cuprins
Politici climatice în România ( 2025 )
de Dr. Mihnea Cătuți
Cinci cifre cheie în legătură cu politicile climatice din România
75%
România și-a redus emisiile cu 75% față de 1990, aproape dublu față de media UE (40%), dar aceasta s-a datorat în principal colapsului industrial din anii '90, și mai puțin politicilor climatice
500g CO2
Pentru fiecare euro produs, economia română emite aproape 500g CO2, de peste două ori mai mult decât media UE – ceea ce arată că "miracolul" reducerilor nu poate fi replicat
peste 31 miliarde
Suma totală pe care România o poate accesa prin fondurile climatice europene: 21 miliarde din Fondul de Modernizare + 10 miliarde din Fondul Social pentru Climă până în 2032
476 milioane
Suma pe care România a obținut-o doar în 2023 din vânzarea certificatelor de carbon pe piața ETS, demonstrând că sistemul poate genera venituri substanțiale pentru modernizare
49%
Cât din totalul emisiilor României sunt compensate de absorbțiile din păduri și terenuri agricole, demonstrând rolul crucial al sectorului LULUCF
Trei lucruri de reținut din acest capitol
Reducerile facile s-au terminat
România trebuie să treacă de la beneficiile accidentale ale tranziției post-comuniste la politici climatice reale pentru sectoarele dificile: transport, clădiri, agricultură.
Tranziția = securitate energetică
În contextul războiului din Ucraina și dependenței de importuri energetice (UE importă 92% din petrol, 90% din gaze), decarbonizarea nu mai e doar despre mediu, ci despre independență economică.
Riscul de a pierde miliardele
România întârzie să adopte legislația necesară (ETS2, Planul Social pentru Climă, legea climei) și riscă să nu poată absorbi fondurile masive disponibile, rămânând cu costurile tranziției fără beneficiile financiare.
România și tranziția verde: de la reduceri de emisii la strategie de competitivitate
În ultimele trei decenii, România și-a redus emisiile de gaze cu efect de seră cu peste 75% față de nivelul anului 1990, în timp ce media Uniunii Europene a scăzut cu doar 40% în aceeași perioadă. Astfel, România este în prezent unul dintre statele europene cu cele mai mici emisii pe cap de locuitor. Însă, în următorii ani, provocarea majoră pentru țara noastră va fi formularea unei strategii naționale capabile să transforme tranziția verde într-un motor de modernizare economică și socială.

Tranziția către o economie neutră din punct de vedere al emisiilor de gaze cu efect de seră are loc într-un context european și global extrem de complex, în care considerentele de securitate și competitivitate economică devin din ce în ce mai importante în elaborarea politicilor publice. Crizele recente au arătat cât de vulnerabilă este Europa în fața volatilității prețurilor combustibililor fosili, dar și cât de dependentă este de materii prime și tehnologii importate din alte părți ale planetei.

În cazul Uniunii Europene, obiectivele de securitate, de competitivitate și cele climatice adesea se suprapun. Spre deosebire de Statele Unite, unde abundența resurselor de petrol și gaze naturale asigură prețuri scăzute și o bază stabilă pentru industrie, UE este un importator net de energie. În 2024, Uniunea Europeană a importat 92% din necesarul de petrol și 90% din gazele naturale. Importurile energetice ale Uniunii au costat aproape 376 de miliarde de euro în 2024, demonstrând că energia scumpă și volatilă o reprezintă o povară pentru competitivitatea continentului. România, deși dispune de resurse interne de hidrocarburi mai mari decât multe alte state membre, nu poate influența semnificativ prețurile pe piețele europene și este de asemenea un importator net.

În medie, prețul industrial al electricității în Uniunea Europeană este cu 158% mai mare decât în SUA, ↗iar cel al gazului cu aproape 350% mai mare. Cu toate acestea, prețul energiei electrice în anumite părți ale Uniunii este competitiv la nivel global, în timp ce electrificarea proceselor economice duce, adesea, la un consum mai eficient și mai redus de resurse de energie primară. În lipsa unor măsuri care să vizeze investiții în electrificare și în rețele, politici industriale coordonate și o redistribuire echitabilă a costurilor între categoriile de consumatori, deficitul de competitivitate între Europa și alte mari economii riscă să crească.

Cea mai realistă cale pentru reducerea dependenței de importuri a UE este electrificarea, bazată pe producția locală de energie regenerabilă și nucleară. Spre deosebire de Statele Unite, cel mai mare producător mondial de petrol și gaze, UE nu dispune de resurse abundente de hidrocarburi și trebuie să își construiască propria cale de dezvoltare economică. Acest lucru înseamnă o utilizare mai atentă a resurselor, valorificarea la scară largă a potențialului local de energie regenerabilă și concentrarea pe dezvoltarea de tehnologii avansate, cu valoare adăugată ridicată.
Reorientarea narațiunilor politice dinspre decarbonizare către competitivitate nu anulează nevoia acțiunii climatice în Europa.
Într-o lume caracterizată de tensiuni geopolitice și relații economice tot mai tranzacționale, Europa nu își poate permite să rămână naivă. Este nevoie de investiții consistente în inovare și producție tehnologică proprie, pentru a sprijini atât reducerea emisiilor, cât și creșterea eficienței energetice. ↗Raportul coordonat de Mario Draghi și publicat în 2024 subliniază această realitate: competitivitatea UE nu poate fi garantată decât prin continuarea tranziției verzi, aceasta fiind singura cale credibilă pentru scăderea costurilor cu energia pe termen mediu și lung. Deși anumite ajustări punctuale ale obiectivelor climatice pot deveni necesare pentru a răspunde contextului economic și social, direcția strategică generală rămâne neschimbată. Europa trebuie să își reducă dependențele riscante, să își consolideze reziliența și să transforme tranziția energetică într-un motor de competitivitate și securitate economică.

România are șansa de a transforma actualele provocări în oportunități, dacă reușește să valorifice fondurile europene disponibile prin Sistemul Uniunii Europene de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS), Fondul de Modernizare sau Fondul Social pentru Climă. Acestea pot mobiliza investiții de miliarde de euro în infrastructură energetică, industrie curată și protecție socială. Însă, fără o direcție strategică clară, există riscul ca aceste resurse să fie utilizate fragmentat, limitându-le impactul.
Lipsa unei narațiuni climatice naționale convingătoare rămâne un obstacol major: pentru mulți cetățeni, tranziția este percepută ca o constrângere impusă de la Bruxelles, nu ca o șansă reală de a reduce facturile, de a crea locuri de muncă și de a crește calitatea vieții.
Următorii ani vor fi decisivi pentru a răspunde acestor provocări. România trebuie să treacă de la o abordare reactivă la legislația europeană la o strategie proprie de dezvoltare, care să ofere un mesaj clar: tranziția climatică nu este un cost impus, ci o investiție în securitate energetică, competitivitate și bunăstare.
Evoluția istorică a emisiilor în România
Reducerea emisiilor: de la colaps la strategie
România și-a redus emisiile de GES cu 75%, un ritm aproape dublu față de media Uniunii Europene. Totuși, această performanță spectaculoasă nu se datorează unor politici climatice eficace, ci este mai degrabă rezultatul transformării economice profunde din anii ’90. Reducerea masivă a unor activități industriale, prăbușirea unor ramuri energofage și restructurarea economiei după colapsul sistemului centralizat au dus la o scădere abruptă a emisiilor.
Fig. 1
Reducerea GES în România – un scurt istoric Sursa: ↗Comisia Europeană (2024)
Deși emisiile pe cap de locuitor sunt sub media europeană (5,5 t CO2e față de 6,9 t), economia României este mult mai poluantă: pentru fiecare euro produs, România emite aproape 500 g CO2e, ↗de peste două ori mai mult decât media Uniunii. Această disproporție arată că „miracolul” reducerilor din deceniile trecute nu poate fi replicat, iar următoarea etapă necesită politici climatice asumate și o strategie coerentă de modernizare economică. Reducerile facile au fost deja realizate, iar adevărata provocare constă în decarbonizarea sectoarelor unde activitatea economică este mai difuză, precum în cele ale transporturilor, construcțiilor și agriculturii, unde măsurile sunt costisitoare și presupun schimbări de comportament la scară largă.
Fig. 2
Evoluția emisiilor GES în România, funcție de sectoare Sursa: ↗Comisia Europeană (2024)
În 2023, principalele contribuții la emisiile de gaze cu efect de seră (GES) din România au provenit din industrie (22%), transport (22%) și agricultură (19%), în timp ce sectorul utilizării terenurilor, schimbării utilizării terenurilor și silviculturii (AFOLU) a asigurat absorbții nete echivalente cu 49% din totalul emisiilor. Între 2005 și 2023, emisiile nete s-au redus cu 51%, scăderile cele mai importante fiind înregistrate în sectorul energetic (57%) și în industrie (44%).

Pe lângă reducerile cauzate de restructurarea economiei, sectorul energetic a continuat să își reducă emisiile în ultimii ani sub presiunea prețului european al carbonului, în special prin extinderea capacităților de energie regenerabilă și prin adoptarea unui calendar de închidere treptată a centralelor pe cărbune. În contrast, sectoarele industriale care consumă multă energie – cu excepția unor măsuri punctuale de eficiență energetică – nu a inițiat încă o transformare structurală profundă, care să o așeze ferm pe traiectoria către neutralitatea climatică.

Un fenomen similar s-a observat și în agricultură, unde emisiile s-au redus ca urmare a destrămării cooperativelor agricole și retrocedării terenurilor, dar apoi au stagnat. În schimb, sectoarele clădirilor și transporturilor au devenit surse tot mai mari de emisii: emisiile aferente încălzirii și răcirii clădirilor au crescut cu 9%, cele din transporturi cu 40%, iar cele din gestionarea deșeurilor cu 19%. Această creștere reflectă atât eliminarea restricțiilor energetice din perioada comunistă, cât și creșterea nivelului de trai după 2000.

Aceste trenduri conturează particularitatea României – și a altor state est-europene – în raport cu țările vest-europene. În timp ce țările din vestul Europei se află în plin proces de decarbonizare a sectoarelor clădirilor și transporturilor, România pornește de la un nivel mai scăzut de dezvoltare și se confruntă cu creșteri ale emisiilor în aceste domenii, în pofida progreselor remarcabile în reducerea emisiilor industriale și energetice.
România în ecuația europeană
Deși tratatele internaționale precum UNFCCC, Protocolul de la Kyoto sau Acordul de la Paris au oferit un cadru global, motorul real al acțiunii climatice în România a fost aderarea UE, care a adus cu sine un acquis stufos în materie de climă și energie, incluzând o piață a emisiilor de gaze cu efect de seră (sistemul EU ETS), ținte sectoriale pentru emisii și capcane de carbon, standarde pentru eficiență energetică și cote minime de energie regenerabile.

Strategiile și reglementările europene au fost însoțite și de acces la finanțări care să facă posibilă trecerea de la obiective generale la proiecte concrete. Pe lângă sumele generate prin sistemul ETS, România a alocat în faza inițială 44% din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru tranziția verde și 29% din fondurile de coeziune pentru acțiune climatice, proporții semnificative care au pus presiune pozitivă pe reforme, investiții și calendarul de implementare.

Pactul Verde European și Legea europeană a climei au ridicat nivelul de ambiție și au introdus o traiectorie previzibilă pentru următoarele decenii, cu ținte clare pentru 2030 și stabilirea obiectivului de atingere a neutralității climatice până în 2050, alături de o întreagă arhitectură de politici necesare implementării acestora. Pentru România, acest cadru european a funcționat ca o ancoră de politici, orientând prioritățile strategice naționale, accelerând retragerea treptată a cărbunelui, creând spațiu pentru investiții în regenerabile și rețele și generând venituri dedicate tranziției, comercializarea certificatelor de carbon.

În cazul României, construcția capacității administrative și a cadrului legislativ de mediu a fost accelerată de cerințele perioadei de pre- și post-aderare, iar după 2007 a continuat prin adaptarea constantă la ↗noile reglementări europene tot mai ambițioase în ↗materie de climă și ↗energie.
Cadrul european și național pentru acțiune climatică
Piața europeană de carbon ETS: oportunitate sau povară pentru România?
Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS) este cea mai importantă politică europeană de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră și a devenit, în timp, cea mai mare piață a carbonului din lume. Principiul său de funcționare este simplu: pentru fiecare tonă de dioxid de carbon emisă, companiile trebuie să predea anual un certificat de emisii. Astfel, poluarea capătă un preț, iar, în timp, reducerea emisiilor devine o opțiune mai avantajoasă economic decât continuarea activității poluante.

Companiile vizate – în principal din producția de energie, industrie grea, transport maritim și aviație – pot obține certificate fie prin licitații organizate la nivel european, fie prin tranzacții pe piața secundară. În plus, industriile considerate expuse la riscul de relocare a emisiilor (așa-numitul „carbon leakage”) au primit alocări gratuite, însă acestea vor fi eliminate treptat până în 2034. În paralel, plafonul total de certificate emis anual este redus constant, ceea ce duce la scumpirea carbonului și la stimularea investițiilor în tehnologii curate.

Ultima reformă a Directivei ETS a adus schimbări majore. Ținta de reducere a emisiilor pentru sectoarele acoperite a fost crescută la 61% până în 2030, iar sistemul a fost extins la transportul maritim. Pentru a proteja competitivitatea industriei europene, a fost introdus Mecanismul de Ajustare a Carbonului la Frontieră (CBAM), prin care importatorii de produse intens poluante, precum oțelul sau cimentul, vor trebui să plătească un preț al carbonului echivalent cu cel al companiilor europene. Acest mecanism va fi introdus pe măsură ce alocările gratuite pentru anumite sectoare sunt eliminate, ca măsură de protecție pentru industria europeană.

Pentru România, aceste schimbări reprezintă atât o provocare, cât și o oportunitate. România resimte direct efectele ETS, mai ales în sectorul energetic, unde prețul carbonului a contribuit la accelerarea retragerii treptate a lignitului și la creșterea ponderii energiei regenerabile. Industria grea va fi forțată să se adapteze mai rapid, iar consumatorii vor resimți treptat costul carbonului în prețurile energiei și combustibililor.

În 2023, cele 132 instalații staționare din România acoperite de EU ETS au generat 23,8 milioane tone CO2 echivalent, reprezentând aproximativ 22% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră ale țării. Emisiile provenite din instalațiile staționare s-au diminuat cu 44% raportat la nivelul din 2013 și cu nu mai puțin de 66% față de anul 2005. Aceste date reflectă transformările majore prin care a trecut sectorul energetic și industrial românesc, aflat sub presiunea mecanismelor europene de decarbonizare și a schimbărilor structurale din economie.
Fig. 3
Emisiile ETS ale României
Sursa: ↗TBA
În același timp, fondurile semnificative obținute din ETS pot deveni motorul transformării structurale a economiei, cu condiția să fie utilizate eficient. Așadar, sistemul reprezintă o sursă majoră de finanțare: din 2013 până în 2023, România a obținut peste 4,8 miliarde de euro din licitațiile de certificate, dintre care aproximativ 476 milioane de euro doar în anul 2023, iar până în 2030 are la dispoziție aproximativ 21 de miliarde de euro prin Fondul de Modernizare.
Direcționarea acestor fonduri către modernizarea rețelelor, electrificare și sprijinirea consumatorilor vulnerabili va fi decisivă pentru succesul tranziției energetice.
Investițiile aprobate până în prezent acoperă o paletă diversă: modernizarea rețelelor de transport și distribuție a energiei, proiecte pentru creșterea eficienței energetice, scheme de tip Contract-for-Difference pentru susținerea energiei eoliene și solare, precum și instalarea de parcuri fotovoltaice pe foste platforme industriale.

În anumite situații, gradul redus de transparență și întârzierile administrative în utilizarea acestor fonduri au ridicat semne de întrebare privind capacitatea României de a valorifica pe deplin aceste resurse pentru a sprijini obiectivele de decarbonizare pe termen lung. O parte considerabilă a banilor a fost direcționată către proiecte de infrastructură pe bază de gaze naturale, proiecte a căror implementare a dus la numeroase întârzieri și care riscă nu doar să piardă finanțarea disponibilă, dar și să întârzie acțiunea climatică prin împiedicarea implementării planului de eliminare treptată a cărbunelui.

Fondul de Modernizare rămâne, așadar, o oportunitate crucială pentru România, dar succesul său depinde de capacitatea autorităților de a orienta resursele în mod consecvent către proiecte care sprijină direct tranziția energetică, evitând finanțarea infrastructurii pe combustibili fosili și consolidând mecanismele administrative care asigură o absorbție eficientă a fondurilor disponibile. În lipsa unei guvernanțe solide și a transpunerii rapide a noilor reguli în legislația națională, România riscă însă să piardă atât resurse financiare, cât și credibilitate la nivel european.
Regulamentul de partajare a eforturilor ESR: De ce România are ținte mai mici?
Regulamentul acoperă principalele surse de emisii care nu erau incluse în ETS, în special cele aferente transporturilor, clădirilor, agriculturii, deșeurilor și industriei de mici dimensiuni. Reducerile de emisii trebuie atinse prin ținte naționale care iau în considerare capacitatea diferită a statelor membre de a implementa măsuri costisitoare în aceste sectoare. Astfel, prin aplicarea unor criterii economice, României i-a fost stabilită o țintă semnificativ mai redusă comparativ cu alte state Europene.

Contribuția României pentru atingerea țintei precedente de -30% emisii până în 2030 comparativ cu 2005 a fost de doar 2%. Acest lucru i-ar fi permis României chiar să își crească emisiile comparativ cu nivelul anului 2000, riscând să decupleze traiectoria emisiilor din aceste sectoare de trendurile europene. Prin revizuirea țintei colective europene la -40% până în 2030, noul obiectiv al României de reducere a emisiilor este de -12,7%, comparativ cu -50% pentru țări precum Suedia și Finlanda.

În 2023, emisiile acoperite de regulament au însumat aproximativ 77% din totalul emisiilor României, o pondere semnificativ mai mare decât media Uniunii Europene, situată la 65%. Acest dezechilibru structural arată că România are de gestionat în principal sectoare difuze precum transporturile, clădirile și agricultura, unde reducerea emisiilor este mult mai dificilă și mai costisitoare decât în cazul marilor instalații industriale fixe. În același an, emisiile ESR s-au ridicat la circa 81,4 MtCO2 echivalent, nivel cu doar 0,2% mai mic decât în 2022. Această stagnare arată că România a epuizat beneficiile inițiale ale tranziției post-industriale și că, în lipsa unor politici active și coerente, obiectivele asumate pentru 2030 vor deveni din ce în ce mai greu de atins.

Emisiile provenite din sectoarele acoperite de ESR au înregistrat o creștere de 8,4% începând cu anul 2005, comparativ cu sectoarele incluse în EU ETS, unde s-a consemnat o reducere drastică, de 68,2% în aceeași perioadă. Această discrepanță arată contrastul dintre succesul parțial obținut în sectoarele vizate direct de un preț al carbonului și stagnarea sau chiar creșterea emisiilor din sectoarele unde politicile publice sunt fragmentate și aplicarea lor rămâne limitată.

Pentru adresarea acestei discrepanțe, sistemul EU ETS a fost extins către sectoarele clădirilor și transporturilor (ETS2) și reprezintă una dintre cele mai profunde schimbări de politică climatică din ultimii ani. Dacă ETS1 a vizat, în principal, marile instalații industriale și de producere a energiei, ETS2 va afecta direct consumatorii finali și întreprinderile mici și mijlocii, prin includerea furnizorilor de combustibili fosili utilizați pentru încălzirea clădirilor și pentru transport rutier.
Fig. 4
Emisiile României în baza Regulamentului privind împărțirea eforturilor de reducere a emisiilor
Cum funcționează ETS2
Sistemul va deveni operațional din 2026. Furnizorii de combustibili vor fi obligați să achiziționeze certificate de emisii corespunzătoare cantității de CO2 generată de combustibilii puși pe piață. Costurile acestor certificate vor fi transferate către consumatori, ceea ce înseamnă că prețurile benzinei, motorinei, gazului și altor combustibili fosili utilizați pentru încălzire sau transport vor include, în mod explicit, un „preț al carbonului”.

Regulamentul prevede un mecanism de stabilizare a prețului în primii ani: dacă prețul certificatelor depășește 45 €/tCO2 până în 20301 , se activează o supapă de siguranță prin care se introduc certificate suplimentare pe piață pentru a limita creșterea costurilor. În ciuda acestui mecanism, se estimează că prețul carbonului din ETS2 va crește progresiv, în linie cu obiectivul de reducere a emisiilor cu 42% până în 2030 față de nivelurile de referință.
În România, aproximativ 35% dintre gospodării folosesc gaz natural pentru încălzire, iar ponderea centralelor individuale pe gaz a crescut semnificativ în ultimii 20 de ani. Introducerea ETS2 ar putea adăuga între 10% și 20% la costul gazului, în funcție de evoluția prețului certificatelor.
În mediul rural, unde lemnul de foc este încă principala sursă de încălzire, efectul ETS2 va fi mai redus la început, întrucât biomasa este considerată neutră din punct de vedere al carbonului. Totuși, pe termen lung, și aceste gospodării vor fi afectate indirect, prin creșterea costurilor cu transportul și alte bunuri și servicii, precum și prin corelația istorică dintre prețurile lemnelor și a gazelor.

Atunci când vine vorba de transporturi, România are una dintre cele mai îmbătrânite flote auto din UE, cu peste 70% dintre vehicule având o vechime mai mare de 10 ani, majoritatea alimentate cu motorină. Introducerea ETS2 va însemna un plus de aproximativ 0,5-0,6 lei/litru la carburanți în primii ani și poate depăși 1 leu/litru până în 20302.
Măsuri de protecție și oportunități: Fondul Social pentru Climă
Pentru a anticipa efectele sociale negative ale acestor măsuri, Uniunea Europeană a creat Fondul Social pentru Climă, din care România urmează să primească aproximativ 10 miliarde de euro în perioada 2026-2032. Pentru accesarea acestui fond, România, ca toate statele membre, avea obligația de a transmite Comisiei Europene un plan național până la 30 iunie 2025.

România nu a publicat încă o versiune oficială a planului. Această întârziere creează riscuri semnificative, întrucât lipsa unui document bine fundamentat nu permite utilizarea fondurilor disponibile. O altă condiție obligatorie este transpunerea și operaționalizarea ETS2, pe care România întârzie să o facă.
Succesul planului depinde în mod critic de calitatea guvernanței. România are nevoie de o structură clară de coordonare interinstituțională pentru a evita fragmentarea și suprapunerile de responsabilități.
În plus, planul trebuie să fie fundamentat pe o analiză solidă a impactului socio-economic al ETS2, identificând cu precizie categoriile de populație și sectoarele economice cele mai expuse. Lipsa unei astfel de fundamentări ar putea conduce la măsuri insuficient țintite, cu eficiență redusă și cu risc crescut de contestare publică.

1 – Raportat la prețurile din 2020
2 – Upcoming EPG paper – de revizuit în funcție de calculele finale. De exemplu, la un preț al carbonului de 45 €/tCO2, factura anuală a unei gospodării medii care consumă 800 m3 de gaz ar putea crește cu aproximativ 400–500 lei. Dacă prețul urcă la 70 €/tCO2 după 2030, impactul ar putea depăși 800 lei pe an, în lipsa unor măsuri compensatorii.

În termeni practici, Planul Social pentru Climă nu este doar o condiționalitate europeană, ci un instrument de politică publică prin care România poate transforma o potențială povară într-o oportunitate. Dacă va fi elaborat și implementat corespunzător, acesta poate contribui nu doar la protejarea categoriilor vulnerabile, ci și la accelerarea modernizării fondului de locuințe și a infrastructurii de transport. În schimb, întârzierile și lipsa de coerență pot compromite atât absorbția fondurilor, cât și credibilitatea procesului de tranziție energetică la nivel național.
Regulamentul privind exploatarea terenurilor, schimbarea destinației terenurilor și silvicultura (LULUCF)
Regulamentul stabilește modul în care statele membre ale UE trebuie să gestioneze emisiile și absorbțiile de carbon provenite din păduri, terenuri agricole, pășuni și alte utilizări ale solului. Practic, acesta contabilizează atât emisiile generate prin defrișări, degradarea terenurilor sau arderea biomasei, cât și absorbțiile realizate prin păduri, soluri și practici agricole durabile. În urma ultimei revizuiri din 2023, obiectivul pentru 2030 este ca UE să atingă un nivel net de absorbții de 310 milioane tone CO2 echivalent, ceea ce implică atât protejarea pădurilor existente și reducerea pierderilor de carbon, cât și extinderea suprafețelor împădurite și adoptarea unor practici agricole prietenoase cu clima.

Pe baza datelor finale din inventarul de emisii, România a raportat în 2023 absorbții nete de 46 MtCO2e în sectorul utilizării terenurilor, schimbării utilizării terenurilor și silviculturii, similar cu nivelul anului 2022. Această stabilitate aparentă reflectă faptul că pădurile României continuă să joace un rol esențial în echilibrarea bilanțului național de emisii, dar sugerează totodată și o stagnare a potențialului suplimentar de sechestrare. Principalele activități care au contribuit la aceste absorbții au fost gestionarea terenurilor arabile (26,1 milioane tone CO2 echivalent) și gestionarea pădurilor (10,2 milioane tone CO2 echivalent).
Fig. 5
Emisiile LULUCF ale României Sursa: ↗TBA
În absența unor politici ambițioase de împădurire, însă, gestionare durabilă a pădurilor și refacere a terenurilor degradate, capacitatea LULUCF de a contribui la atingerea obiectivelor climatice riscă să rămână plafonată, fără să compenseze creșterile persistente din sectoarele transporturilor sau clădirilor. Fără acestea, România riscă să piardă un avantaj competitiv important în cadrul efortului european de atingere a neutralității climatice și să crească presiunea asupra sectoarelor economice dificil de decarbonizat.
Strategia națională stabilește pentru LULUCF un obiectiv sectorial ambițios: o creștere de 87% a absorbțiilor de carbon până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990. Principala măsură vizată pentru atingerea acestui obiectiv este gestionarea integrată a incendiilor de pădure, având în vedere impactul tot mai mare al acestor fenomene asupra capacității de stocare a carbonului. În plus, se urmărește extinderea suprafețelor împădurite, inclusiv prin programe de împădurire în mediul urban, ceea ce ar contribui la consolidarea rolului de „capcane de carbon” al ecosistemelor naturale.

O altă direcție importantă o reprezintă limitarea utilizării biomasei ca sursă de energie regenerabilă. Deși biomasa este clasificată la nivel european drept sursă regenerabilă, exploatarea excesivă a acesteia poate diminua capacitatea sectorului LULUCF de a funcționa ca absorbant net de emisii. Astfel, reorientarea politicilor de utilizare a biomasei către un model mai sustenabil este văzută ca un pas necesar pentru a conserva funcția esențială a pădurilor și terenurilor în atingerea obiectivelor climatice pe termen lung.
Ținta UE pentru 2040:
Ce înseamnă pentru România?
O bună parte din prevederile principalelor politici climatice europene actuale vor fi revizuite pentru a contribui la implementarea țintei pentru 2040, o dată ce aceasta este stabilită prin lege, ca urmare a procesului decizional european care a fost deja demarat. În iulie 2025, Comisia Europeană a propus ca Uniunea să își asume o reducere de 90% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2040 față de nivelul din 1990. Această țintă reprezintă o etapă intermediară între obiectivele pentru 2030 și neutralitatea climatică în 2050 și oferă o direcție clară pentru următorii 15 ani.

Pentru a atinge această țintă, Comisia a construit un scenariu bazat pe un mix de politici ambițioase. Printre acestea se numără decarbonizarea aproape completă a sectorului energetic, electrificarea accelerată a transporturilor și clădirilor, creșterea eficienței energetice și consolidarea rolului absorbțiilor naturale de carbon. De asemenea, un element central îl constituie dezvoltarea rapidă a tehnologiilor de captare, utilizare și stocare a carbonului, menite să sprijine sectoarele industriale dificil de decarbonizat și să completeze contribuția pădurilor și a solurilor.

Comisia recunoaște că atingerea unei reduceri de 90% va presupune eforturi considerabile, uneori cu costuri ridicate și cu impact semnificativ asupra unor sectoare economice. De aceea, a fost prevăzută posibilitatea utilizării unor credite internaționale de carbon, cu condiția ca acestea să fie de înaltă calitate, transparente și verificate riguros. Aceste credite ar putea proveni din proiecte externe care generează reduceri sau absorbții suplimentare de emisii, contribuind astfel la obiectivele globale de climă, dar permițând totodată o mai mare flexibilitate pentru statele membre care întâmpină dificultăți în decarbonizarea unor sectoare interne. În plus, Comisia a deschis discuția privind integrarea unor forme de absorbții permanente de carbon în cadrul pieței ETS, ceea ce ar permite industriilor să utilizeze atât reducerea directă a emisiilor, cât și investiții în tehnologii de eliminare a dioxidului de carbon din atmosferă.

În cazul României, aceste flexibilități sunt deosebit de relevante. Planul Național Integrat Energie-Schimbări Climatice actualizat din 2024 include deja un obiectiv de reducere a emisiilor cu 96% până în 2040, deci chiar mai ambițioasă decât propunerea Comisiei. Cu toate acestea, fără un set clar de politici și investiții, există riscul ca obiectivul să rămână doar la nivel declarativ. Posibilitatea de a utiliza credite internaționale sau absorbții suplimentare poate oferi o cale de a compensa întârzierile sau limitările în transformarea unor sectoare precum transporturile, agricultura sau industria grea. Totuși, aceste instrumente trebuie văzute ca soluții complementare, nu ca substitut pentru reformele și investițiile structurale necesare.
Strategiile naționale:
De la hârtie la realitate
Strategia pe termen lung a României pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (STL), publicată în decembrie 2023, explorează trei posibile scenarii de evoluție și stabilește obiectivul atingerii neutralității climatice până în 2050, prin reducerea cu 99% a emisiilor nete față de nivelurile din 1990. Documentul propune atât ținte naționale și sectoriale pentru 2050, cât și jaloane intermediare, stabilite pe perioade de cinci ani, privind reducerea emisiilor, consumul de energie și ponderea surselor regenerabile în consumul final brut de energie.

În paralel, România și-a actualizat Planul Național Integrat Energie-Schimbări Climatice (PNIESC), a cărui ultimă versiune, prezentată în septembrie 2024, reflectă un nivel de ambiție chiar mai ridicat decât STL. Astfel, PNIESC stabilește o reducere a emisiilor nete de GES cu 85% până în 2030, 96% până în 2040 și 105% până în 2050 față de 1990, ceea ce echivalează cu trecerea la un nivel net de absorbții în ultima parte a secolului . În acest sens, România se aliniază nu doar obiectivelor europene pentru 2030 și 2040, ci chiar își propune o traiectorie mai ambițioasă decât media UE.

Cu toate acestea, România nu dispune încă de o ↗lege națională a climei, un cadru normativ care, deși nu este obligatoriu la nivel european, ar putea contribui semnificativ la îmbunătățirea guvernanței climatice interne.
O astfel de lege ar ↗asigura o planificare mai riguroasă, ar încuraja consultarea constantă a comunității științifice și a societății civile și ar crește predictibilitatea pentru mediul de afaceri.
Propunerea legislativă existentă, aflată în dezbaterea Parlamentului la momentul redactării acestui capitol, a fost însă diluată: în forma sa actuală, aceasta prevede doar crearea unui Consiliu Științific privind Schimbările Climatice, fără integrarea unor obiective de reducere a emisiilor sau a unei arhitecturi clare de planificare sectorială. Documentul nu pare să aibă momentan perspective realiste de a trece de camerele decizionale.

Aceste inconsecvențe între documente strategice și cadrul legislativ lipsă evidențiază una dintre marile provocări ale politicilor climatice din România: dificultatea de a transforma obiectivele ambițioase de pe hârtie în politici coerente, implementabile și monitorizabile.

3 – Discrepanțele dintre cele două documentă au rezultat din exercițiile de modelare distincte care au fost realizate, dar și de revizuirea unor date cu privire la absorbțiile de carbon.
Deficitul de coordonare:
Ce lipsește pentru implementare efectivă?
Nivelul de coordonare instituțională a politicilor climatice în România a înregistrat unele îmbunătățiri în ultimii ani, în special prin înființarea în 2022 a Comitetului Interministerial privind Schimbările Climatice (CISC), aflat în subordinea directă a prim-ministrului. Acest for are rolul de a stabili prioritățile anuale în materie de schimbări climatice și tranziție energetică și de a facilita adoptarea de măsuri transversale între ministere. CISC-ul creează un cadru formal pentru dialog între instituțiile-cheie cum ar fi Ministerul Energiei, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Ministerul Transporturilor și Ministerul Agriculturii.

Cu toate acestea, procesul de elaborare și implementare a politicilor climatice rămâne în esență reactiv și fragmentat. România răspunde aproape exclusiv cerințelor impuse de legislația europeană, și depune suficiente eforturi pentru elaborarea proactivă a unei strategii naționale coerente cu privire la acțiunea climatică. Documentele strategice elaborate până acum sunt în mare parte rezultatul unor obligații europene, nu al unui proces intern de planificare strategică. În plus, acestea nu sunt întotdeauna corelate între ele, iar sectoare esențiale precum transporturile, agricultura, industria grea sau managementul deșeurilor continuă să funcționeze fără planuri detaliate și credibile de reducere a emisiilor. La nivel instituțional, responsabilitățile sunt împărțite, cu frecvente suprapuneri, lacune și dificultăți de coordonare.
↗Participarea publicului în elaborarea și implementarea politicilor climatice din România rămâne modestă și fragmentară. Consultările organizate sunt adesea limitate la proceduri formale, fără a asigura un dialog real și constant cu societatea civilă, mediul academic sau comunitățile locale.
Consolidarea unor canale instituționale de dialog și crearea unui cadru participativ coerent sunt ↗condiții esențiale pentru a transforma politicile climatice într-un proces inclusiv și legitim, capabil să răspundă atât obiectivelor europene, cât și preocupărilor cetățenilor.

Mai multe lacune ale cadrului actual pentru acțiune climatică au fost semnalate și în procesul de aderare la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE). În recomandările formulate ca parte a acestui proces, României îi sunt recunoscute meritele pentru reducerea impresionantă în anii 90. Însă, deoarece acestea au încetinit în ultimii ani, României i se recomandă să își consolideze structura de guvernanță climatică și să adopte o țintă de reducere a emisiilor printr-un act legislativ dedicat, ideal sub forma unei legi a climei care să includă și înființarea unui consiliu științific consultativ. În paralel, este necesară reducerea treptată a subvențiilor directe și indirecte pentru combustibilii fosili, având în vedere că acestea nu sunt direcționate eficient către consumatorii vulnerabili, precum și revizuirea unor scheme de sprijin pentru tranziția energetică.

Totodată, România ar trebui să elimine barierele care împiedică renovarea clădirilor și modernizarea sistemelor centralizate de încălzire, dar și să protejeze capacitatea de absorbție a carbonului prin păduri. Un alt pas esențial îl reprezintă dezvoltarea instrumentelor de analiză privind impactul socio-economic al politicilor climatice, alături de măsuri pentru creșterea rezilienței la temperaturile extreme și fenomenele meteorologice tot mai frecvente generate de schimbările climatice deja vizibile la nivel național.
CONCLUZII
Prioritățile imediate (2025-2027):
Un prim pas decisiv îl reprezintă transpunerea completă a ETS 2 și pregătirea cadrului instituțional și legislativ pentru aplicarea acestuia începând cu 2026. Extinderea prețului carbonului la sectoarele clădirilor și transporturilor va transforma profund piața energetică și modul în care consumatorii percep costurile energiei. Pentru a evita efecte sociale disproporționate, este esențială finalizarea și adoptarea la timp a Planului Social pentru Climă, care trebuie să ofere soluții clare de protejare a gospodăriilor vulnerabile prin investiții în renovări, transport verde și sprijin financiar direct.

În paralel, România trebuie să adopte o lege națională a climei, menită să stabilească obiective obligatorii, un cadru predictibil pentru industrie și o mai bună guvernanță a politicilor climatice.

În paralel, este esențială dezvoltarea capacității de planificare strategică prin consolidarea expertizei tehnice și economice, crearea unor mecanisme de consultare științifică și utilizarea de instrumente care să evalueze impactul socio-economic al politicilor climatice.
Guvernul ar trebui să înființeze o structură dedicată de coordonare climatică, cu un mandat clar de planificare, monitorizare și raportare, care să funcționeze ca un centru de expertiză și modelare capabil să asigure coerența între politici și să sprijine ministerele de linie.
Provocările pe termen mediu (2027-2030):
Perioada va fi marcată de accelerarea decarbonizării industriei grele, unde costurile de conformare la ETS cresc rapid. România trebuie să valorifice fondurile europene pentru investiții în tehnologii curate și infrastructură de hidrogen și captare a carbonului. Totodată, electrificarea transporturilor și a clădirilor trebuie să devină o prioritate națională, ceea ce presupune întărirea rețelelor de energie electrică și dezvoltarea unor capacități flexibile de stocare și producție din surse regenerabile.

Această tranziție are o dimensiune esențială de competitivitate și securitate: într-o Uniune Europeană marcată de prețuri ridicate la energie și de dependența de importurile de petrol și gaze, singura cale realistă pentru reducerea vulnerabilităților este electrificarea pe bază de resurse locale regenerabile și nucleare.

Într-un context geopolitic instabil și într-o economie globală din ce în ce mai tranzacțională, competitivitatea României depinde de capacitatea de a integra tranziția energetică în strategia sa de dezvoltare economică și industrială. Printr-o direcție clară și politici coerente, acțiunea climatică poate deveni nu doar o obligație de conformare, ci un motor al creșterii economice, al reducerii dependențelor riscante și al consolidării securității energetice.
autori
Dr. Mihnea Cătuți
coordonează strategia de cercetare cât și alte activități la EPGAria sa de expertiză acoperă politicile climatice, industriale și energetice ale Uniunii Europene, precum și tranziția climatică a Europei de Sud-Est. Este de asemenea Asociat Senior al Programului pentru o Economie Curată al E3G, concentrându-se pe tranziția industrială. Dr. Cătuți a fost cercetător asociat la Centrul pentru Studii de Politici Europene (CEPS), unde a condus activitățile privind viitorul hidrogenului în UE. A fost, de asemenea, lector asociat în Politici Publice la Universitatea din York. Mihnea are o diplomă de licență de la Universitatea din Bristol și un master în Politici Publice Europene de la Universitatea din York și Universitatea Central Europeană. A obținut un doctorat de la Universitatea din York cu o teză axată pe guvernanța energetică și climatică în UE.