În ultimele trei decenii, România și-a redus emisiile de gaze cu efect de seră cu peste 75% față de nivelul anului 1990, în timp ce media Uniunii Europene a scăzut cu doar 40% în aceeași perioadă. Astfel, România este în prezent unul dintre statele europene cu cele mai mici emisii pe cap de locuitor. Însă, în următorii ani, provocarea majoră pentru țara noastră va fi formularea unei strategii naționale capabile să transforme tranziția verde într-un motor de modernizare economică și socială.
Tranziția către o economie neutră din punct de vedere al emisiilor de gaze cu efect de seră are loc într-un context european și global extrem de complex, în care considerentele de securitate și competitivitate economică devin din ce în ce mai importante în elaborarea politicilor publice. Crizele recente au arătat cât de vulnerabilă este Europa în fața volatilității prețurilor combustibililor fosili, dar și cât de dependentă este de materii prime și tehnologii importate din alte părți ale planetei.
În cazul Uniunii Europene, obiectivele de securitate, de competitivitate și cele climatice adesea se suprapun. Spre deosebire de Statele Unite, unde abundența resurselor de petrol și gaze naturale asigură prețuri scăzute și o bază stabilă pentru industrie, UE este un importator net de energie. În 2024, Uniunea Europeană a importat 92% din necesarul de petrol și 90% din gazele naturale. Importurile energetice ale Uniunii au costat aproape 376 de miliarde de euro în 2024, demonstrând că energia scumpă și volatilă o reprezintă o povară pentru competitivitatea continentului. România, deși dispune de resurse interne de hidrocarburi mai mari decât multe alte state membre, nu poate influența semnificativ prețurile pe piețele europene și este de asemenea un importator net.
În medie, prețul industrial al electricității în Uniunea Europeană este cu 158% mai mare decât în SUA, ↗iar cel al gazului cu aproape 350% mai mare. Cu toate acestea, prețul energiei electrice în anumite părți ale Uniunii este competitiv la nivel global, în timp ce electrificarea proceselor economice duce, adesea, la un consum mai eficient și mai redus de resurse de energie primară. În lipsa unor măsuri care să vizeze investiții în electrificare și în rețele, politici industriale coordonate și o redistribuire echitabilă a costurilor între categoriile de consumatori, deficitul de competitivitate între Europa și alte mari economii riscă să crească.
Cea mai realistă cale pentru reducerea dependenței de importuri a UE este electrificarea, bazată pe producția locală de energie regenerabilă și nucleară. Spre deosebire de Statele Unite, cel mai mare producător mondial de petrol și gaze, UE nu dispune de resurse abundente de hidrocarburi și trebuie să își construiască propria cale de dezvoltare economică. Acest lucru înseamnă o utilizare mai atentă a resurselor, valorificarea la scară largă a potențialului local de energie regenerabilă și concentrarea pe dezvoltarea de tehnologii avansate, cu valoare adăugată ridicată.
Reorientarea narațiunilor politice dinspre decarbonizare către competitivitate nu anulează nevoia acțiunii climatice în Europa.
Într-o lume caracterizată de tensiuni geopolitice și relații economice tot mai tranzacționale, Europa nu își poate permite să rămână naivă. Este nevoie de investiții consistente în inovare și producție tehnologică proprie, pentru a sprijini atât reducerea emisiilor, cât și creșterea eficienței energetice. ↗Raportul coordonat de Mario Draghi și publicat în 2024 subliniază această realitate: competitivitatea UE nu poate fi garantată decât prin continuarea tranziției verzi, aceasta fiind singura cale credibilă pentru scăderea costurilor cu energia pe termen mediu și lung. Deși anumite ajustări punctuale ale obiectivelor climatice pot deveni necesare pentru a răspunde contextului economic și social, direcția strategică generală rămâne neschimbată. Europa trebuie să își reducă dependențele riscante, să își consolideze reziliența și să transforme tranziția energetică într-un motor de competitivitate și securitate economică.
România are șansa de a transforma actualele provocări în oportunități, dacă reușește să valorifice fondurile europene disponibile prin Sistemul Uniunii Europene de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS), Fondul de Modernizare sau Fondul Social pentru Climă. Acestea pot mobiliza investiții de miliarde de euro în infrastructură energetică, industrie curată și protecție socială. Însă, fără o direcție strategică clară, există riscul ca aceste resurse să fie utilizate fragmentat, limitându-le impactul.
Lipsa unei narațiuni climatice naționale convingătoare rămâne un obstacol major: pentru mulți cetățeni, tranziția este percepută ca o constrângere impusă de la Bruxelles, nu ca o șansă reală de a reduce facturile, de a crea locuri de muncă și de a crește calitatea vieții.
Următorii ani vor fi decisivi pentru a răspunde acestor provocări. România trebuie să treacă de la o abordare reactivă la legislația europeană la o strategie proprie de dezvoltare, care să ofere un mesaj clar: tranziția climatică nu este un cost impus, ci o investiție în securitate energetică, competitivitate și bunăstare.