cuprins
Educație școlară în România și înțelegerea problemelor de mediu
de Dr. Gabriel Bădescu
Dr. Cosima Rughiniș
Dr. Simona Vulpe
Cinci cifre cheie despre despre educațieși problemele de climă
46%
dintre români au identificat corect că schimbările climatice sunt un rezultat al activității umane, față de 72% media în UE
4,84
este indicele de alfabetizare științifică în România, în comparație cu media UE de 6,72
57%
dintre români cred că nu (prea) poți avea încredere în oameni – cel mai înalt nivel de neîncredere în Europa –, cu efecte dezastruoase precum: lipsa coeziunii sociale și incapacitatea de a distinge surse de informații de încredere
11%
este proporția tinerilor români care cred că „poluarea și încălzirea globală nu sunt îngrijorătoare”, față de 21% în 2019
de 3 ori mai mare
este proporția tinerilor cu studii postuniversitare, preocupați de schimbările climatice, față de cea a tinerilor de aceeași vârstă care nu au terminat liceul
Trei lucruri de reținut din acest capitol
Există anumite vulnerabilități
În efortul de adaptare la schimbări climatice, România e afectată de câteva vulnerabilități structurale: rezultate slabe la științe și matematică, nivel scăzut de încredere socială, expunere la teorii conspiraționiste și competențe digitale reduse.
Școala are o contribuție importantă
În evaluarea riscurilor legate de schimbări climatice, școala are o contribuție importantă: nivelul de educație este corelat cu creșterea interesului pentru problemele de mediu.
Extinderea este esențială
O primă direcție de acțiune este extinderea accesului la educația școlară de calitate, inclusiv trecerea de la predarea descriptivă la învățarea prin investigație, formarea continuă a profesorilor și resurse deschise ușor de folosit.
Într-un discurs recent la Adunarea Generală a ONU (septembrie 2025), președintele Statelor Unite a numit schimbările climatice o escrocherie și a criticat politicile de „energie verde”, îndemnând la utilizarea combustibililor fosili în locul surselor regenerabile. În plus, a asociat „ideile energetice sinucigașe” cu declinul Europei de Vest. Desigur, Donald Trump este cunoscut pentru afirmații care contrazic consensul științific, cum ar fi cele despre efectele negative ale vaccinurilor și ale paracetamolului în sarcină.

În același timp, sunt mulți alți politicieni care exprimă scepticism față de „încălzirea globală”. Totuși, Trump este liderul ales democratic a țării celei mai avansate tehnologic, are în subordine NASA, precum și echipe largi de experți în climă și mediu de la cele mai bune universități din lume. Nu e o surpriză că mesajul lui a fost preluat rapid de politicieni ce țin de dreapta radicală, inclusiv din România, și e de așteptat să aibă un efect notabil în rândul publicului larg.

În acest context, devine important să înțelegem în ce fel școala îi pregătește pe cetățeni să înțeleagă informațiile despre climă, inclusiv mesajele de acest tip, adesea contradictorii, și să cunoaștem care e situația școlii din România din această perspectivă.

În continuare vorbim despre abilitățile și cunoștințele relevante pentru înțelegerea schimbărilor climatice, rolul potențial al școlii pentru fiecare și, acolo unde avem date, situația din România. Apoi, despre câteva rezultate comparative despre atitudinile tinerilor din România și relația lor cu educația. La final, rămânem cu o listă de recomandări.
Abilități și cunoștințe esențiale pentru înțelegerea problemelor legate de schimbările climatice
Pentru a înțelege schimbările climatice, trebuie să cunoaștem conceptele științifice de bază și să înțelegem legăturile dintre natură, economie și tehnologie. La fel de importantă este capacitatea de a evalua sursele și argumentele, de a rezista distorsiunilor cognitive (biasul de confirmare, perceperea falsă a tiparelor) și tentației explicațiilor conspiraționiste. În aceeași direcție, alfabetizarea media și digitală permite recunoașterea știrilor false și a manipulărilor narative ori vizuale, dar și înțelegerea modului în care platformele online amplifică anumite mesaje.

Predispoziția către gândirea conspiraționistă este un alt atribut important, și este influențată de factori psihologici – neîncredere în autorități, toleranță scăzută la ambiguitate, anxietate –, biasuri cognitive și factori socioculturali ori de identitate. Persoanele care se simt marginalizate sau fără control sunt mai expuse, iar dinamica „noi vs. ei” întărește aceste credințe. În perioade de criză, precum cea a epidemiei de COVID-19 și cea a războiului din Ucraina, teoriile conspirației înfloresc pentru că oferă narațiuni aparent coerente și un sentiment de control.

Pe plan civic, contează valorile și responsabilitatea: empatia față de comunitățile vulnerabile și față de generațiile viitoare, înțelegerea impactului global al deciziilor și disponibilitatea pentru soluții colective. Toate acestea se leagă de înțelegerea politicilor publice (taxe de carbon, subvenții pentru regenerabile, reglementări, tratate internaționale) și de abilitățile de deliberare și dialog, esențiale pentru construirea consensului și evitarea polarizării.

Pentru a ancora cadrul de competențe în realitatea percepțiilor publice, analizăm pe scurt rezultatele Eurobarometru privind cauzele climatice și alfabetizarea științifică la nivel european.
Alfabetizarea științifică și schimbărileclimatice în Uniunea Europeană
Datele Eurobarometrului din 2021 arată cum percep oamenii din diferite țări europene schimbările climatice și cât de mulți știu că acestea sunt cauzate mai ales de activitățile umane. Media Uniunii Europene indică faptul că aproximativ trei sferturi (72%) dintre cetățenii europeni au răspuns corect la întrebarea privind originea antropică (umană) a schimbărilor climatice (Figura 1). Totuși, există variații semnificative între state.
Fig. 1
Procent din populație care răspunde corect la întrebarea despre cauzele schimbărilor climatice. Comparație România cu UE27.Sursa datelor: EB 95.2
Țările din vestul și nordul Europei, precum Țările de Jos, Portugalia, Belgia, Irlanda, Finlanda și Danemarca, înregistrează procente foarte ridicate, adesea depășind 80%. Aceste rezultate sugerează că, în aceste state, discursul public și mediatic a reușit să transmită în mod convingător informațiile științifice despre schimbările climatice, facilitând astfel o integrare solidă și conștientă a subiectului în preocupările cetățenilor.

Țările din centrul și estul Europei, printre care se numără România, Ungaria, Slovacia, Polonia și Bulgaria, au procente mai scăzute de recunoaștere corectă a cauzelor schimbărilor climatice. În România, doar 46% dintre respondenți au identificat corect că schimbările climatice sunt un rezultat al activității umane, unul dintre cele mai scăzute procente din UE (Figura 2). Acest rezultat poate facilita o prezență mai accentuată a scepticismului climatic sau a incertitudinii în discursurile publice și mediatice locale (Vulpe, 2020).
Fig. 2
Procent din populație care răspunde corect la întrebarea despre cauzele schimbărilor climatice.

Sursa datelor: EB 95.2
Aceste diferențe explică parțial și lipsa de prioritizare a schimbărilor climatice în țările precum România.
Faptul că discursul public nu reușește să transmită convingător legătura dintre activitățile umane și schimbările climatice poate contribui la perceperea acestei teme drept secundară, comparativ cu problemele economice și sociale imediate și evidente.
Profiluri socio-demografice privind alfabetizarea științifică
Tabel 1
Scorul de alfabetizare științifică la nivel de țară.Sursa datelor: EB 95.2
Pentru a înțelege și mai bine contextul percepțiilor publice privind schimbările climatice la nivel european, este util să luăm în considerare și datele despre alfabetizarea științifică, adică nivelul general de înțelegere a conceptelor și metodelor științifice în rândul populației.

Media alfabetizării științifice în Uniunea Europeană, conform studiului Eurobarometru 95.2, este de 6,72 (pe o scară de la 0 la 11). Țările din nordul și vestul Europei, precum Suedia, Luxemburg, Belgia, Țările de Jos și Danemarca au scoruri semnificativ peste medie, apropiate de valoarea de 8 (Tabelul 1). Aceste rezultate indică o cultură științifică generală bine dezvoltată în aceste state, fapt care sprijină un discurs public convingător și bine fundamentat despre schimbările climatice și cauzele acestora.

În schimb, în țările din Europa Centrală și de Est, printre care România, Bulgaria și Cipru, scorurile de alfabetizare științifică sunt mai reduse. România, cu un scor de 4,84, se află printre statele cu cele mai scăzute valori din Uniunea Europeană, reflectând provocări importante în comunicarea științifică și integrarea acesteia în discursurile publice.

Acest context mai larg al alfabetizării științifice contribuie la înțelegerea diferențelor existente în recunoașterea cauzelor antropice ale schimbărilor climatice și, implicit, în prioritizarea explicită a acestui subiect în spațiul public.

Țările cu niveluri ridicate de alfabetizare științifică, care au simultan și un nivel mai ridicat al dezvoltării umane, reușesc să genereze curente de opinie coerente despre importanța și urgența schimbărilor climatice, facilitând astfel integrarea acestei teme în preocupările cotidiene ale cetățenilor (Tabelul 2).

Aceste diferențe comparative sugerează câteva cauze posibile și efecte specifice la nivel național, pe care le examinăm în continuare.
Tabel 2
Analiza socio-demografică privind alfabetizarea științifică.

Sursa datelor: EB 95.2
Efecte specifice la nivelul României
Cum stau românii, din perspectiva aspectelor amintite aici? În ceea ce privește atributele individuale, sunt date care arată că avem unul dintre nivelele cele mai scăzute de încredere în instituții și în ceilalți oameni (Figura 3). Între alte efecte negative, absența încrederii duce la o ↗capacitate redusă de a distinge între ce merită încredere și ce nu (”toți sunt la fel de răi”, ”toate informațiile sunt false”, ”nu iese foc fără să fie fum”), la un nivel redus de empatie și abilități reduse de a rezolva probleme colective.
Fig. 3
Nivelul de încredere în alți oameni (încredere generalizată) în țările UESursă: Studiul TRUEDEM: Trust in European Democracies (2023-2025), ↗www.truedem.eu
De asemenea, gândirea de tip colectivist, și ↗tendința puternică de a evita incertitudinea, specifice în mare măsură societății românești, ↗predispun înspre acceptarea conspirațiilor de tipul noi versus ei.

În plus, rezultatele școlare modeste din studiile comparate internaționale indică vulnerabilități ridicate în ceea ce privește evaluarea critică a dovezilor și raționamentele științifice. În ↗PISA 2022, România este pe penultimul loc în UE la gândire științifică, pe antepenultimul la matematica, sub Serbia și Turcia. Comparativ cu alte țări europene, România are cel mai scăzut nivel al competențelor digitale în rândul populației, iar la elevi (ICILS) rezultatele sunt vizibil sub media internațională; în școli, integrarea TIC a fost mult timp constrânsă de lipsa infrastructurii, deși există investiții și programe de formare în derulare care ar trebui să reducă decalajele în anii următori. În același timp, proporția dintre români care consideră ↗cultura proprie superioară culturii altor țări este de 66%, dintre cele mai ridicate din Europa.
Ce știm despre rezultatele școlii din România privind înțelegerea schimbărilor climatice?
Atitudinile față de mediu nu au devenit parte a unui război cultural similar cu cele din Statele Unite și alte câteva țări, însă sunt tot mai multe semne de îngrijorare în acest sens. Unii dintre membrii celor două partide parlamentare de dreapta radicală populistă, AUR și SOS, exprimă scepticism față de politicile UE (Green Deal), chiar dacă programele lor electorale nu tratează această temă.

Gheorghe Piperea, europarlamentar ales pe lista AUR (grupul ECR), afirmă frecvent că meteorologii „manipulează” datele și ironizează politicile climatice, prin declarații de tipul „vom plăti ca să respirăm”. Mesajele sale au impact public notabil, având o audiență de ordinul sutelor de mii pe Facebook, X și Instagram.

Un alt exemplu – de data asta din lumea academică – este cel al lui Constantin Crânganu, profesor de geofizică și geologia petrolului la Brooklyn College, The City University of New York, care este cel mai activ autor al platformei online Contributors, cu peste 300 de articole în ultimii 10 ani, toate afirmând că încălzirea globală este un fenomen incert și că modelele folosite pentru predicții climatice au erori care le fac inutilizabile. Articolul lui, „Gimnastică lingvistică: noi cuvinte vampir, ChatGPT și schimbarea climei” (5 mai 2023) are peste 12.000 de vizualizări și 608 comentarii – majoritatea pozitive –, fiind unul dintre cele mai comentate de pe platforma. Merită observat că în pofida efortului publicistic fără precedent la noi, expertiza profesională a lui Crânganu nu intersectează domeniul climatologiei. Chiar dacă argumentele lui sunt demontate într-o ↗analiză detaliată, de Mihai Dima, profesor de fizica atmosferei și a globului, la Universitatea din București, vizibilitatea criticii este mult sub cea a articolelor scrise de Crânganu.

În ce măsură aceste articole au un efect asupra educației școlare din România?
Nu avem date sistematice privind atitudinile profesorilor despre mediu și climă, dar este plauzibil că sunt expuși și influențați de aceste dezbateri, cu efecte asupra predării.
Avem însă datele mai multor sondaje despre tinerii din România, iar prezența unor corelații cu parcursul lor școlar ne permite să avem o idee despre efectele educației școlare.

Un studiu realizat în 2019 asupra tinerilor din 10 țări din Sud Estul Europei arată că în România proporția celor care cred că ”poluarea și încălzirea globală nu sunt îngrijorătoare” este de doar 21%, valoare mai ridicată decât în Slovenia (14%), Croația (16%) și Bulgaria (16%), și mai scăzută decât în Albania, Kosovo, Bosnia-Herțegovina, Serbia și Montenegro.
În ceea ce privește relația dintre nivelul de educație și atitudinile față de problemele de mediu, aceasta are semnul așteptat în cazul României: proporția oamenilor îngrijorați este de trei ori mai mare în rândul celor cu studii post-universitare, decât în rândul celor care nu au absolvit liceul.
Reluarea studiului asupra tinerilor în 2023, în aceleași 10 țări plus Turcia și Grecia, arată o creștere a îngrijorării în rândul tinerilor în aproape fiecare țară, inclusiv în România. Proporția tinerilor români care cred că ”poluarea și încălzirea globală nu sunt îngrijorătoare”, este două ori mai scăzută decât în 2019 (11%), sub media eșantionului de 12 țări (15%).
Tabel 3
Reprezintă răspunsurile la această întrebare pentru trei categorii de vârstă (14-18, 19-24, 25-29) și patru categorii de educație (liceu fără bacalaureat sau mai puțin, bacalaureat, student, absolvent de universitate) în studiul din 2023. Practic, tinerii din România consideră că poluarea și încălzirea globală nu sunt îngrijorătoare pentru trei categorii de vârstă și patru categorii de educație. Sursa: FES 2023.
Aproape jumătate dintre subiecți (48,4%) afirmă că poluarea și schimbarea climatică îi îngrijorează mult. Valoarea este ușor peste media eșantionului total (46,6%), de 12 țări, unde Turcia are proporția cea mai ridicată (61,8%), iar Croația cea mai scăzută (34,5%).

Datele indică variații reduse în funcție de vârstă, precum și tendința ca tinerii cu bacalureat sau care sunt studenți să indice un nivel mai ridicat de îngrijorare decât absolvenții de facultate și, mai ales, față de cei care nu au bacalaureat.

În același studiu din 2023, respondenții au fost rugați și să parcurgă o listă de 12 probleme, între care și schimbarea climatică, și să le indice pe cele despre care consideră că vor fi cele mai importante în următorii 10 ani în România, având posibilitatea de a da răspunsuri multiple. Schimbarea climatică a fost aleasă de peste o treime din eșantion. Studenții și absolvenții de facultate au indicat mai des această problemă decât cei cu mai puțină școală (Tabelul 4).

Cât din legătura dintre nivelul de educație și preocupările față de poluare și climă vine direct din ceea ce se învață la școală și cât ține, de fapt, de alți factori? Datele din tabele pot fi explicate în mai multe feluri.

Pe deoparte, școala îi ajută pe elevi și studenți să înțeleagă rezultatele științifice și să fie mai atenți la problemele societății de azi și de mâine. Pe de altă parte, legătura observată ar putea fi doar o coincidență: tinerii din familii mai înstărite, cu părinți educați, ajung de obicei să urmeze mai mulți ani de școală și, în același timp, sunt mai interesați de aspecte care trec dincolo de nevoile materiale imediate.
Tabel 4
– Proporțiile tinerilor din România care consideră că schimbarea climatică reprezintă o problemă importantă în următorii zece ani, pentru trei categorii de vârstă și patru categorii de educație. Sursa: FES 2023.
În schimb, pentru tinerii din familii aflate în dificultate, grijile legate de șomaj sau de costul vieții sunt mai presante. Analiza statistică a sondajului ne ajută să separăm aceste explicații, pentru că putem lua în calcul mai mulți factori deodată — nivelul de trai al familiei, educația părinților, mediul rural sau urban. Rezultatele arată, totuși, că școala are o contribuție importantă: chiar și atunci când ținem cont de toți acești factori, educația rămâne un element care crește interesul pentru problemele de mediu.
Educația – Cheia pentru reducerea vulnerabilităților României în fața schimbărilor climatice
România participă la dezbaterea climatică cu câteva vulnerabilități structurale: rezultate slabe la științe și matematică, nivel scăzut de încredere socială, expunere la teorii conspiraționiste și competențe digitale reduse. În plus, unele schimbări recent adoptate în educație, pe fondul măsurilor de austeritate, riscă să slăbească și mai mult zona STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică) – de pildă, acoperirea orelor de fizică de către profesori de educație fizică –, adâncind diferențele dintre urban și rural și dintre regiunile dezvoltate și restul țării.
În același timp, datele despre tineri arată că, odată cu creșterea nivelului de școlarizare, crește și preocuparea pentru mediu. Cu alte cuvinte, școala poate funcționa ca un „vaccin cognitiv”, reducând vulnerabilitatea la dezinformare și crescând susținerea pentru politici bazate pe date.
O primă direcție de acțiune este extinderea accesului la educația școlară de calitate. România are rate ridicate ale părăsirii timpurii a școlii, o pondere scăzută a absolvenților de învățământ terțiar și o participare infimă la învățarea pe tot parcursul vieții.

Avem nevoie de o combinație de sprijin țintit pentru elevii vulnerabili, programe remediale, rute educaționale flexibile și stimulente pentru continuarea studiilor, susținute de inițiative solide de formare continuă pentru adulți.

Pe lângă sprijinul pentru copii, tineri și adulți, politicile trebuie să vizeze și conținutul și metodele de predare: trecerea de la predarea descriptivă la învățarea prin investigație, integrarea explicită a citirii datelor în matematică și științe și utilizarea sistematică a mini-experimentelor. Un astfel de curriculum trebuie susținut prin formarea continuă a profesorilor și prin resurse deschise, ușor de folosit la clasă, nu lăsat la voia proiectelor ocazionale.

Cazul Poloniei, și mai ales cel al Estoniei, susțin faptul că politicile bine alese pot să reducă substanțial vulnerabilitățile structurale din educație. Polonia și Estonia au îmbunătățit semnificativ educația prin reforme care au introdus învățarea prin investigație și testarea națională (în Polonia) și digitalizarea școlilor, autonomia profesorilor și resurse educaționale deschise (în Estonia), ceea ce a dus la creșterea performanțelor elevilor și reducerea inegalităților.

Nu în ultimul rând, experții în mediu și climă trebuie să fie mai vizibili în spațiul public. Rețeaua ↗InfoClima oferă deja un model de platformă cu vizibilitate publică. Pentru a crește reziliența informațională, avem însă nevoie de rețele naționale mai extinse de comunicatori științifici — universitari, cercetători, profesori — capabile să ofere explicații scurte și verificabile. Este necesar un mecanism de răspuns rapid la afirmații false, sunt utile parteneriate cu redacțiile și televiziunea publică pentru rubrici periodice, și sunt necesare ghiduri accesibile pentru profesori și părinți.
autori
Dr. Gabriel Bădescu
este profesor universitar de științe politice și director al Centrului de Studiu al Democrației, Universitatea Babeș-Bolyai. A urmat specializări in statistică socială la University of Michigan, Ann Arbor, a fost bursier Fulbright la University of Maryland, College Park, și UNESCO Global Education Monitoring Report fellow. Interesele sale de cercetare includ tranzițiile democratice și economice, capitalul social, politicile educaționale, socializarea tinerilor, inegalitatea veniturilor și migrația. În același timp, este voluntar în mai multe asociații și fundații care contribuie la dezvoltarea societății civile și la dezvoltarea unei culturi democratice.  A coordonat  Agenția pentru Strategii Guvernamentale, și a fost membru al Consiliului Național al Cercetării Științifice.
Dr. Cosima Rughiniș
este profesoară de sociologie, coordonatoare de doctorat și directoarea școlii doctorale de sociologie la Universitatea din București, unde predă cursuri de metodologie sociologică. Cercetările sale se orientează spre controversele științifice privind criza climatică, vaccinarea și homeopatia, precum și rolul tehnologiilor digitale în redefinirea adevărului și încrederii. Interesele sale de cercetare includ și reprezentările de gen și vârstă în media diverse, de la reclame la jocuri video, romane grafice și manuale școlare. Cosima Rughiniș este redactor șef la Compaso – Journal of Comparative Research in Sociology and Anthropology și a fost coordonatoarea proiectului de cercetare SKEPSIS (https://skepsis-project.ro/). A fost bursieră și cercetătoare invitată la GESIS – European Data Laboratory EUROLAB, Colegiul Noua Europă, Open Society Institute, și Wissenschaftskolleg zu Berlin.
Dr. Simona Vulpe
Simona-Nicoleta Vulpe este lector universitar la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universității din București. Cercetările sale se concentrează asupra scepticismului față de știință, cu accent pe controversele privind vaccinarea și schimbările climatice. Interesele sale includ, de asemenea, reprezentările sociale ale științei și tehnologiei, precum și mecanismele sociale prin care se formează și se transmit atitudinile de încredere și neîncredere în cunoașterea științifică. Simona-Nicoleta Vulpe este editor al revistei "Compaso – Journal of Comparative Research in Anthropology and Sociology" și autoare a numeroase articole publicate în reviste internaționale de prestigiu. Teza sa de doctorat, "Science Skepticism. Temporal and Religious Agency in Vaccination and Climate Change Controversies", susținută în 2023, a fost distinsă cu Premiul Senatului Universității din București pentru cea mai bună teză de doctorat în domeniul științelor sociale.