitate, utilizarea BIM) și aprovizionare (prioritizarea materialelor locale și reciclate), la execuție (minimizarea deșeurilor și tehnologii eficiente), utilizare (sisteme de management al clădirilor și întreținere preventivă), renovare (modernizare energetică și conservarea materialelor) și, în final, demolare selectivă cu separare la sursă și recuperarea componentelor reutilizabile. Barierele principale sunt capacitățile insuficiente de sortare și reciclare, lipsa standardelor pentru materialele reciclate și deficitul de competențe specifice în piață.
Textile și electronice
Textilele și echipamentele electrice și electronice evidențiază atât provocări, cât și oportunități. În textile, generarea deșeurilor este estimată la aproximativ 150.000 de tone anual, iar colectarea separată este sub 5%, pe fondul unei structuri industriale orientate preponderent către lohn și a unui consum ridicat de resurse. În cazul textilelor, producție în lohn, adică la comandă, pentru branduri externe: materialele și designul vin de la client, noi doar asamblăm, face ca emisiile și poluarea rămân la noi. În electronice, volumul de deșeuri atinge circa 11 kg pe locuitor anual, cu o rată de colectare în jurul a 42%, sub ținta europeană de 65%; infrastructura rămâne insuficientă, iar colectarea informală persistă.

Se remarcă însă și exemple pozitive. Companii locale precum KLAP, Novo Brands sau FLIP sunt specializate în recondiționarea echipamentelor IT – telefoane mobile laptopuri, desktopuri și monitoare. Ei oferă produse la prețuri mai mici decât cele noi, cu garanție. Telerenta este o altă antrepriză care facilitează închirierea de echipamente IT pentru evenimente, birouri sau proiecte temporare. Serviciul de închiriere permite companiilor și persoanelor fizice să aibă acces la tehnologie de ultimă generație fără a investi sume mari, reducând astfel risipa de echipamente. Compania GreenWEEE International a dezvoltat în Buzău cea mai modernă instalație de tratare a DEEE din Sud-Estul Europei, cu o capacitate de procesare de peste 140.000 tone anual și rate de recuperare de peste 90% pentru anumite categorii de echipamente.

Atât industria textilă, cât și sectorul electronicelor prezintă oportunități semnificative pentru implementarea principiilor economiei circulare în România. Realizarea acestui potențial necesită însă o abordare integrată, care să combine reglementările adecvate, stimulentele economice, investițiile în infrastructură și programele de conștientizare și educare.

În plus, dezvoltarea unor lanțuri valorice circulare în aceste sectoare poate contribui la crearea de locuri de muncă verzi și la creșterea competitivității economiei românești pe piețele internaționale, care acordă o importanță tot mai mare sustenabilității și circularității.
Dimensiunea socială și competitivitatea
Tranziția către economia circulară în România are implicații profunde nu doar pentru mediu și economie, ci și pentru societate în ansamblu. Unul dintre cele mai importante beneficii sociale ale economiei circulare este potențialul de creare a unor noi locuri de muncă, denumite generic "locuri de muncă verzi". Acestea sunt poziții care contribuie la conservarea sau restaurarea mediului, fie în sectoare tradiționale precum agricultura sau industria prelucrătoare, fie în noi sectoare precum energia regenerabilă sau reciclarea.

Conform unui studiu realizat de Comisia Națională de Strategie și Prognoză în colaborare cu Ministerul Mediului, implementarea principiilor economiei circulare ar putea genera peste 50.000 de noi locuri de muncă în România, până în 2030. Acestea sunt distribuite în diverse sectoare și cer niveluri de calificare diferite.

Un aspect important al locurilor de muncă verzi este potențialul lor de incluziune. Multe activități asociate economiei circulare, precum colectarea și sortarea materialelor, repararea produselor sau agricultura ecologică, pot oferi oportunități de angajare pentru persoane cu calificări diverse, inclusiv pentru grupuri vulnerabile care se confruntă cu dificultăți de integrare pe piața muncii tradițională.

Economia socială, reprezentată de cooperative, întreprinderi sociale și organizații non-profit, are un rol crucial în promovarea incluziunii sociale în contextul economiei circulare, combinând obiectivele sociale cu cele de mediu. Aceste entități dezvoltă adesea modele de afaceri care abordează simultan provocări precum șomajul în rândul tinerilor și al persoanelor cu dizabilități, excluziunea socială a comunităților marginalizate, depopularea zonelor rurale, sărăcia energetică și accesul inegal la servicii de bază.

Un exemplu de bună practică îl reprezintă Atelierele Fără Frontiere, o întreprindere socială din București care angajează persoane din grupuri vulnerabile în activități de recondiționare a echipamentelor electronice, reutilizare a deșeurilor publicitare și producția de legume bio distribuite în lanț scurt de aprovizionare. Organizația a creat peste 50 de locuri de muncă pentru persoane cu dizabilități și tineri din sistemul de protecție, procesând anual peste 250 tone de DEEE.

Implementarea principiilor economiei circulare poate contribui semnificativ la creșterea competitivității economiei românești și la dezvoltarea sustenabilă a regiunilor. Aceasta se traduce prin creșterea productivității și prin stimularea inovației, care ajută companiile să devină mai eficiente și mai competitive.

Totodată, reduce dependența de importurile de materii prime, consolidând astfel autonomia economică. În plus, o tranziție reușită către circularitate poate duce la o îmbunătățire a reputației pe plan internațional și la atragerea de noi investiții în sectoarele verzi, esențiale pentru viitor.
Studiile realizate de →Banca Mondială și Comisia Europeană estimează că îmbunătățirea productivității resurselor cu 30% până în 2030 ar putea genera o creștere suplimentară a PIB-ului României de 1,8% și ar crea aproximativ 30.000 de locuri de muncă.
Aceste beneficii ar fi distribuite inegal la nivel teritorial, regiunile cu tradiție industrială având potențialul de a beneficia mai mult de pe urma reconversiei către activități circulare.

Economia circulară nu este doar o oportunitate de mediu, ci și o strategie de dezvoltare economică și socială pentru România. Regiunile care vor reuși să implementeze modele circulare de producție și consum vor avea un avantaj competitiv semnificativ în economia viitorului.

Pentru a maximiza beneficiile sociale ale economiei circulare, este esențial ca politicile și programele să fie concepute într-o manieră incluzivă, ținând cont de nevoile specifice ale diferitelor categorii sociale și regiuni. Acest lucru presupune implicarea activă a comunităților locale și a organizațiilor societății civile în procesul de tranziție, precum și măsuri de sprijin pentru grupurile vulnerabile care ar putea fi afectate negativ de schimbările structurale ale economiei.
Modele de afaceri circulare
România a transpus, deși adesea cu întârziere, principalele directive europene legate de economia circulară: Directiva 2018/851 de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deșeurile, care introduce obiective ambițioase de reciclare și consolidează ierarhia deșeurilor; Directiva 2018/852 privind ambalajele și deșeurile de ambalaje, care stabilește obiective mărite de reciclare pentru diferite materiale de ambalaj; Directiva 2019/904 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului, care interzice produsele din plastic de unică folosință; Directiva 2012/19/UE privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (DEEE), care promovează repararea și reutilizarea. Directivele au fost preluate la noi prin schimbarea legilor deja existente și prin adoptarea unor reguli noi. Totuși, punerea lor în practică a mers greu de multe ori – fie pentru că lipseau normele clare, fie pentru că administrația nu avea suficiente resurse, fie pentru că unii actori economici s-au opus.

Acestea sunt doar câteva tipologii de modele de afaceri circulare:
  • Aprovizionare circulară: Utilizarea de materiale regenerabile, biodegradabile sau complet reciclabile în procesele de producție. Exemple: materiale de construcții din deșeuri agricole, bioplastice din reziduuri organice;
  • Recuperarea resurselor: Valorificarea produselor uzate sau a subproduselor pentru a le transforma în noi resurse valoroase. Exemple: reciclarea deșeurilor electronice, transformarea reziduurilor alimentare în compost;
  • Extinderea duratei de viață: Proiectarea produselor pentru durabilitate, reparabilitate și reutilizare. Exemple: electrocasnice ușor și accesibil de reparat, mobilier modular reparabil, îmbrăcăminte de calitate superioară;
  • Platforme de partajare: Facilitarea utilizării comune a produselor subutilizate, crescând rata de utilizare. Exemple: car-sharing, închiriere de unelte și echipamente, spații de coworking;
  • Produs ca serviciu: Oferirea accesului la funcționalitatea produsului în loc de proprietate. Exemple: sisteme de iluminat ca serviciu, contracte de performanță energetică, servicii de mobilitate, închirieri de echipamente electronice.
Aceste modele pot fi implementate individual sau în combinație, în funcție de specificul sectorului și al companiei. Ele permit decuplarea creșterii economice de consumul de resurse și generează adesea beneficii multiple pentru companii, consumatori și mediu.

Pentru a încuraja adoptarea modelelor de afaceri circulare, sunt necesare intervenții coordonate la nivelul politicilor publice. Acestea ar trebui să includă instrumente financiare dedicate, precum granturi, credite preferențiale și garanții, menite să susțină inovația în domeniu. De asemenea, scheme de sprijin pentru start-up-uri și IMM-uri cu modele de afaceri circulare sunt esențiale (se impune reluarea schemei de ajutor minimis derulată de Ministerul Economiei).

Dezvoltarea programelor de formare a competențelor specifice economiei circulare este la fel de importantă, alături de crearea unor platforme de colaborare care să faciliteze parteneriatele între industrie, cercetare și sectorul public. Nu în ultimul rând, achizițiile publice verzi, care prioritizează produsele și serviciile circulare, pot stimula cererea și pot contribui la transformarea pieței.

Dezvoltarea unui ecosistem favorabil modelelor de afaceri circulare poate accelera tranziția către economia circulară în România, generând beneficii economice, sociale și de mediu. Companiile care adoptă timpuriu aceste modele pot obține avantaje competitive semnificative, inclusiv reducerea costurilor, loialitatea crescută a clienților și acces la noi piețe.
Inovație și tehnologie
Inovația și tehnologia joacă un rol crucial în accelerarea tranziției către economia circulară în România. Acestea pot elimina barierele existente, pot crea noi oportunități pentru valorificarea resurselor și pot transforma radical modul în care sunt proiectate, produse, utilizate și recuperate produsele și materialele.

Tehnologii transformative, ca gemenii digitali, blockchain și materialele avansate contribuie la avansarea economiei circulare. Inteligența artificială (AI) joacă un rol crucial, optimizând procesele de sortare a deșeurilor, prezicând durata de viață a produselor și personalizând serviciile circulare. Imprimarea 3D permite o producție locală, personalizată și la cerere, reducând astfel deșeurile și transportul. Internetul Lucrurilor (IoT) facilitează monitorizarea în timp real a produselor, ceea ce permite o întreținere preventivă și o prelungire a duratei de viață. Mai mult, biotehnologiile avansate valorifică deșeurile organice prin procese enzimatice și microbiene, iar tehnologiile de reciclare chimică oferă soluții pentru tratarea materialelor complexe care nu pot fi reciclate prin metode tradiționale.

Dezvoltarea și implementarea acestor tehnologii necesită un ecosistem de inovare funcțional, care să faciliteze colaborarea între diferite organizații și să sprijine parcursul de la idee la piață. În România, acest ecosistem este încă în curs de dezvoltare, cu câteva inițiative promițătoare, cum este Coaliția pentru Economia Circulară - CERC, asociație-concept care grupează peste 100 de companii și experți, animați de implementarea conceptelor de economie circulară prin politici publice adresate tuturor industriilor din țară.

Accesul la capital rămâne o provocare majoră pentru inovatorii din domeniul economiei circulare. Instrumentele financiare existente (fonduri europene, programe naționale de cercetare) sunt adesea fragmentate și insuficient adaptate nevoilor specifice ale proiectelor circulare, care pot avea perioade mai lungi de dezvoltare și modele de afaceri netradiționale.

Oportunitatea este reprezentată de dezvoltarea unor instrumente financiare dedicate (fonduri de venture capital pentru economie circulară, obligațiuni verzi) și utilizarea eficientă a fondurilor disponibile prin PNRR și programele operaționale 2021-2027.

Există un decalaj semnificativ între cercetarea academică și implementarea în piață a inovațiilor circulare. Mecanismele de transfer tehnologic sunt insuficient dezvoltate, iar colaborarea dintre universități și industrie rămâne limitată.

Prin consolidarea oficiilor de transfer tehnologic din universități, dezvoltarea unor centre demonstrative pentru tehnologii circulare și crearea unor programe de "proof of concept" dedicate soluțiilor circulare, se poate reduce decalajul față de alte țări europene.

Lipsa specialiștilor cu competențe interdisciplinare necesare pentru dezvoltarea și implementarea tehnologiilor circulare reprezintă o barieră semnificativă. Sistemul educațional nu este suficient adaptat pentru a forma profesioniști în acest domeniu emergent cu toate că există programe educaționale de masterat la Academia de Studii Economice din București sau la Univeristatea Politehnică din Timișoara, acestea sunt insuficiente pentru un impact major.

Dezvoltarea unor programe educaționale dedicate economiei circulare la nivel universitar și profesional, precum și stimularea mobilității cercetătorilor și schimburilor de experiență internaționale pot reprezenta soluții la această problemă.

Pentru a valorifica pe deplin potențialul inovației și tehnologiei în accelerarea tranziției către economia circulară, România are nevoie de o strategie coerentă care să integreze politicile de cercetare-dezvoltare-inovare cu cele de economie circulară. Aceasta ar trebui să stabilească priorități clare de cercetare în domenii strategice, să asigure continuitatea finanțării pe întregul parcurs de la cercetare la piață și să stimuleze colaborarea între toți actorii relevanți. Inovația tehnologică este esențială, dar insuficientă pentru tranziția către economia circulară. Aceasta trebuie completată cu inovații în modele de afaceri, inovații sociale și inovații în politici publice pentru a crea un mediu propice schimbării sistemice.
Orașe și zone rurale: abordări dedicate și punți între ele
Implementarea economiei circulare prezintă provocări și oportunități diferite în zonele urbane față de cele rurale din România. Deși principiile de bază rămân aceleași, contextul specific, infrastructura disponibilă și caracteristicile socio-economice influențează semnificativ abordările și prioritățile.
Zonele urbane din România, în special orașele mari, reprezintă centre de consum intensiv de resurse și generare de deșeuri. În același timp, ele beneficiază de infrastructură mai dezvoltată, densitate mare a populației și prezența instituțiilor relevante, ceea ce poate facilita implementarea unor soluții circulare eficiente.
Principalele domenii de aplicare a economiei circulare în mediul urban vizează o serie de aspecte interconectate, esențiale pentru dezvoltarea durabilă a orașelor. Acestea includ, în primul rând, gestionarea integrată a deșeurilor municipale, urmată de eficiența energetică a clădirilor, un sector cu un impact major asupra consumului de resurse. De asemenea, mobilitatea urbană sustenabilă joacă un rol crucial în reducerea poluării și a emisiilor de carbon. Nu în ultimul rând, infrastructura verde și gestionarea inteligentă a apei contribuie la creșterea rezilienței orașelor, iar platformele de sharing economy și consum colaborativ stimulează o utilizare mai eficientă a bunurilor și serviciilor.

Orașele românești implementează treptat infrastructură și sisteme pentru facilitarea circularității, precum centre moderne de colectare separată a deșeurilor mai puțin frecvente (mobilier, construcții, substanțe chimice), urmată de sortare lor pentru reutilizare sau pentru reciclare, cum sunt Centrele de Aport Voluntar (CAV), finanțate prin PNRR.

Implementarea economiei circulare în zonele urbane din România se confruntă cu provocări specifice, care necesită o abordare strategică. O dificultate majoră este presiunea asupra spațiului disponibil pentru a dezvolta infrastructura necesară.

În plus, se constată o coordonare deficitară între departamentele administrațiilor locale, ceea ce împiedică o abordare unitară. Aceasta se adaugă la rezistența la schimbare din partea cetățenilor și a operatorilor economici. Un alt aspect important este fluctuația populației, care creează dificultăți în implementarea unor sisteme stabile de colectare separată. Nu în ultimul rând, impactul turismului asupra generării de deșeuri, mai ales în orașele cu un aflux mare de vizitatori, adaugă o presiune suplimentară asupra sistemelor de gestionare.

Zonele rurale din România, care găzduiesc aproximativ 46% din populație, prezintă un context diferit pentru implementarea economiei circulare. Comunitățile rurale au adesea un acces mai direct la resurse naturale și practici tradiționale care încorporează deja elemente de circularitate, dar se confruntă cu provocări legate de infrastructură, capacitate administrativă și acces la cunoștințe și tehnologii.

O problemă majoră este infrastructura deficitară, cu un acces limitat la servicii de bază precum colectarea deșeurilor, alimentarea cu apă și canalizare, având în vedere că aproximativ 40% din localitățile rurale nu au sisteme organizate de colectare a deșeurilor. La aceasta se adaugă o capacitate administrativă redusă, deoarece multe primării rurale nu dispun de personal specializat și de resurse financiare pentru a elabora și a implementa proiecte, ceea ce face dificilă accesarea fondurilor europene. Nu în ultimul rând, depopularea și îmbătrânirea populației afectează disponibilitatea forței de muncă și dinamismul economic necesar pentru tranziția către modele circulare, mai ales că peste 20% din comunele românești au pierdut mai mult de 25% din populație în ultimii 20 de ani.

Pentru a contracara provocările din zonele rurale, sunt necesare soluții integrate. Un rol important îl au practicile agricole regenerative, care pot îmbunătăți calitatea solului și pot reduce consumul de resurse. De asemenea, revitalizarea meșteșugurilor tradiționale poate contribui la crearea de locuri de muncă și la menținerea identității culturale. Mai mult, valorificarea biomasei și a deșeurilor agricole oferă noi surse de venit și reduce impactul asupra mediului, în timp ce turismul rural durabil poate diversifica economia locală și poate atrage investiții responsabile.

Potențialul maxim al economiei circulare poate fi atins prin abordări integrate care conectează zonele urbane cu cele rurale, creând astfel sisteme circulare regionale. Un exemplu relevant este gestionarea integrată a biodeșeurilor, prin care deșeurile organice colectate din orașe sunt transformate în compost sau biogaz în zonele rurale, iar compostul este apoi returnat pentru

De asemenea, lanțurile scurte de aprovizionare pot consolida legătura dintre producătorii rurali și consumatorii urbani prin piețe de producători sau platforme online dedicate. Un alt model eficient este cel al circuitelor de materiale de construcții, unde materialele recuperate din demolările urbane sunt reutilizate în proiecte de construcții rurale, reducând costurile și impactul ecologic. Nu în ultimul rând, turismul circular contribuie la dezvoltarea sustenabilă prin crearea de oferte turistice care atrag vizitatori din mediul urban și generează venituri pentru comunitățile locale.

Aceste abordări integrate necesită mecanisme eficiente de coordonare între administrațiile locale urbane și rurale, precum și instrumente de planificare teritorială care să faciliteze dezvoltarea infrastructurii necesare și a fluxurilor de materiale și energie între diferitele zone.
Bariere și factori favorizanți
Tranziția către economia circulară în România este influențată de o serie de bariere care o frânează și factori care o pot accelera. Înțelegerea acestor elemente este esențială pentru elaborarea unor politici și intervenții eficiente.

Printre acestea se numără costurile inițiale ridicate pentru implementarea tehnologiilor și infrastructurii necesare, precum și accesul limitat la finanțare pentru proiectele circulare, care sunt adesea percepute ca fiind mai riscante. O altă problemă majoră o reprezintă prețurile relativ scăzute ale materiilor prime virgine în comparație cu materialele reciclate, ceea ce descurajează adoptarea soluțiilor circulare. La acestea se adaugă și faptul că externalitățile negative (costurile de mediu și sociale) nu sunt integrate în prețurile produselor, iar economiile de scară insuficiente fac ca anumite procese de reciclare să nu fie viabile din punct de vedere economic.

Dintre barierele de reglementare și administrative care îngreunează tranziția către o economie circulară, menționăm un cadru legislativ fragmentat și adesea contradictoriu, care creează confuzie și dificultăți în aplicare. De asemenea, procedurile administrative complexe pentru obținerea autorizațiilor necesare descurajează inițiativele circulare. O altă problemă majoră o reprezintă definițiile rigide ale deșeurilor și lipsa standardelor și a normelor care încetează statutul de deșeu, fapt care îngreunează procesele de reutilizare și reciclare. La toate acestea se adaugă coordonarea insuficientă între diferitele niveluri administrative și capacitatea limitată de monitorizare și aplicare a legislației existente.
Bariere tehnice și de cunoaștere care frânează tranziția spre economia circulară în România
Se remarcă, în primul rând, lacune în cercetare și dezvoltare pentru tehnologii circulare adaptate contextului local, urmate de o lipsă de competențe specifice în proiectarea și implementarea acestor soluții. O altă provocare majoră o reprezintă insuficienta diseminare a bunelor practici și a informațiilor relevante, ceea ce îngreunează adoptarea rapidă a noilor modele. La acestea se adaugă dificultățile în măsurarea și evaluarea performanței circulare și o colaborare limitată între diferitele sectoare și discipline, esențială pentru abordări integrate.
Barierele sociale și culturale care împiedică progresul către o economie circulară
Acestea încep cu percepția negativă asupra produselor reciclate sau reutilizate, combinată cu o rezistență la schimbarea comportamentelor de consum. La acestea se adaugă un nivel scăzut de conștientizare a publicului larg privind beneficiile economiei circulare și o lipsă de încredere în calitatea și siguranța materialelor secundare. Toate aceste dificultăți sunt amplificate de mentalitatea "de unică folosință", încurajată de marketingul comercial, care privilegiază consumul rapid și înlocuirea, în detrimentul durabilității.

Aceste bariere se manifestă diferit în funcție de sector, regiune și tipul de actor implicat. De exemplu, IMM-urile se confruntă adesea cu provocări mai mari în accesarea finanțării și a cunoștințelor specializate, în timp ce companiile mari pot întâmpina dificultăți în adaptarea lanțurilor de aprovizionare complexe.

În ciuda numeroaselor bariere, există și factori care pot facilita și accelera tranziția către economia circulară în România.

Factorii de reglementare și politici, alături de dinamica economică, susțin tranziția României către o economie circulară. Cadrul legislativ european devine tot mai ambițios, iar condiționările din PNRR și alte programe de finanțare impun criterii stricte de circularitate. De asemenea, dezvoltarea politicilor de achiziții publice verzi la nivel național și local, alături de stimulentele fiscale pentru investițiile circulare, contribuie la crearea unui mediu favorabil.

Pe de altă parte, piața însăși oferă o serie de motive puternice pentru această tranziție. Creșterea costurilor materiilor prime face ca materialele secundare să devină mult mai atractive. În același timp, cererea tot mai mare pentru produse sustenabile din partea consumatorilor creează noi oportunități de piață. Nu în ultimul rând, interesul investitorilor pentru proiecte verzi asigură capitalul necesar, în timp ce presiunea competitivă împinge companiile să adopte modele circulare pentru a-și reduce costurile și a se diferenția.

Progresul către o economie circulară este accelerat de o serie de factori tehnologici și de inovare. Dezvoltarea rapidă a tehnologiilor digitale facilitează implementarea noilor modele de afaceri circulare, în timp ce progresele în domeniul materialelor avansate și al biotehnologiilor deschid noi posibilități de reutilizare și regenerare a resurselor. De asemenea, capacitatea crescândă de analiză a datelor permite o optimizare mai eficientă a utilizării resurselor. Toate aceste progrese sunt consolidate de transferul de tehnologie și know-how prin rețelele internaționale, care permit României să adopte rapid inovațiile globale.

La nivel social și cultural, tranziția către economia circulară este sprijinită de o serie de factori importanți. Se observă o creștere a mișcărilor sociale și comunitare care militează pentru sustenabilitate și o valorificare a tradițiilor locale ce încorporează principii circulare. De asemenea, conștientizarea publică privind problemele de mediu este în creștere, iar preferințele consumatorilor se schimbă, în special în rândul generațiilor tinere, care sunt mai receptive la produsele și serviciile sustenabile.

Succesul tranziției către economia circulară în România depinde de capacitatea noastră de a transforma barierele în oportunități. Aceasta presupune o abordare sistemică, colaborativă și orientată spre inovare, care să mobilizeze toți actorii relevanți în jurul unei viziuni comune.

Pentru a maximiza impactul factorilor favorizanți și a depăși barierele existente, este necesară o abordare integrată care să combine instrumente de reglementare, stimulente economice, programe de cercetare și inovare, precum și inițiative de educare și conștientizare. Această abordare trebuie adaptată specificului românesc, valorificând oportunitățile locale și adresând provocările distinctive cu care se confruntă țara noastră.
Monitorizare și evaluarea progresului
Un sistem robust de monitorizare permite identificarea tendințelor, evaluarea impactului măsurilor adoptate și ajustarea strategiilor în funcție de rezultatele obținute.

La nivel european, Comisia Europeană a dezvoltat un cadru de monitorizare pentru economia circulară bazat pe zece indicatori principali, grupați în patru domenii tematice, cadru pe care România îl utilizează, adaptat la contextul național.

Sistemul Național de Monitorizare a economiei circulare din România implică o colaborare între mai multe instituții.
  • Institutul Național de Statistică (INS) colectează și prelucrează datele primare pentru majoritatea indicatorilor.
  • Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) gestionează Sistemul Integrat de Mediu, care include informații despre deșeuri și materiale.
  • Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor are rolul de a coordona monitorizarea implementării Strategiei Naționale pentru Economia Circulară.
Toate aceste eforturi sunt supervizate de Comitetul Interministerial pentru Economia Circulară, care analizează progresul și propune ajustări ale politicilor publice, asigurând o abordare coerentă. România a încălcat legislația UE privind depozitarea deșeurilor prin neînchiderea unor gropi de gunoi neautorizate, ceea ce a dus la condamnări ale Curții de Justiție a UE (CJUE) și la penalizări financiare. În 2023, CJUE a obligat România la plata unei sume forfetare de 1,5 milioane de euro și a unor penalități zilnice de 600 de euro pentru fiecare zi de întârziere, pentru neînchiderea a 31 de situri neautorizate. Aceste penalizări se adaugă la fondurile alocate reciclării în România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) care au fost pierdute în urma renegocierilor cu Comisia Europeană, deoarece CE nu a mai avut încredere în capacitatea țării de a finaliza anumite proiecte. Ministra Mediului a declarat că se depun eforturi pentru a salva cât mai multe dintre proiectele inițiale, cu scopul de a sprijini autoritățile locale în implementarea unei campanii integrate de reciclare.
Monitorizarea economiei circulare în România se confruntă cu o serie de provocări majore. Datele sunt adesea fragmentate, iar cadru conceptual este insuficient, cu o abordare prea limitată la nivel sectorial. Mulți indicatori sunt neadaptați la realitățile locale, iar pentru alții, datele sunt incomplete sau pur și simplu inexistente.
O altă problemă importantă este capacitatea administrativă limitată, deoarece multe instituții nu dispun de resursele și competențele necesare pentru a colecta și analiza datele complexe. Aceasta este agravată de fragmentarea sistemelor informatice, care nu sunt interconectate și nu permit un schimb eficient de informații. În plus, sistemul de monitorizare are dificultăți în a măsura aspectele calitative, concentrându-se predominant pe cele cantitative.

Pentru a îmbunătăți monitorizarea economiei circulare în România, se impun o serie de recomandări concrete:
  • În primul rând, este esențială dezvoltarea unui sistem informatic integrat, o platformă digitală care să centralizeze datele din multiple surse și să permită vizualizări interactive;
  • De asemenea, armonizarea metodologiilor este crucială; prin elaborarea unor ghiduri detaliate, se poate asigura consistența și comparabilitatea datelor la nivel regional și sectorial;
  • O altă prioritate este consolidarea capacității instituționale, prin investiții în formarea personalului și crearea de echipe specializate;
  • În plus, este necesară dezvoltarea de indicatori complementari, care să reflecte și aspectele calitative ale tranziției;
  • Este importantă și implicarea stakeholderilor, de la cetățeni și companii la organizații non-guvernamentale - asta poate transforma monitorizarea într-un proces participativ, mai eficient și mai transparent.
Recomandări pentru o tranziție către economia circulară
Educație
Tranziția către economia circulară nu poate fi realizată doar prin reglementări, tehnologii și investiții în infrastructură. Aceasta are nevoie și de o transformare profundă a modului în care cetățenii, companiile și instituțiile înțeleg relația cu resursele și produsele. Educația, conștientizarea și schimbarea comportamentală reprezintă piloni esențiali pentru succesul implementării economiei circulare în România.

Nivelul de conștientizare și înțelegere a conceptelor de economie circulară în România este încă relativ scăzut, deși se observă o tendință pozitivă în ultimii ani. Conform cercetărilor, doar aproximativ o treime din populație a auzit de termenul "economie circulară" și poate explica parțial semnificația acestuia. Interesant este că mulți români aplică deja practici circulare, precum reparațiile și reutilizarea, mai ales din motive economice, fără a le asocia neapărat cu acest concept. Deși un procent semnificativ declară că separă deșeurile, practica efectivă este adesea inconsecventă.

Cercetările sociologice recente arată diferențe clare: tinerii (18-35 ani) și persoanele cu educație superioară au un nivel mai ridicat de conștientizare, în timp ce persoanele din mediul urban au acces mai bun la informație și infrastructură. Pe de altă parte, generațiile mai în vârstă practică comportamente circulare din tradiție sau din necesitate economică.

Integrarea conceptelor de economie circulară în sistemul educațional formal este crucială pentru a pregăti noile generații în spiritul sustenabilității. Situația actuală din România arată o acoperire limitată, dar cu inițiative promițătoare. La nivel preuniversitar, curriculumul include elemente de educație ecologică, însă referințele specifice la economia circulară sunt rare, chiar dacă aproximativ 15% din școli participă la programe extracurriculare pe această temă. La nivel universitar, deși există cursuri dedicate în cadrul facultăților de mediu, economie și inginerie, o abordare integrată este încă insuficientă. Educația formală pentru economia circulară trebuie să îmbine teoria cu activități practice, pentru a dezvolta competențele necesare tranziției către un model economic sustenabil.

Pentru a consolida educația formală în domeniul economiei circulare, sunt necesare mai multe acțiuni. În primul rând, este esențială revizuirea curriculumului național pentru a integra conceptele de economie circulară la toate nivelurile de învățământ. De asemenea, trebuie investit în formarea cadrelor didactice, pentru a le oferi instrumentele necesare unei predări eficiente. Dezvoltarea de materiale didactice adaptate contextului românesc este un alt pas important, alături de crearea de parteneriate între instituțiile de învățământ și sectorul privat, care ar facilita aplicațiile practice și ar oferi studenților o experiență concretă în domeniu.
Comunicare publică
Campaniile de conștientizare și comunicare publică joacă un rol esențial în informarea publicului larg și în promovarea schimbărilor comportamentale. În România, acestea au avut rezultate mixte, în funcție de abordare, public țintă și resurse. Pentru a fi eficiente, este crucial ca mesajele să fie adaptate contextului cultural local și să ofere exemple relevante, conectate cu viața de zi cu zi. Un element cheie al succesului este evidențierea beneficiilor personale pe lângă cele de mediu, motivând astfel publicul să acționeze. Nu în ultimul rând, implicarea comunității, atât în concepția, cât și în implementarea campaniilor, asigură o rezonanță mai puternică a mesajului.

Schimbarea comportamentelor nu este un proces simplu și necesită o combinație de instrumente și abordări adaptate contextului. În primul rând, este crucială informarea, prin furnizarea de date clare și credibile despre beneficiile și modalitățile practice de implementare a comportamentelor circulare.

De asemenea, impulsurile (nudges), acele modificări subtile ale contextului decizional, pot încuraja acțiunile circulare fără a restricționa libertatea de alegere, cum e cazul dopului de plastic atașat de sticlă, care face ca el să nu se mai piardă în procesul de returnare. Un rol important îl joacă și stimulentele, fie ele economice sau sociale, care recompensează comportamentele circulare, cum ar fi sistemele de garanție-returnare.
Prin norme sociale, prin normalizarea acestor comportamente, exercită o presiune pozitivă de grup, iar infrastructura adecvată, cum ar fi centrele de reparații și punctele de colectare, face ca aceste acțiuni să fie ușor de pus în practică.
În contextul românesc, studiile comportamentale au identificat bariere specifice care trebuie abordate pentru a stimula tranziția către o economie circulară. O problemă majoră este percepția că efortul individual nu contează în absența unor acțiuni sistemice concrete. La aceasta se adaugă lipsa de încredere în funcționarea eficientă a sistemelor de colectare și reciclare. De asemenea, produsele second-hand sau reparate sunt asociate adesea cu un statut social scăzut, iar constrângerile economice pot limita accesul la alternative sustenabile, care sunt percepute ca fiind mai scumpe. Obiceiurile și rutinele profund înrădăcinate rezistă la schimbare, chiar și atunci când beneficiile pe termen lung sunt evidente.
Rolul Societății civile și al comunităților
Organizațiile societății civile și inițiativele comunitare joacă un rol crucial în promovarea economiei circulare la nivel local, adesea acționând ca pionieri și catalizatori ai schimbării.
Inițiativele comunitare, precum atelierele de reparații sau stațiile de compostare comunitară a biodeșeurilor contribuie la schimbarea mentalităților și dezvoltarea competențelor practice necesare pentru economia circulară.
Aceste inițiative au un impact semnificativ, nu doar prin rezultatele directe, ci și prin rolul lor crucial în promovarea schimbării. Ele demonstrează fezabilitatea practică a soluțiilor circulare în context local și creează spații pentru experimentare și inovare socială. Prin activitatea lor, contribuie la dezvoltarea competențelor și capacităților la nivel comunitar și influențează politicile publice prin advocacy bazat pe experiență directă. Ele reușesc să conecteze diferitele categorii de stakeholderi într-un efort colaborativ, esențial pentru un progres durabil.

Pentru a accelera tranziția către economia circulară, este esențială o abordare integrată a educației, conștientizării și schimbării comportamentale, care să combine intervenții la multiple niveluri și să implice toți actorii relevanți. Aceasta presupune colaborarea între sistemul educațional, autoritățile publice, sectorul privat, mass-media, organizațiile societății civile și cetățeni, într-un efort concertat de transformare a modului în care societatea românească se raportează la resurse și consum.
Recomandări la nivel național
Un cadru strategic și legislativ coerent este esențial pentru a accelera tranziția către o economie circulară. Asta presupune actualizarea Strategiei Naționale pentru Economia Circulară, prin stabilirea de obiective specifice, măsurabile și termene clare. Totodată, este vitală armonizarea legislației sectoriale – deșeuri, achiziții publice, fiscalitate – pentru a elimina barierele și inconsistențele. Este importantă dezvoltarea unor foi de parcurs concrete pentru circularitate în sectoarele prioritare, cum ar fi construcțiile, agricultura și industria textilă.

Pentru a accelera tranziția către economia circulară, sunt necesare instrumente economice și financiare dedicate. Acestea includ implementarea unei reforme fiscale verzi, menită să integreze costurile de mediu în prețurile produselor și să stimuleze comportamentele circulare. Crearea unui Fond pentru Economia Circulară ar putea finanța proiecte inovatoare și infrastructura necesară, iar dezvoltarea unor scheme de garanții pentru împrumuturi ar facilita accesul la capital pentru investițiile în tehnologii circulare, considerate adesea riscante de către bănci.

Pentru a asigura o tranziție eficientă, este important să se îmbunătățească coordonarea și guvernanța la nivel național. Asta înseamnă, în primul rând, funcționalizarea Comitetului Național pentru Economia Circulară, prin implicarea tuturor ministerelor relevante, a reprezentanților sectorului privat și ai societății civile. Acest organism ar trebui să aibă rolul de a monitoriza progresul și de a facilita accesul la date. Consolidarea capacității administrative în instituțiile cu responsabilități în domeniu, pentru a le oferi resursele și competențele necesare implementării și aplicării eficiente a politicilor, este esențială.

Investițiile în infrastructură și inovație implică realizarea unei rețele naționale de centre de reparații, recondiționare și pregătire pentru reutilizare. Sunt necesare investiții în infrastructura pentru colectarea separată și reciclarea deșeurilor, în special în regiunile cu deficiențe. Crearea de platforme digitale ar facilita schimburile de materiale secundare între diverse industrii, iar dezvoltarea de programe de cercetare-dezvoltare-inovare dedicate economiei circulare ar putea stimula inovația în domeniu.

Cooperare Internațională este un pilon esențial pentru progresul României în domeniul economiei circulare. Aceasta presupune participarea activă la inițiativele europene și globale și dezvoltarea de parteneriate strategice cu țările din regiune pentru a aborda provocări similare. Prin această abordare, se pot atrage investiții străine în sectoarele circulare prioritare și se poate promova transferul de tehnologie și know-how din țările cu experiență avansată, accelerând astfel tranziția națională.
Recomandări pentru administrațiile locale
Primăriile joacă un rol important în implementarea concretă a economiei circulare, având o poziție strategică aproape de cetățeni. Ele trebuie să înceapă cu o planificare strategică locală, integrând obiective clare de circularitate în planurile lor de dezvoltare urbană și rurală.

Un alt pas important este implementarea unor sisteme eficiente de gestionare a deșeurilor, prin modernizarea infrastructurii de colectare separată, introducerea sistemelor "plătește pentru cât arunci" și dezvoltarea centrelor de reutilizare. Achizițiile publice circulare pot stimula piața prin impunerea de cerințe de durabilitate, reparabilitate și conținut reciclat. Pe lângă aceste măsuri, autoritățile pot oferi stimulente locale, cum ar fi reduceri de taxe pentru afacerile circulare sau facilități pentru gospodăriile care compostează.

Este la fel de importantă promovarea inițiativelor comunitare, precum bibliotecile de unelte sau atelierele de reparații, și organizarea de campanii locale de educație și informare, care să promoveze bunele practici și să aplice legislația. Dezvoltarea de parteneriate locale între administrație, mediul privat, universități și societatea civilă este esențială pentru a facilita schimbul de resurse și a accelera tranziția.
Recomandări pentru fiecare dintre noi
Fiecare dintre noi poate adopta o serie de practici simple, dar de impact. Un aspect fundamental este consumul responsabil, care presupune alegerea de produse durabile și reducerea risipei. De asemenea, prelungirea duratei de viață a bunurilor prin întreținere, reparare și adaptare este crucială. Totodată, partajarea și împrumutul de obiecte, prin inițiative precum biblioteci de unelte sau mese comunitare, ajută la optimizarea utilizării resurselor.
Colectarea separată corectă a deșeurilor este un gest de respect nu doar față de mediu, ci și față de munca celor implicați în procesul de sortare și reciclare.
Un ghid practic pentru alegerile zilnice arată că fiecare dintre noi poate contribui la economia circulară cu beneficii atât pentru mediu, cât și pentru bugetul personal. În cazul alimentelor, planificarea cumpărăturilor, depozitarea corectă și utilizarea creativă a resturilor pot duce la economii anuale de 2.500-3.500 de lei pentru o familie de patru persoane, la care se adaugă beneficiile compostării deșeurilor organice. La produsele de uz casnic, preferința pentru articole durabile și reparabile, alături de întreținerea lor regulată, poate reduce cheltuielile pe termen lung cu 15-25%.

Când vine vorba de haine și textile, alegerea calității, îngrijirea corespunzătoare și donarea celor nefolosite ajută la economisirea spațiului și la reducerea stresului, oferind în același timp satisfacție personală, iar cumpărarea de articole second-hand contribuie la scăderea presiunii asupra resurselor naturale.

În privința mobilității, utilizarea transportului public, a car-sharing-ului sau a bicicletei poate economisi între 4.000 și 8.000 de lei anual și are beneficii clare pentru sănătate.

Chiar și în locuință, eficiența energetică și reutilizarea apei pot reduce facturile la utilități cu 30-50%, crescând confortul și calitatea aerului.

Toate aceste acțiuni pot fi completate prin implicarea activă în inițiativele locale, precum participarea la consultări publice, la grupuri comunitare de sharing, la voluntariat sau prin educarea și inspirarea celor apropiați prin exemplul personal.

Contrar percepției comune, multe practici circulare nu necesită efort sau cheltuieli suplimentare, ci reprezintă o regândire a obiceiurilor cotidiene. Studiile arată că gospodăriile care adoptă un stil de viață circular pot reduce cheltuielile totale cu 10-15% și raportează adesea un nivel mai ridicat de satisfacție și bunăstare.

Implementarea acestor recomandări necesită o abordare coordonată și pe mai multe paliere, cu implicarea tuturor actorilor relevanți.

Tranziția către economia circulară reprezintă o oportunitate pentru România de a dezvolta un model economic mai durabil, mai eficient și mai rezilient, care să genereze beneficii multiple pentru mediu, economie și societate.
autori
Alex Laibăr
este Director Executiv al Asociației Coaliția pentru Economia Circulară – CERC, este un profesionist cu studii de sustenabilitate și experiență în organizații diverse, concentrat pe afaceri durabile din sectorul economiei circulare și sociale, care își folosește cunoștințele și experiența acumulată din sectorul corporativ și non-profit pentru a dezvolta în cadrul CERC o comunitate formată din specialiști și companii care doresc să facă tranziția la economia circulară prin  implementarea principiilor și bunelor practici ale circularității în România. De asemenea, desfășoară activități de consultanță și training în economie circulară, sustenabilitate organizațională și ESG.