Atitudinile față de mediu nu au devenit parte a unui război cultural similar cu cele din Statele Unite și alte câteva țări, însă sunt tot mai multe semne de îngrijorare în acest sens. Unii dintre membrii celor două partide parlamentare de dreapta radicală populistă, AUR și SOS, exprimă scepticism față de politicile UE (Green Deal), chiar dacă programele lor electorale nu tratează această temă.
Gheorghe Piperea, europarlamentar ales pe lista AUR (grupul ECR), afirmă frecvent că meteorologii „manipulează” datele și ironizează politicile climatice, prin declarații de tipul „vom plăti ca să respirăm”. Mesajele sale au impact public notabil, având o audiență de ordinul sutelor de mii pe Facebook, X și Instagram.
Un alt exemplu – de data asta din lumea academică – este cel al lui Constantin Crânganu, profesor de geofizică și geologia petrolului la Brooklyn College, The City University of New York, care este cel mai activ autor al platformei online Contributors, cu peste 300 de articole în ultimii 10 ani, toate afirmând că încălzirea globală este un fenomen incert și că modelele folosite pentru predicții climatice au erori care le fac inutilizabile. Articolul lui, „Gimnastică lingvistică: noi cuvinte vampir, ChatGPT și schimbarea climei” (5 mai 2023) are peste 12.000 de vizualizări și 608 comentarii – majoritatea pozitive –, fiind unul dintre cele mai comentate de pe platforma. Merită observat că în pofida efortului publicistic fără precedent la noi, expertiza profesională a lui Crânganu nu intersectează domeniul climatologiei. Chiar dacă argumentele lui sunt demontate într-o ↗analiză detaliată, de Mihai Dima, profesor de fizica atmosferei și a globului, la Universitatea din București, vizibilitatea criticii este mult sub cea a articolelor scrise de Crânganu.
În ce măsură aceste articole au un efect asupra educației școlare din România?
Nu avem date sistematice privind atitudinile profesorilor despre mediu și climă, dar este plauzibil că sunt expuși și influențați de aceste dezbateri, cu efecte asupra predării.
Avem însă datele mai multor sondaje despre tinerii din România, iar prezența unor corelații cu parcursul lor școlar ne permite să avem o idee despre efectele educației școlare.
Un studiu realizat în 2019 asupra tinerilor din 10 țări din Sud Estul Europei arată că în România proporția celor care cred că ”poluarea și încălzirea globală nu sunt îngrijorătoare” este de doar 21%, valoare mai ridicată decât în Slovenia (14%), Croația (16%) și Bulgaria (16%), și mai scăzută decât în Albania, Kosovo, Bosnia-Herțegovina, Serbia și Montenegro.
În ceea ce privește relația dintre nivelul de educație și atitudinile față de problemele de mediu, aceasta are semnul așteptat în cazul României: proporția oamenilor îngrijorați este de trei ori mai mare în rândul celor cu studii post-universitare, decât în rândul celor care nu au absolvit liceul.
Reluarea studiului asupra tinerilor în 2023, în aceleași 10 țări plus Turcia și Grecia, arată o creștere a îngrijorării în rândul tinerilor în aproape fiecare țară, inclusiv în România. Proporția tinerilor români care cred că ”poluarea și încălzirea globală nu sunt îngrijorătoare”, este două ori mai scăzută decât în 2019 (11%), sub media eșantionului de 12 țări (15%).