România participă la dezbaterea climatică cu câteva vulnerabilități structurale: rezultate slabe la științe și matematică, nivel scăzut de încredere socială, expunere la teorii conspiraționiste și competențe digitale reduse. În plus, unele schimbări recent adoptate în educație, pe fondul măsurilor de austeritate, riscă să slăbească și mai mult zona STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică) – de pildă, acoperirea orelor de fizică de către profesori de educație fizică –, adâncind diferențele dintre urban și rural și dintre regiunile dezvoltate și restul țării.
O primă direcție de acțiune este extinderea accesului la educația școlară de calitate.
România are rate ridicate ale părăsirii timpurii a școlii, o pondere scăzută a absolvenților de învățământ terțiar și o participare infimă la învățarea pe tot parcursul vieții.
Avem nevoie de o combinație de sprijin țintit pentru elevii vulnerabili, programe remediale, rute educaționale flexibile și stimulente pentru continuarea studiilor, susținute de inițiative solide de formare continuă pentru adulți.
Pe lângă sprijinul pentru copii, tineri și adulți,
politicile trebuie să vizeze și conținutul și metodele de predare:
trecerea de la predarea descriptivă la învățarea prin investigație, integrarea explicită a citirii datelor în matematică și științe și utilizarea sistematică a mini-experimentelor. Un astfel de curriculum trebuie susținut prin formarea continuă a profesorilor și prin resurse deschise, ușor de folosit la clasă, nu lăsat la voia proiectelor ocazionale.
Cazul Poloniei, și mai ales cel al Estoniei, susțin faptul că politicile bine alese pot să reducă substanțial vulnerabilitățile structurale din educație. Polonia și Estonia au îmbunătățit semnificativ educația prin reforme care au introdus învățarea prin investigație și testarea națională (în Polonia) și digitalizarea școlilor, autonomia profesorilor și resurse educaționale deschise (în Estonia), ceea ce a dus la creșterea performanțelor elevilor și reducerea inegalităților.
Nu în ultimul rând, experții în mediu și climă trebuie să fie mai vizibili în spațiul public. Rețeaua ↗
InfoClima oferă deja un model de platformă cu vizibilitate publică. Pentru a crește reziliența informațională, avem însă nevoie de rețele naționale mai extinse de comunicatori științifici — universitari, cercetători, profesori — capabile să ofere explicații scurte și verificabile. Este necesar un mecanism de răspuns rapid la afirmații false, sunt utile parteneriate cu redacțiile și televiziunea publică pentru rubrici periodice, și sunt necesare ghiduri accesibile pentru profesori și părinți.