Climatul Urban în România 2025
de Dr. Sorin Cheval
Drd. Vlăduț Fălcescu
Cinci cifre cheie despre climatul urban în România
+3–8°C
diferența maximă de temperatură dintre centrul Bucureștiului și zonele rurale adiacente, cauzată de efectul Insulei de Căldură Urbană (ICU)
>12 °C
temperatura medie anuală în orașele reședință de județ din România în perioada 2021–2024, cu circa 2°C mai mult față de deceniul 1980-1990
40 °C+
valorile maxime atinse în iulie 2025 în marile orașe din sudul și vestul țării (Alexandria, București, Timișoara)
22,5 °C
temperatura medie a lunii iulie în București, capitala fiind acum pe locul 9 între cele mai calde capitale europene
>50%
mai mult de jumătate din suprafața orașelor reședință de județ este expusă direct la riscuri termice ridicate
Trei lucruri de reținut din acest capitol
Urbanizarea amplifică schimbările climatice locale
Extinderea orașelor și reducerea spațiilor verzi au transformat mediul urban într-un amplificator al încălzirii, cu efecte directe asupra sănătății și confortului locuitorilor.
Orașele României devin tot mai vulnerabile la valurile de căldură
Fenomenul ICU este prezent în toate marile centre urbane, unde temperaturile ridicate afectează mai ales cartierele dense, sărace în vegetație, cu locuințe vechi și infrastructură precară.
Soluțiile bazate pe natură pot atenua impactul valurilor de căldură
Extinderea spațiilor verzi, acoperișurile vegetale, coridoarele ecologice și suprafețele permeabile pot reduce local temperatura cu până la 5°C și reprezintă măsuri-cheie pentru adaptarea orașelor la schimbările climatice
.jpg)
Orașele României se încălzesc – prețul urbanizării accelerate
Astăzi mai mult de jumătate din populația globului trăiește în orașe, iar procesul de urbanizare a devenit tot mai rapid și mai dinamic. Dezvoltarea arealelor urbane produce schimbări majore în peisajul geografic și influențează semnificativ climatul regional. Orașele sunt mai calde și mai uscate decât zonele mai puțin antropizate din jur.
Pe de o parte, orașele asigură condiții favorabile pentru dezvoltare socială, economică și pentru îmbunătățirea nivelului de trai. Pe de altă parte, ele generează probleme severe privind consumul în creștere al resurselor naturale și impactul asupra mediului. Acestea tind să devină și mai apăsătoare în contextul schimbărilor climatice așteptate în următoarele decenii.
Conform recensământului realizat în anul 2021, în România, peste 12 milioane de locuitori au domiciliul în orașe, iar creșterea constantă a populației din marile centre urbane precum București, Cluj-Napoca sau Timișoara ridică noi provocări în contextul climatic actual. Nevoia de dezvoltare pe orizontală a orașelor conduce la sporirea riscurilor și vulnerabilității la hazardurile climatice. Efectul insulei de căldură urbană se manifestă dincolo de centrul puternic urbanizat și se extinde tot mai mult în aria periurbană a orașului (Li et al., 2017; Tian et al., 2021).
Mesajul principal: Peste 50% din românii care locuiesc în orașe sunt expuși unor temperaturi cu 3-8°C mai mari decât vecinii lor din mediul rural. Din păcate, structura urbană actuală din România face ca aceste orașe să se transforme într-un loc ce ne pune sănătatea și bunăstarea în pericol, mai ales în timpul verii.
De la oraș plăcut la cuptor urban
Evoluția urbanizării post-comuniste și impactul asupra temperaturii
Începând cu 1990, pe fondul schimbărilor politice și legislative, orașele din România au trecut printr-o transformare urbană accelerată, marcată de liberalizarea pieței imobiliare, extinderea zonelor construite și planificarea urbană deficitară. Dezvoltarea urbană a ultimelor trei decenii a fost marcată de absența aplicării unui cadru coerent de dezvoltare urbană sustenabilă (Dumitrache et al., 2016). Acest tip de urbanizare a condus la reducerea semnificativă a spațiilor verzi, a crescut gradul de impermeabilitate a suprafețelor și a contribuit la acumularea excesivă a căldurii (Grigorescu et al., 2012).
Temperatura aerului a crescut considerabil în toate orașele României, mai ales după anul 2000 (Figura 1). În orașele din sudul țării – precum Buzău, Călărași sau Craiova –, cele mai mari temperaturi medii anuale ajungeau în secolul trecut până la 12-12,5°C, în timp ce după 2010, s-au depășit 13,0°C în aproape toate orașele reședință de județ. În orașele de munte temperaturile medii anuale au ajuns la valori neatinse în deceniile precedente. Astfel, în 2023 și 2024 s-au depășit pentru prima oară în ultima sută de ani 10°C, la Brașov, și 8°C la Miercurea Ciuc.
Încălzirea este evidentă în toate orașele. Temperatura anuală medie calculată pe toate orașele reședință de județ a crescut de la un deceniu la altul (Figura 2). Până în deceniul al IX-lea al secolului trecut aceasta nu a depășit 10°C, ajungând însă la peste 11°C, în deceniul 2011-2020, și depășind 12°C în perioada 2021-2024.
Creșterea temperaturii din orașele României are două cauze importante, respectiv încălzirea de fond, generalizată la nivel de țară, și modificările la nivelul suprafeței subiacente. În ultimii 120 de ani, temperatura medie, maximă și minimă ↗a crescut semnificativ în toate regiunile și în toate anotimpurile, iar transformarea suprafețelor periurbane sau a celor verzi din interiorul orașelor în suprafețe impermeabile ↗remarcată la București poate fi generalizată la nivel orașelor mari. ↗Încălzirea este percepută și recunoscută de cea mai mare parte a populației.
%201.png)
Fig. 1
Temperatura medie anuală în orașele reședință de județ în perioada 1901-2024. Pentru București sunt include Stațiile meteorologice Filaret și Băneasa.
%201.png)
Fig. 2
Temperatura medie anuală / deceniu pentru orașele reședință de județ din România în perioada 1901-2024. Cu roșu este marcată valoarea medie pe toate orașele.
În România, anul 2025 a fost unul din cei mai calzi din istorie, iar orașele au resimțit din plin temperaturile ridicate din timpul verii (Figura 3). Față de valori medii ale temperaturii maxime cuprinse între 32,5 și 38,0°C în perioada 1991-2020, în iulie 2025, temperatura maximă a depășit 40°C în mai multe orașe din sudul și din vestul țării precum Alexandria, București, Drobeta Turnu-Severin sau Timișoara.
%201.png)
Fig. 3
Temperatura maximă a lunii iulie 2025 și media temperaturii maxime a lunii iulie 1991-2020.
Evoluția urbanizării post-comuniste și impactul asupra temperaturii
În ultimul secol, temperatura aerului a avut o tendință permanentă de creștere în București (Figura 4), iar creșterea ușor mai mare de la Băneasa se poate pune pe seama extinderii orașului. La începutul secolului al XX-lea, temperatura medie anuală era, în general, sub 11°C, în apropierea orașului București, și în jur de 12-12,5°C în oraș, în vreme ce după anul 2000, temperaturile medii anuale trec frecvent în fiecare an de 12.5°C, atât în interiorul orașului cât și în proximitatea acestuia. Aceeași tendință de încălzire se manifestă și în luna iulie, cu medii alte temperaturilor maxime lunare care au depășit 35°C doar după anul 2000 (Figura 5).
Fig. 4
Temperatura medie anuală la stațiile meteorologice București-Băneasa și București-Filaret (1901-2023). Valorile sunt omogenizate, iar șirul de valori este prelungit pe baza datelor de la stații limitrofe (↗Dumitrescu et al 2025).
Fig. 5
Media temperaturilor maxime zilnice din lunii iulie la stațiile meteorologice București-Băneasa și București-Filaret (1901-2023). Valorile sunt omogenizate, iar șirul de valori este prelungit pe baza datelor de la stații limitrofe (↗Dumitrescu et al 2025).
.jpg)
Anatomia unei Insule de Căldură Urbană în România
Cele mai frecvente hazarduri climatice în mediul urban din România sunt cele legate de temperaturile ridicate și furtunile severe, însoțite de inundații urbane și vijelii. Insula de Căldură Urbană (ICU) este cel mai evident impact pe care mediul construit îl are asupra climatului regional, determinând frecvent diferențe de temperatură de 2-3°C între oraș și imediata sa vecinătate, acestea putând ajunge de multe ori și la 4-6°C, valori care definesc intensitatea ICU. ICU influențează confortul termic urban și are impact semnificativ asupra mortalității și morbidității asociate cu boli cardiovasculare, afecțiuni renale sau cerebrale (↗Hondula et al. 2015; ↗Tong et al. 2021).
Suprafețele acoperite cu beton, cu bitum, asfalt sau alte materiale, modifică temperatura cu câteva grade, proporțional cu mărimea suprafeței. Orașele de mărimea Bucureștiului pot schimba temperatura ambientală, încălzindu-se cu 5-60C peste regiunea înconjurătoare.
Suprafețele construite rețin o cantitate mai mare de căldură, în timp ce lipsa vegetației diminuează evapotranspirația și scade efectul natural de umbrire. Apa de ploaie se scurge rapid, ceea ce reduce umiditatea aerului, iar activitățile umane eliberează căldură suplimentară. Clădirile și infrastructura urbană sporesc rugozitatea1 suprafeței, îngreunând circulația aerului, iar poluarea atmosferică intensifică efectul de seră. Toate acestea contribuie la creșterea temperaturii în interiorul orașului, proporțional cu nivelul de influență a acestor factori. Mărimea orașului, numărul de locuitori, dezvoltarea economică sunt alți factori care contribuie la amplificarea efectului de ICU.
De exemplu, mai mult de 50% din suprafața Bucureștiului este modificată antropic prin construcții, șosele, zone industriale și alte amenajări ale teritoriului, ceea ce se reflectă în extinderea ICU și a riscului termic asociat. Prin urmare, Bucureștiul este astăzi una din cele mai calde capitale europene. În luna iulie – cea mai caldă lună a anului – temperatura aerului la București este de 22,5°C, ceea ce plasează capitala României pe locul 9. Atena, Madrid, Roma, Tirana, Skopje, Lisabona, Belgrad și Istanbul – care se situează pe pozițiile 1-8 – sunt toate orașemai sudice decât București. Populația din locuințele informale, cu venituri reduse, muncitorii care desfășoară activități în aer liber, persoanele în vârstă sau cu diferite probleme de sănătate ↗este cea mai expusă temperaturilor extreme asociate valurilor de căldură.
ICU are intensitate diferită pe timp de zi și de noapte și este direct proporțională cu mărimea orașului, respectiv suprafața construită și numărul de locuitori (↗Cheval et al. 2022). În luna iulie, cea mai mare intensitate medie a ICU este de 1-2°C în orașele din afara Arcului Carpatic, pe timpul nopții, și 1,5-3,5°C, în special în orașele din interiorul Arcului Carpatic, pe timpul zilei. Valorile maxime ating 3-4°C, noaptea, și 7-8°C, ziua, cu tipare ale distribuției geografice mai puțin evidente (Figura 6).
1 – Rugozitatea înseamnă gradul de neregularitate al unei suprafețe – cât de netedă sau, dimpotrivă, cât de aspră este la atingere - diferența dintre o oglindă perfect netedă și o hârtie șmirghel
Fig. 6
Intensitatea medie (sus) şi maximă (jos) a Insulei de Căldură Urbană la suprafaţă, în oraşele cu mai mult de 30.000 de locuitori, în luna iulie, pe timp de noapte (stânga) şi pe timp de zi (dreapta)
%201.png)
Evoluția intensității ICU în orașele reședință de județ din România în perioada 2017-2022, calculată pe bază de imagini satelitare (Figura 7), ↗poate fi urmărită pe platforma web SynUHI.
%201.png)
Fig. 7
Insula de căldură urbană a orașelor Ploiești și Arad pe timp de noapte, interfață dezvoltată pe platforma ↗SynUH.
Cine plătește prețul cel mai mare?
Tipuri de cartiere cu cel mai mare risc termic
Numeroase studii au explorat caracteristicile locale care influențează temperatura aerului și favorizează apariția ICU (↗Andreou & Axarli, 2012; ↗Wu et al., 2022; ↗Yang et al., 2015). Astfel, conform acestor studii, principalul factor determinant sunt materialele de construcții cu albedo scăzut, precum asfaltul și betonul, care absorb radiația solară și eliberează căldură. Morfologia urbană ce definește configurația cartierelor, modul în care sunt distribuite străzile, clădirile și spațiile adiacente reprezintă un al doilea factor extrem de prezent în literatura de specialitate. Canioanele urbane formate de clădirile înalte înlănțuite de-a lungul străzilor sunt caracteristice orașelor mari și reduc fluxurile de aer, creând astfel acumulări termice și creșteri de până la 4°C. Prezența și calitatea spațiilor verzi joacă un alt rol critic pentru confortul termic urban (Marando et al., 2022). Vegetația contribuie la răcirea ambientală prin umbrire și evapotranspirație. Parcurile, pădurile urbane, coridoarele verzi și corpurile de apă pot reduce temperatura medie orașului cu până la 1°C și punctual cu până la 5°C (Ogce et al., 2025), având efect de oază de răcoare și aer curat.
Tipurile de cartiere cu cel mai ridicat risc termic sunt, în general, cele caracterizate prin densitate mare a construcțiilor, spații verzi cu arii reduse și materiale de construcție care absorb și rețin căldura.
În multe orașe din România, cartierele rezidențiale compacte, se confruntă cu un efect termic cumulativ accentuat. Absența vegetației, a arborilor maturi și a coridoarelor de ventilație naturală transformă aceste cartiere în adevărate „cuptoare” în timpul verii. Acestea coincid adesea cu zonele vulnerabile din punct de vedere social, ceea ce le transformă în hotspot-uri de risc la nivel local.
Chen (2024) și Li et al. (2025, ↗aici și ↗aici) au prezentat modul în care cartierele defavorizate suferă din cauza distribuției inegale a vegetației și înfruntă adesea temperaturi mai ridicate decât zonele dezvoltate ale orașului. Acest fenomen reflectăl problematica echității climatice, dar și gentrificarea tot mai accentuată.
Grupurile vulnerabile: vârstnici, copii, persoane cu boli cronice
Efectele schimbărilor climatice amplifică inegalitățile sociale (↗Meenar et al., 2023), iar grupurile vulnerabile, în special vârstnicii, copiii și persoanele cu boli cronice, sunt printre cele mai afectate. Expunerea la temperaturi extreme, în special în timpul valurilor de căldură, reprezintă o amenințare directă pentru sănătatea și siguranța acestora, în contextul unei infrastructuri urbane adesea inadaptate și al unor servicii sociale și medicale deficitare.
Conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, în orașele din România trăiesc peste 1.599.000 de persoane vârstnice (cu vârste de 65 de ani și peste), reprezentând aproximativ 20,3% din totalul populației urbane.
Statistic, 1 din 5 locuitori este o persoană în vârstă, ceea ce accentuează vulnerabilitatea sistemică a orașelor în fața riscurilor climatice, în special a valurilor căldură accentuate de insula de căldură urbană.
În timpul episoadelor de caniculă, persoanele în vârstă sunt expuse riscului de insolație, deshidratare, agravarea bolilor cardiovasculare sau renale, iar lipsa unui acces facil la servicii de sprijin și asistență conduce la creșterea riscului medical și a fragilității sociale.
Persoanele cu boli cronice formează un alt grup extrem de vulnerabil. Afecțiuni precum bolile cardiovasculare, respiratorii, diabetul, bolile renale sau neurologice sunt direct influențate de variațiile extreme de temperatură și umiditate, cumulate cu poluarea aerului.
↗Observatorul European pentru Climă și Sănătate dezvoltat de Agenția Europeană de Mediu arată, pe baza analizei a 100 de orașe europene, că aproximativ 46 % din spitalele și 43 % din școlile din mediul urban sunt situate în zone de influență a ICU. România se numără printre țările cu cele mai ridicate ponderi privind numărul de școli localizate în zone unde ICU depășește 2°C. Cluj-Napoca alături de Genova sunt singurele orașe unde toate spitalele sunt localizate în zone unde ICU depășește 4°C (Figura 8).
%201.png)
Fig. 8
Analiză a numărului de școli (stânga) și spitale (dreapta) aflate în zona de influență a insulei de căldură urbană a 100 de orașe europene (extras din ↗Observatorul European pentru Climă și Sănătate).
.jpg)
Prognoza pentru orașele României:
Mai cald, mai periculos
Radiografia riscului actual – 2024-2025
Expunerea populației urbane la risc termic depinde de mai mulți factori, printre care temperatura aerului și tipul de climat, ponderea suprafeței construite și utilizarea terenului, sau densitatea populației. Pe baza acestor elemente, Figura 9 ilustrează ponderea populației expusă unui risc termic semnificativ în orașele cu mai mult de 30.000 de locuitori din România. Cel puțin 40-50% din populația acestor orașe locuiește în zone cu risc termic mare și foarte mare, iar în mai multe orașe din jumătatea sudică procentul depășește 50% (e.g., București, Craiova, Galați).
Creșterea temperaturii la nivel regional este evidentă de mai multe decenii și va continua, dar amplificarea riscului termic în mediul urban este amplificată de extinderea suprafețelor construite (Grigoraș și Uritescu 2019; ↗Sfîcă et al 2024; Crețu et al 2025)
Fig. 9
Ponderea populaţiei care locuieşte în areale construite cu risc termic ridicat şi foarte ridicat (cumulat zi şi noapte) în oraşele cu o populaţie mai mare de 30.000 de locuitori.
Calculatorul personal de risc – Cum îți dai seama dacă orașul/cartierul în care stai te expune la risc?
Riscul termic urban este rezultatul interacțiunii dintre hazardul termic (temperaturile extreme, de exemplu) și vulnerabilitatea dată de caracteristicile orașului (structură, suprafață impermeabilă, tip de material etc.) și de populație (densitate, vârstă, sex etc.).
Mărimea orașului (suprafața și populația), așezarea geografică și relieful, tipul de climat influențează direct nivelul riscului termic urban, dar valorile cele mai mari ale acestuia se regăsesc predominant în zonele centrale ale orașelor.
Distribuția riscului termic urban în orașele din România cu mai mult de 30.000 de locuitori este disponibil în lucrarea ↗A country scale assessment of the heat hazard-risk in urban areas (O evaluare la scară națională a hazardului și riscului termic în zonele urbane) , exemplificat în figura 10 pentru orașele Brașov, București, Craiova, Iași și Timișoara (Figura XX).
Fig. 10
Distribuția riscului termic și a factorilor care contribuie la definirea acestuia, în orașele Brașov, București, Craiova, Iași și Timișoara.
Scenariul pentru următorii 15 ani (2025-2040)
Proiecțiile pentru orașele principale
Clima României va fi tot mai caldă în următoarele decenii, iar acest lucru va avea un impact direct asupra orașelor. La București, temperatura medie anuală va crește până la finalul secolului, cu circa 1,5-2,0°C în scenariul RCP4.5 și cu circa 4°C în scenariul RCP8.5 (Figura 11). Temperaturile medii ale lunii iulie, cea mai caldă lună a anului, ar putea crește de la valori plasate în jur de 30°C, până la 34-35°C în scenariul RCP8.5 (Figura 12).
La rândul lor, zilele tropicale (zilele în care temperatura este egală sau depășește 30°C) și nopțile tropicale (nopțile în care temperatura nu coboară sub 20°C) vor fi tot mai numeroase. În București, vom avea cu circa 20 mai multe zile tropicale și cu 10-20 mai multe nopți tropicale până în anul 2050 (Figura 13), iar tendința de creștere va continua pâna la finalul secolului.
Astfel de creșteri substanțiale de temperatură vor avea loc, cu diferite intensități, în toate orașele României, și vor pune o presiune tot mai mare asupra populației și infrastructurii urbane.
.jpg)
Fig. 11
Temperatura media anuală și tendința de evoluție a acesteia la București în perioada 1971-2100. Scenarii climatice RCP4.5 și RCP8.5.
Fig. 12
Media temperaturii maxime a lunii iulie și tendința de evoluție a acesteia la București în perioada 1971-2100. Scenarii climatice RCP4.5 și RCP8.5.
Fig. 13
Numărul mediu anual de zile tropicale și tendința de evoluție la București în perioada 1971-2100. Scenarii climatice RCP4.5 și RCP8.5.
Fig. 14
Numărul mediu anual de nopți tropicale și tendința de evoluție la București în perioada 1971-2100. Scenarii climatice RCP4.5 și RCP8.5.
Cum va evolua riscul termic între 2025-2040
Următoarele decenii vor fi marcate de o creștere sensibilă a temperaturii maxime și minime, precum și a frecvenței valurilor de căldură care vor afecta orașele României, chiar și într-un scenariu moderat de evoluție a climei (↗Jacob et al. 2014), cum putem vedea în Figurile 15 și 16. Analiza unui ansamblu de date provenite de la 10 modele climatice arată că cele mai importante diferențe față de perioada de referință 1981-2010 se constată în exteriorul Arcului Carpatic, dar tendințele sunt de creștere pe tot teritoriul țării.
Astfel, temperaturile maxime și minime vor fi, în medie, cu cel puțin 0.5°C mai mari, dar în numeroase orașe din Oltenia, Muntenia și Dobrogea temperatura maximă va fi mai mare cu mai mult de 1°C față de perioada de referință. La rândul lor, valurile de căldură, definite de evoluția consecutivă a temperaturilor ridicate din timpul lor, vor fi mai frecvente mai ales în jumătatea sudică, acolo unde excesul de căldură are deja un impact considerabil asupra mediului și societății.
Fig. 15
Modificări ale temperaturii maxime (TXm, 'C) în perioada 2021-2040 faţă de 1981-2010.
Fig. 16
Modificări ale temperaturii minime (TNm, 'C) în perioada în perioada 2021-2040 faţă de 1981-2010.
.jpg)
Efectul de amplificare – Când orașul întâlnește valul de căldură
Sinergia periculoasă între ICU și valurile de căldură extreme
Valurile de căldură interacționează cu insula de căldură urbană, amplificând considerabil stresul termic. Această sinergie provoacă un impact semnificativ mai accentuat decât suma efectelor fiecărui fenomen în parte (↗Joshi et al., 2024). Această suprapunere face ca temperaturile din zonele urbane să devină mai ridicate, mai persistente și mai periculoase decât în mod obișnuit. ↗Studiile arată că cele mai timpurii valuri de căldură afectează orașele din România, începând din luna aprilie, iar ultimele valuri de căldură se pot produce la finalul lunii septembrie (Figura 16-B). Este de așteptat ca ↗impactul valurilor de căldură asupra populației urbane să fie și mai pronunțat în viitorul apropiat (2021-2050).
.png)
Fig. 16 B.
Datele (zi juliană) de producere ale valurilor de căldură în orașele din România. Extremitățile liniilor reprezintă datele celor mai timpurii și celor mai târzii valuri de căldură, calculate pe baza percentilelor de 90 pentru temperaturi maxime (TX90), minime (TN90) și pentru Factorul de Excedent Termic (Excess Heat Factor - EHF). Linia verticală din interiorul dreptunghiurilor reprezintă data medie de producere a valurilor de căldură.
O zi de 42°C în mediul rural vs. aceeași zi în centrul Bucureștiului
Efectul orașului este accentuat în timpul valurilor de căldură. ICU poate să fie mai puțin pronunțată ziua deoarece și zonele periurbane se încălzesc foarte mult, dar este amplificată pe timpul nopții, ceea ce reduce semnificativ capacitatea populației și sistemelor urbane de recuperare termică.
Sinergia dintre insula de căldură a orașului și valurile de căldură tot mai intense are implicații asupra infrastructurii critice, punând presiune pe sistemele de energie, transport și sănătate. Persistența temperaturilor ridicate pentru mai multe zile și nopți consecutive nu doar afectează confortul populației, ci și reziliența infrastructurii urbane, generând riscuri și costuri economice ridicate.
În perioadele de temperaturi extreme, cererea de energie electrică înregistrează creșteri bruște, în special pentru răcirea clădirilor (Anser et al., 2025). Această suprasolicitare pune o presiune suplimentară pe unitățile de producție și pe rețelele de distribuție. Infrastructura energetică este adesea învechită și devine astfel un punct de vulnerabilitate major într-un oraș supus tot mai frecvent episoadelor de căldură accentuată.
.jpg)
Cum ajungem la un oraș verde:
Planul de salvare
Ce se întâmplă acum în Europa și România
În centrul abordării Uniunii Europene privind adaptarea la schimbările climatice se află Strategia Europeană privind Adaptarea la Schimbările Climatice, adoptată în 2021. Această strategie se bazează pe necesitatea unei adaptări mai inteligente, mai rapide și mai sistemice, și subliniază necesitatea colaborării pentru atingerea obiectivelor climatice. De asemenea, țintește spre o integrare mai bună a realității științifice în procesul de luare a deciziilor și dezvoltare a politicilor publice. Crearea de soluții inovatoare, integrarea acțiunilor de adaptare în toate politicile europene, dar și transpunerea eficientă a acestora la nivel local sunt pași esențiali pentru următorii ani.
Comisia Europeană a dezvoltat Agenda Urbană, cadru de cooperare cu guvernele naționale, autoritățile locale și alți actori relevanți, care urmărește îmbunătățirea modului în care orașele răspund provocările actuale și viitoare. Aceasta se concentrează pe trei direcții principale: îmbunătățirea legiferării prin adaptarea la specificul urban, îmbunătățirea finanțării în condițiile în care autoritățile urbane sunt printre principalii beneficiari ai fondurilor publice și îmbunătățirea cunoștințelor prin promovarea și schimbul de bune practici. Adaptarea climatică, calitatea aerului, tranziția energetică se numără printre temele prioritare ale Agendei Urbane.
În România au fost adoptate strategii pentru atenuarea schimbărilor climatice și adaptarea la efectele acestora, iar orașele sunt integrate ca arii cu o vulnerabilitate climatică ridicată. Cadrul strategic și de guvernanță a evoluat constant în ultimii ani, cu schimbări semnificative după 2020 (↗Bulmez et al., 2024). Planurile naționale din ultimii ani trebuie să asigure alinierea țintelor naționale cu angajamentele asumate prin Acordul de la Paris și Pactul Verde European în perspectiva anului 2050.
Până în anul 2020, România a integrat atât acțiunile de atenuarea, cât și de adaptare în Strategia privind Schimbările Climatice. Astăzi Strategia pe Termen Lung a României pentru Reducerea Emisiilor de Gaze cu Efect de Seră – România Neutră în 2050 și Planul Național Integrat pentru Energie și Schimbări Climatice trasează țintele și acțiunile pentru decarbonizare și tranziție verde. În paralel, Strategia Națională de Adaptare la Efectele Schimbărilor Climatice 2030 definește obiective și propune măsuri sectoriale pentru adaptare. Această strategie înglobează 13 sectoare, incluzând localitățile urbane, dar și sectoare adiacente precum energia, transporturile sau patrimoniul cultural.
Inventarul actualelor strategii de adaptareîn orașele mari (2024-2025)
Orașele mari din România au făcut progrese variabile în privința strategiilor de atenuare și adaptare la schimbările climatice. Strategia de dezvoltare durabilă rămâne, în unele dintre cazuri, singurul document de planificare locală care abordează schimbărilor climatice, de cele mai multe ori în mod sumar, percepute ca potențial risc. Adaptarea este rareori tratată ca un obiectiv central, fiind adesea inclusă generic printre alte priorități de mediu sau dezvoltare urbană.
Tot mai multe orașe au adoptat cel puțin un document strategic care face referire în mod direct la acțiuni privind schimbările climatice. Aceste planuri sunt fie axate exclusiv pe adaptare, fie abordează concomitent adaptarea și atenuarea prin reducerea emisiilor la nivel local. Acestea prezintă o planificare detaliată, cu identificarea riscurilor climatice locale, definirea obiectivelor specifice și țintirea domeniilor de intervenție și a soluțiilor.
De asemenea, orașele au adoptat Planuri de Acțiune pentru Energie Durabilă și Climă (PAEDC) ca parte a angajamentului la Convenția Europeană a Primarilor. Dedicate inițial eforturilor de decarbonizare și tranziție energetică durabilă, aceste planuri au început să integreze tot mai detaliat obiective și măsuri de adaptare.
Figura 17 ilustrează situația a trei tipuri de planuri dedicate schimbărilor climatice, existente în cele 40 de municipii reședință de județ din România. Datele provin atât din rapoartele și documentele publicate de autoritățile locale, cât și din informațiile disponibile pe platforma Convenției Primarilor. Inventarul acoperă documentele adoptate în ultimii 15 ani.
Fig. 17
Tipurile de planuri privind schimbările climatice adoptate de 40 de municipii reședință de județ din România

Acțiunile de adaptare cel mai des vizate în documentele strategice privesc dezvoltarea infrastructurii verzi, managementul apelor pluviale prin sisteme de drenaj și canalizare în cazul ploilor torențiale sau eficiența energetică a clădirilor. Alte domenii cheie la nivel național precum sănătatea publică, educația, biodiversitatea sau turismul sunt abordate marginal.
La nivel național, numărul strategiilor urbane de adaptare a crescut vizibil începând cu 2020. Din punct de vedere calitativ există lacune pe partea de identificare a riscurilor climatice locale, definirea obiectivelor și acțiunilor specifice, dar și legat de mecanismele de monitorizare și evaluare a implementării. Există, de asemenea disparități regionale ce merită amintite: orașele din regiunile Centru și Nord-Vest prezintă în mare parte strategii actualizate dedicate acțiunilor climatice. În schimb, orașele din Sud și Sud-Est se confruntă mai frecvent cu blocaje instituționale și strategii insuficient dezvoltate sau neactualizate.
În București există o fragmentare accentuată a politicilor climatice și de mediu, determinată în special de organizarea administrativă a orașului. Primăriile de sector și Primăria Generală au dezvoltat, în general, priorități, abordări și strategii în mod independent în lipsa unor mecanisme transparente de cooperare municipală. La nivelul Primăriei Generale nu există, în prezent, strategii sau planuri care să abordeze în mod direct schimbările climatice. În ultimii ani au fost adoptate mai multe documente relevante, precum Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, Planul Integrat de Calitate a Aerului, Masterplanul Velo sau Planul de Acțiune pentru Oraș Verde, fiecare dintre acestea incluzând componente importante de decarbonizare și măsuri pentru atenuarea schimbărilor climatice.
Dimensiunea de adaptare este însă insuficient abordată în principalele documente de planificare urbană la nivelul primăriei generale, ceea ce face ca o viziune integrată și armonizată asupra întregului oraș să fie slab dezvoltată. Sectoarele 1, 3, 4 și 5 se bazează exclusiv pe Strategiile Integrate de Dezvoltare Durabilă, care, deși oferă direcții generale, nu includ mecanismele necesare și nu tratează în mod particular riscurile climatice, precum și nevoia de atenuare și adaptare.
O excepție parțială este Sectorul 6, care a adoptat în anul 2023 Strategia Locală pentru Energie Verde, un document ce vizează decarbonizarea la nivel local și care abordează inclusiv dimensiunea de adaptare în sectorul energetic și cel rezidențial. De asemenea, Sectorul 2 a fost selectat, alături de municipiile Cluj-Napoca și Suceava, în cadrul Misiunii M100: Orașe Inteligente și Neutre din punct de vedere Climatic până în 2030. Cu toate acestea, Sectorul 2 nu a adoptat până în prezent nicio strategie extinsă privind schimbările climatice și adaptarea la efectele acestora.
În București sunt implementate soluții punctuale de către diversele administrații (linii de tramvai verzi, parcuri noi – Parcul Liniei, parcuri reabilitate – Parcul Sticlăriei, puncte de răcorire pentru pietoni), însă nu există un cadru de planificare clar definit, o abordare unitară în privința riscurilor climatice și nici obiective climatice comune. Această lipsă de coerență și coordonare limitează semnificativ capacitatea orașului de a răspunde eficient provocărilor climatice actuale și viitoare.
.jpg)
Exemple de succes: Bune practici și unde suntem
Pentru a face faţă căldurii urbane, inundaţiilor și altor fenomene climatice extreme, multe orașe europene au adoptat măsuri de adaptare concrete, în special soluții bazate pe natură. Copenhaga a dezvoltat începând cu anul 2010 inițiativa de Green Roofs (Acoperișuri Verzi) care a impus implementarea acoperișurilor verzi pentru toate clădirile publice nou construite. De asemenea, politica locală a impus extinderea parcurilor urbane, contribuind la reducerea temperaturilor, gestionarea apelor pluviale și susținerea biodiversității. Orașe precum Zagreb, Ljubljana sau Helsinki au beneficiat de proiecte finanțate de Uniunea Europeană și programe de regenerare urbană prin care au introdus perdele verzi sau ziduri de vegetație și au extins zonele naturale. Din 2022 autoritatea locală din Paris a implementat programul OASIS prin care vizează transformarea curţilor şcolilor în oaze de răcoare folosind vegetație, pavaje permeabile şi sisteme de umbrire de care să beneficieze toate grupurile vulnerabile din comunitate.
Dezvoltarea strategiilor și soluțiilor de adaptare urbană este tot mai rapidă și dinamică în Europa, dar și la nivel global. Cunoașterea bunelor practici este esențială pentru a înțelege ce măsuri și cum pot fi implementate astfel încât să aibă un impact real asupra rezilienței orașului. Platforma europeană Climate-ADAPT și portalul C40 Knowledge Hub oferă cataloage de proiecte și inițiative implementate de orașe din toată lumea.
În România, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a elaborat Ghidul pentru combaterea efectelor schimbărilor climatice prin integrarea soluțiilor bazate pe natură menit să sprijine autoritățile locale în procesul de adaptare. Acesta prezintă numeroase tipuri de soluții verzi, beneficiile acestora și potențialul de implementare în orașele românești.
Proiectul proGIreg implementat în municipiul Cluj-Napoca include montarea de acoperișuri verzi pe blocuri de locuințe pronind de la un pilot de 400 m2. Acesta vizează îmbunătățirea microclimatului, confortului locatarilor și sporirea suprafețelor de spații verzi din oraș. De asemenea, în mai multe orașe se dezvoltă proiecte imobiliare cu fațade, balcoane și acoperișuri verzi pentru a crește confortul termic și a scădea costurile de răcire a locuințelor.
Cu toate acestea, în România nu regăsim o implementare foarte extinsă a soluțiilor bazate pe natură în orașe. Deși există inițiative punctuale: facilități publice și clădiri verzi, parcuri noi, plantări de copaci, sau puncte de răcorire a pietonilor, strategiile coerente și integrate de răspuns în fața schimbărilor climatice sunt încă într-o fază incipientă.
.jpg)
Soluțiile care funcționează
Infrastructura verde: De la teorie la practică
Infrastructura verde este un concept central în strategiile urbane de adaptare, cu efecte demonstrate în combaterea efectului insulei de căldură urbană, reducerea riscurilor climatice și îmbunătățirea calității vieții. În teorie, aceasta presupune o rețea coerentă de spații verzi naturale (parcuri, grădini urbane, păduri urbane, coridoare ecologice) și semi-naturale (acoperișuri și pereți verzi) care contribuie la reglarea microclimatului, gestionarea apelor pluviale, încurajarea biodiversității și oferă spații pentru recreere și socializare.
Parcurile, pădurile urbane și zonele umede trebuie să fie tot mai prezente în orașe. De asemenea, calitatea acestora este esențială pentru a optimiza serviciile ecosistemice și a răspunde nevoilor populației. În general, eficiența acestor spații verzi și forestiere depinde de mai mulți factori: dimensiunea, densitatea și tipul de vegetație, proximitatea față de clădirile construite, gradul de acoperire al coronamentelor, climatul local (↗Norouzi et al., 2024; ↗Rötzer et al.,
Pentru reducerea ICU sunt necesare suprafețe mari de spațiu verde, dar și o distribuție uniformă a acestora pe teritoriul orașului. Pe lângă ameliorarea termică, acestea îmbunătățesc permeabilitatea solului, astfel permit infiltrarea apei pluviale și diminuează riscul de inundații. Iazurile și grădinile de ploaie (rain gardens) sunt zone ce permit reținerea și absorbția apei limitând fluxul de apă ce se adună pe trotuare sau străzi și reducând presiunea asupra sistemelor de canalizare. Figura 18 ilustrează mai multe tipuri de soluții bazate pe natură, implementate în orașele europene.
Fig. 18
Soluții verzi implementate în orașele europene: parc în Mainz, Germania (stânga sus); parc în Priștina, Kosovo (dreapta sus); pădure urbană în Nijmegen, Țările de Jos (stânga jos); iaz urbanpentru retenția apei pluviale în Groningen, Țările de Jos (dreapta jos).

Soluții verzi pot fi aplicate utilităților de transportului public și spațiilor construite, pentru a răcori mediul urban și a îmbunătăți calitatea vieții. De exemplu, liniile de tramvai verzi sunt deja folosite în orașe precum Frankfurt, Barcelona sau București. Stațiile pentru transport public pot include acoperișuri verzi și pereți vegetali care reduc expunerea directă la soare, sisteme de colectare a apei de ploaie pentru irigare automată și materiale care sporesc biodiversitatea. Balcoanele și acoperișurile verzi, dar și zonele umbrite natural nu au rol exclusiv estetic, ci contribuie la reducerea riscurilor provocate de căldură. Acestea răspund nevoilor populației, îmbunătățesc condițiile de locuire și reduc costurile asociate. Figura 19 ilustrează mai multe tipuri de soluții verzi aplicate infrastructurii urbane în orașele europene.
Fig. 19
Soluții verzi aplicate în orașele europe: stație verde pentru transport public în Frankfurt, Germania (stânga sus); clădire rezidențială cu balcoane verzi în București (dreapta sus); spațiu umbrit pentru pietoni în Frankfurt, Germania (stânga jos); linii de tramvai verzi în București (dreapta jos).

În practică, implementarea soluțiilor verzi în orașele din România se confruntă cu numeroase provocări: lipsa planificării pe termen lung, subfinanțarea, presiunea asupra spațiilor verzi pentru modificarea tipului de utilizare și, nu în ultimul rând, gradul redus de conștientizare privind valoarea ecosistemică a vegetației urbane.
În multe dintre cazuri administrațiile locale se rezumă la intervenții punctuale, ci nu la dezvoltarea unor rețele verzi-albastre, ceea ce reduce eficiența infrastructurii verzi. De asemenea, lipsa unei întrețineri corespunzătoare compromite deseori funcționalitatea acestora pe termen mediu și lung.
.jpg)
Soluții la îndemâna cetățeanului: Ce poate face fiecare
În contextul intensificării riscurilor climatice implicarea cetățenilor poate avea efecte cumulate semnificative. Adaptarea face parte din responsabilitatea comună și se bazează pe conștientizarea riscurilor și pe aplicarea unor soluții accesibile, care pot aduce beneficii pentru confortul și calitatea vieții în comunități. Schimbările în comportament, în gestionarea gospodăriei sau în comunitate pot reduce disconfortului termic și îmbunătăți reziliența urbană conform ghidului pentru cetățeni privind reziliența climatică (↗CE Mission, 2024).
Comportamentul preventiv în fața riscurilor climatice joacă un rol extrem de important. Respectarea avertizărilor meteorologice, evitarea expunerii prelungite la soare în intervalele orare când se înregistrează cele mai ridicate temperaturi, consumul regulat de lichide și planificarea activităților în orele mai răcoroase ale zilei sunt măsuri simple care pot reduce riscurile asupra sănătății.
Crearea și îngrijirea grădinilor proprii și spațiilor comune ale blocurilor poate produce o îmbunătățire semnificativă a suprafeței și calității spațiilor verzi. Aceste spații contribuie la scăderea temperaturii, la purificarea aerului și la o mai buna absorbție a apei pluviale in sol. O altă direcție importantă este adaptarea locuinței prin utilizarea materialelor izolatoare, montarea de obloane sau perdele reflectorizante, amenajarea unor acoperișuri verzi, reducând astfel temperatura interioară. Aceste măsuri nu doar că sporesc confortul, dar reduc și consumul de energie necesară pentru răcirea spațiilor.
Nu în ultimul rând, implicarea civică este importantă pentru dezvoltarea unor comunități mai adaptate și prietenoase. Această implicare se poate realiza prin participarea la consultări publice, la activități de înverzire sau implementare a soluțiilor durabile, ori dezvoltarea unor proiecte în cartier.
Tabelul de mai jos sumarizează resurse la care pot apela cetățenii pentru a se informa și a fi pregătiți pentru eventualele valuri de căldură sau alte fenomene meteo extreme.
Tabel 1
Resurse online de informare privind starea și avertizările de vreme, schimbările climatice și riscurile acestora
Tehnologiile inteligente:
Sisteme de avertizare șirăcire urbană
Adaptarea orașelor la intensificarea căldurii urbane reprezintă o provocare complexă ce necesită eforturi coordonate și dezvoltarea de tehnologii inovatoare. Printre cele mai relevante soluții se numără sistemele de avertizare timpurie care integrează date meteorologice și de modelare pentru a anticipa episoadele de căldură extremă. Astfel, autoritățile pot comunica în timp util riscurile către populație, în special către grupurile vulnerabile.
Dezvoltarea unor rețele de senzori în orașe și integrarea datelor obținute la stațiile meteorologice ale locuitorilor pot oferi date la rezoluție mai înaltă privind variațiile de temperatură, umiditate și calitatea aerului. Aceste date sunt esențiale pentru identificarea hotspot-urilor de căldură și planificarea acțiunilor de atenuare. Integrarea acestor date cu informații privind fluxurile de pietoni, configurația ariilor aglomerate și dinamica urbană oferă o perspectivă mai clară asupra tipurilor de soluții necesare și zonele cu risc ridicat. De asemenea, integrarea acestor informații în platforme GIS și aplicații accesibile permite o mai bună comunicare cu cetățenii și favorizează participarea acestora în procesul de luare a deciziilor.
Îmbunătățirea coordonării între diferitele niveluri de guvernare și asigurarea unei cooperări pe termen lung bazate pe strategii și obiective bine definite între actorii municipali și părțile interesate sunt pași esențiali explorați de ↗Boyd et al. (2022). De asemenea, concentrarea resurselor pe menținerea și extinderea rețelelor de adaptare și a bunelor practici creează noi oportunități pentru orașe. În plus, o cooperare mai strânsă între municipalități și cercetători încurajează schimbul de cunoștințe și bune practici (↗Häußler & Haupt, 2021). Această cooperare aduce beneficii orașelor prin îmbunătățirea înțelegerii riscurilor climatice și a beneficiilor acțiunilor locale și contribuie, de asemenea, la creșterea eficienței procesului de adaptare.
Dezvoltarea unor cadre de proiectare urbană cuprinzătoare și integrate este esențială pentru a aborda provocările și barierele legate de adaptarea la schimbările climatice (↗C. Chen et al., 2016). Aceste cadre ar trebui să prioritizeze includerea cunoștințelor științifice, implicarea comunității și principiile dezvoltării durabile.
.jpg)
Planul de acțiune pentru orașe mai reci:
Avem 15 ani să transformăm orașele în oaze verzi
Răspunsul orașelor la provocările climatice actuale are multiple fațete și trebuie privit holistic. Acțiunea climatică trebuie să reunească cercetare științifică, dezvoltarea tehnologică, planificare urbană rezilientă climatic, politici integrate și coerente, participare activă a comunității și orientare spre echitate socială și sustenabilitate. O primă etapă importantă constă în înțelegerea aprofundată a fenomenelor cu care se confruntă mediul urban, precum încălzirea excesivă și furtunile, îmbunătățirea prognozelor pe termen mediu și lung și dezvoltarea unor sisteme eficiente de avertizare.
În continuare, modul în care sunt proiectate și se dezvoltă cartierele și orașele trebuie să ia în considerare provocările climatice. Evitarea supra-urbanizării, încurajarea creării de rețele verzi-albastre și infrastructură permeabilă sunt mostre ale unui oraș rezilient. Integrarea mai bună a tehnologiilor inovatoare și a energiei verzi în procesele urbane și în soluțiile de răcire ale clădirilor trebuie să fie mai rapidă și mai sistemică. Nu în ultimul rând, echitatea climatică și socială este esențială pentru a construi orașe adaptate și reziliente, care să răspundă eficient nevoilor tuturor locuitorilor și să faciliteze neutralitatea climatică.
În linie cu strategia Uniunii Europene, adaptarea la schimbările climatice trebuie să devină mai inteligentă, mai sistemică și mai rapidă. Cum riscurile climatice se intensifică în arealele urbane, este necesară accelerarea eforturilor pentru transformarea orașelor în comunități reziliente și neutre climatic. Schimbările climatice sunt deja prezente în viața noastră, iar pentru a minimiza riscurile avem la dispoziție 15 ani să transformăm orașele în veritabile oaze verzi. Pornind de la regula ↗3-30-300, putem crea orașe prietenoase cu mediul și biodiversitatea, capabile să răspundă eficient noilor provocări climatice și să asigure bunăstarea și echitatea socială (↗Konijnendijk, 2023;↗Nieuwenhuijsen et al., 2022).
Regula 3-30-300 este o nouă abordare pentru înverzirea orașelor, propusă de Cecil Konijnendijk și Institutul pentru Soluții Bazate pe Natură, menită să ghideze orașele către spații urbane mai verzi, mai sănătoase și mai reziliente. Reunește 3 componente:
•Fiecare locuință, școală sau loc de muncă ar trebui să aibă vizibil cel puțin 3 copaci de la ferestre sau din proximitate;
•În fiecare cartier să existe o suprafață acoperită de arbori de minimum 30%;
•Să fie maximum 300 m până la cel mai apropiat parc sau spațiu verde de calitate (Figura 20).

Fig. 20
Ilustrație a regulii 3-30-300 (preluată și adaptată după Alec Sabatini (2024), ↗Urban Forestry’s New Benchmark: The 3+30+300 Rule.
CONCLUZII
Recomandări pe nivele
Trei măsuri cu efect rapid pentru adaptarea orașelor:
Dezvoltarea planurilor de actine privind adaptarea la efectele schimbrilor climatice pentru combaterea impactului căldurii urbane si a fenomenelor extreme
Orasele au nevoie sã elaboreze strategii integrate care sã identifice riscurile climatice locale si sã reducă vulnerabilitate n fata căldurii si fenomenelor extreme.
Autoritate local trebuie s defineas obiectivele si prioritatile de dezvoltare si adaptare, si sa creeze cadrul prin care actinea climatic este integrata in toate politicile locale.
Pe baza analizei riscului climatic si contextului local trebuie aplicate masuri concrete de prevenire si raspuns, si create mecanisme de protectie a populatiei vulnerabile.
Extinderea infrastructurii verzi - albastre si suprafetelor cu grad scăzut de retentie a căldurii
Plantarea arborilor de-a lungul străzilor, crearea de noi parcuri si buna întretinere a celor existente pentru a reduce caldura urbană.
Dezvoltarea coridoarelor verzi care s acopere principalele zone pietonale si sã lege punctele de interes ale orasului, la care se adauga acoperisurile si fatadele verzi, pentru a spori confortul termic din mijlocul orasului.
Înlocuirea materialelor conventionale (asfalt sau beton) pentru drumuri, trotuare sau alei cu variante care nu retin căldura si permit scurgerea rapid a apei precum pavajul permeabil sau pământul stabilizat in cazul parcurilor.
Adaptarea clădirilor si spatiilor publice sensibile
Modificãri ale clădirilor de interes public precum scoli sau spitale pentru a reduce căldura: imbunătatirea izolatiei, ventilare naturala, umbrire externă, sisteme performante si eficiente de aer conditionat.
Proiectarea spatilor publice extinse si de interes local precum pietele astfel incât să cuprind zone umbrite si bnci, fântâni publice cu apã potabila, si statii de racorire pentru pietoni.
Pentru autorități locale:
Implementarea soluțiilor și a bunelor practici necesită o înțelegere îmbunătățită la nivelul autorităților locale. Pentru reducerea riscurilor asociate căldurii urbane și a fenomenelor extreme, guvernele locale trebuie să se concentreze pe implementarea infrastructurii verzi, soluțiilor bazate pe natură și a coridoarelor verzi-albastre, planificarea urbană durabilă, modernizarea infrastructurii și clădirilor.
În plus, încurajarea cooperării pe termen lung între municipalități, crearea de ecosisteme de inovare și integrarea planurilor locale de adaptare în cadre politice mai ample pot îmbunătăți eficiența măsurilor de adaptare (Sauer et al., 2021).
Aliniind obiectivele de dezvoltare urbană cu programele de adaptare la schimbările climatice și protejând ecosistemele naturale, orașele își pot spori reziliența. În plus, sinergia dintre Insula de Căldură Urbană și valurile de căldură ar trebui integrate în strategiile locale de adaptare. Orașele României devin tot mai calde, mediul urban punând astfel o presiune tot mai mare asupra confortului și sănătății publice.
Modificarea temperaturii ambientale la nivel regional va avea un ritm accelerat în orașe în următoarele decenii. Schimbarea radicală a modului de planificare urbană în vederea adaptării și atenuării impactului schimbărilor climatice este o necesitate extrem de actuală la nivelul administrațiilor locale din România.
.png)
Dr. Sorin Cheval
este cercetător științific la Administrația Națională de Meteorologie, de formație geograf, specializat în climatologie, cunoscut mai ales pentru studiile sale în domeniul schimbărilor climatice și impactul acestora asupra mediului urban. Activitatea sa de cercetare include analiza riscurilor climatice, variabilitatea și schimbările climatice la nivel regional și local. Dr. Cheval coordonează mai multe proiecte internaționale de cercetare care au vizează adaptarea sectorială la schimbările climatice, cum ar fi CARMINE, CROSSEU și OptFor-EU. A publicat numeroase lucrări științifice în reviste importante, fiind recunoscut pentru contribuțiile sale în domeniul climatologiei urbane. Nu în ultimul rând, Dr. Sorin Cheval predă cursuri de specialitate la Universitatea din București, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca și Academia Forțelor Aeriene Henri Coandă Brașov, și este președintele Asociației Române de Meteorologie Aplicată și Educație (ARMAE).
.png)
Drd. Vlăduț Fălcescu
este doctorand al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și lucrează ca meteorolog în cadrul direcției de climatologie a Administrației Naționale de Meteorologie. Activitatea și cercetarea sa se concentrează pe adaptarea la efectele schimbărilor climatice, reziliența urbană și politicile climatice.