cuprins
Românii și schimbările climatice:
conștienți, dar preocupațide alte probleme
de Dr. Cosima Rughiniș
Dr. Simona Vulpe
Cinci cifre cheie despre despre atitudinea românilor față de problemele climatice
5%
Doar 5% dintre români consideră schimbările climatice reprezintă o problemă serioasă pentru țara noastră (față de 13% la nivelul Uniunii Europene).
12%
dintre români consideră văd schimbările climatice ca principala amenințare la adresa viitorului, față de țări din nordul Europei, unde schimbările climatice sunt puternic integrate în discursul public ca amenințare majoră pentru viitor.
70%
dintre români ar fi dispuși să participe la proiecte comunitare de energie regenerabilă, dacă acestea ar fi disponibile local
61%
dintre români cred că politicile guvernului pentru energie regenerabilă vor duce la facturi mai mici – cel mai mare procent din toată Europa
Românii între 15-30 de ani
este categoria care consideră că la nivel european problemele climatice au cel mai mare impact
Trei lucruri de reținut din acest capitol
Costurile recurente sunt percepute ca probleme majore
Principalele costuri recurente fiind facturile și hrana, acoperind, cu rare excepții (fenomene climatice extreme: inundații, grindină) preocupările legate de climă.
Crește interesul pentru energie regenerabilă
Apetitul pentru soluții și economii crește interesul pentru energie regenerabilă, comunități de energie, sisteme de garanție-returnare.
Alfabetizarea științifică
Este o condiție importantă pentru ca o societate să poată lua decizii corecte și eficiente în fața provocărilor globale.
Schimbările climatice și nevoia de a le transforma într-o prioritate zilnică
Dacă ar fi să descriem relația românilor cu schimbările climatice, am putea spune că seamănă puțin cu mersul la dentist: știm că e important, înțelegem că problemele pot deveni serioase dacă nu ne ocupăm de ele, dar parcă tot găsim ceva mai urgent de făcut până când chiar nu mai avem încotro. Ca să fim sinceri până la capăt, nici europenii din alte țări nu sunt neapărat diferiți – și ei recunosc gravitatea crizei climatice, dar atunci când vine vorba despre priorități, și la ei tot facturile, sănătatea și problemele economice sunt primele pe listă.

Când apar evenimente extreme precum secete cumplite, furtuni sau caniculă, și românii, și europenii devin brusc atenți. Doar că, imediat ce criza trece, atenția se întoarce repede spre lucruri mai presante. Schimbările climatice rămân undeva în fundal, ca un zgomot discret care încă nu ne deranjează prea tare rutina zilnică.

Capitolul de față își propune să analizeze în detaliu cum arată preocupările climatice ale românilor în 2025 și cât de similare sunt ele cu cele ale altor europeni. Vom discuta despre diferențele între generații, niveluri educaționale și medii sociale și vom explora modul în care discursul public modelează percepțiile noastre. Vom atinge subiecte precum scepticismul climatic, optimismul surprinzător al românilor față de energia regenerabilă și importanța legăturilor dintre problemele economice și criza climatică.

În cele din urmă, vom încerca să vedem ce am putea face ca schimbările climatice să nu mai fie privite ca o problemă „pentru mâine”, ci să devină o prioritate cotidiană, integrată firesc în conversațiile și deciziile noastre de zi cu zi. Pentru asta, va trebui să spargem tăcerea climatică și să începem un dialog climatic sincer și constant – pentru că, să fim serioși, clima nu va aștepta să ne facem noi timp în program.
Cum văd românii schimbările climatice?
O introducere scurtă în starea vremii și a minții
Dacă am vorbi cu un român obișnuit despre schimbările climatice, cel mai probabil ne-ar spune că sunt serioase și trebuie rezolvate. Dar dacă l-am ruga să numească cele mai urgente probleme ale țării, clima ar dispărea brusc din top, înlocuită imediat cu facturile mari, economia sau sănătatea (Nistor, 2022). Într-un fel, schimbările climatice sunt ca acea pereche de pantofi buni pe care îi păstrăm pentru ocazii speciale – importantă, dar nu tocmai pentru azi.

Generațiile tinere par ceva mai implicate. Studiile Luizei Nistor (2024) arată că studenții și elevii sunt alarmați, cer educație climatică în școli și politici ferme. Problema e că, atunci când vine vorba despre soluții concrete, tinerii rămân destul de dezorientați. Ei știu că trebuie acționat, dar nu sunt siguri cine și cum trebuie să o facă.

Când vorbim despre fenomene extreme precum seceta, situația devine chiar și mai complicată. Luiza Nistor (2023, 2024) arată că presa discută despre secetă doar ca despre o problemă economică – fermierii pierd recolte, iar prețurile explodează. Însă partea climatică – faptul că secetele sunt tot mai dese din cauza schimbărilor climatice – apare rareori în discuție. E ca și cum seceta ar fi doar ghinion economic, nu și un semnal climatic serios. Doar că, imediat după aceea, clima redevine acea rudă îndepărtată pe care o vedem rar și despre care ne amintim numai la ocazii speciale.

Pentru că da, schimbările climatice sunt undeva pe radarul nostru, dar radarul ăsta e tare aglomerat cu probleme imediate: sănătate, bani și scandaluri politice.

În plus, discursul public despre climă e destul de confuz. Avem, pe de-o parte, tineri alarmați, care cer educație climatică în școli (Nistor, 2024), iar pe de alta, sceptici care ne spun cu un zâmbet relaxat că „s-a mai întâmplat și altă dată” (Vulpe, 2020). Între aceste două tabere, majoritatea românilor oscilează între preocupare sinceră și prioritizarea altor probleme.

Așadar, înainte să analizăm mai în detaliu opiniile românilor, să vedem ce spun cercetătorii despre conversațiile climatice din spațiul public românesc. Suntem cu adevărat mai nepăsători decât restul europenilor sau pur și simplu avem alte urgențe? E tăcerea noastră climatică un semn de indiferență sau mai degrabă o invitație subtilă la un dialog climatic mai activ și mai prezent în viața de zi cu zi? Asta vom afla în continuare.
România vs Europa: Vecinii noștri sunt oare mai “climatici” decât noi?
Dacă ne uităm la vecinii noștri europeni – Danemarca, Suedia sau Țările de Jos – observăm ceva interesant: clima e pe buzele tuturor, iar politicienii vorbesc despre ea cam cum vorbim noi despre fotbal sau politică. În Danemarca, de exemplu, schimbările climatice au fost vedeta absolută în campania electorală din 2019, depășind chiar și teme populare precum imigrația (Ørsten, 2019). Rezultatul? O lege ambițioasă a climei, ținte precise și o atenție mediatică susținută (State of Green, 2020).

În Suedia, Greta Thunberg și mișcarea Fridays for Future au transformat rapid subiectul climatic într-o prioritate națională, iar suedezii discută acum despre climă cam cum discutăm noi despre vreme (Vowles & Hultman, 2021). Nici Țările de Jos nu stau mai prejos – consensul climatic e solid, iar discuțiile publice sunt constante și bine informate, culminând chiar cu decizii judiciare istorice, precum cazul Urgenda (Painter et al., 2021).

În schimb, în România, schimbările climatice rămân adesea în umbra altor subiecte percepute drept urgente: facturile, sănătatea sau certurile politice de la televizor (E3G, 2019). Politicienii noștri preferă să urmeze discret directivele europene, în loc să inițieze propriile politici climatice ambițioase, iar presa rareori abordează subiectul în profunzime.
Diferența nu e că românii ar fi nepăsători sau ignoranți, ci mai degrabă că discursul nostru public nu a făcut încă pasul către un dialog climatic activ și constant.
Poate că e timpul să învățăm câte ceva din exemplul vecinilor noștri europeni, transformând clima din subiect secundar în prioritate pentru toată lumea. Nu de alta, dar trăim cu toții pe aceeași planetă.
Românii și energia verde:
Entuziasm, optimism și lipsă de bani
Dacă vă imaginați că românii sunt sceptici sau reticenți față de energia verde, să știți că realitatea e complet alta. Dimpotrivă, suntem printre cei mai mari fani europeni ai panourilor solare și turbinelor eoliene. Nu doar că ne plac aceste soluții „prietenoase cu planeta”, dar avem și convingerea fermă că ne vor ajuta să plătim mai puțin la facturi. Aici chiar stăm foarte bine: conform unui studiu Ipsos din 2024, 61% dintre români cred că politicile guvernului pentru energie regenerabilă vor duce la facturi mai mici – cel mai mare procent din toată Europa. Cine-ar fi crezut că noi suntem optimiștii continentului la capitolul facturi?

Mai mult, suntem în top și la capitolul investiții în panouri solare. 73% dintre români cred că instalarea panourilor solare e o idee excelentă și rentabilă pe termen lung – mai mult decât oricare altă țară europeană, arată studiul Ipsos. Sună grozav, nu? Totuși, dacă-i întrebăm pe români de ce nu-și montează panouri chiar acum, majoritatea ridică mâna timid și spun: „Păi, cam scumpe”. Altfel spus, suntem gata să salvăm planeta, dar n-ar strica să avem puțin sprijin financiar din partea autorităților.

Și încă ceva: românii nu vor doar panouri solare individuale. Același studiu Ipsos arată că aproape trei sferturi dintre noi – 70% – ar fi dispuși să participe la proiecte comunitare de energie regenerabilă, dacă acestea ar fi disponibile local. Așa că, cine știe, poate curând vom vedea panouri și turbine pe blocuri sau cartiere întregi din România, producând energie verde – și asta pentru că românii chiar sunt pregătiți să pună mână de la mână, când vine vorba despre sustenabilitate.

Pe scurt, românii sunt optimiști când vine vorba despre energia verde și tranziția energetică. Dar avem nevoie de sprijin financiar și de politici ambițioase pentru ca entuziasmul să se transforme în realitate. Și poate că, odată ce rezolvăm și partea financiară, vom vedea cum energia verde devine o parte naturală din viața noastră cotidiană – cam la fel de firească precum cafeaua de dimineață.
Scepticismul climatic în România:
„Planeta s-a mai încălzit și altă dată!”
Totuși, dacă vi s-a întâmplat vreodată să vorbiți despre climă la o cafea sau pe internet, probabil ați dat și peste câteva comentarii sceptice. Simona-Nicoleta Vulpe (2020) arată că, în spațiul public românesc, scepticismul climatic e destul de răspândit și folosește argumente de genul „clima s-a schimbat mereu”, „a fost și mai cald în trecut” sau clasicul „cercetătorii nu prea știu ce spun, sunt și ei oameni”.

Ce-i drept, planeta a trecut prin multe schimbări de-a lungul milioanelor de ani – dar problema actuală e cât de rapid se încălzește și cât de mult contribuim noi, oamenii, la acest proces. Doar că discursul sceptic preferă să lase astfel de detalii importante pe dinafară, creând confuzie și diluând sentimentul de urgență.

Acest scepticism contribuie la menținerea acelei „tăceri climatice” despre care tot vorbim – adică știm că ceva nu e bine, dar alegem să nu vorbim prea tare sau prea mult despre asta. Și uite așa, schimbările climatice ajung să fie percepute ca o problemă abstractă și distantă, pe care nu prea știm cum (și dacă) o putem influența.
Seceta: ghinion economic sau semnal climatic?
V-ați întrebat vreodată cum discută românii despre secetă? Luiza Nistor (2023, 2024) și-a pus întrebarea aceasta și a analizat atent discursul presei românești despre acest fenomen. Rezultatul? Seceta apare aproape exclusiv ca o problemă legată de bani și pierderi – fermierii pierd recolte, cresc prețurile, economia suferă, iar noi oftăm adânc în fața rafturilor cu legume mai scumpe. Nimic greșit aici, desigur, dar există o mică problemă: lipsa conexiunii explicite dintre secetă și schimbările climatice.

Aproape că nu se vorbește despre faptul că secetele devin mai severe tocmai pentru că planeta se încălzește rapid. În loc să fie percepută drept un semnal al unei crize climatice mai ample, seceta e privită mai degrabă ca un ghinion economic temporar – un fel de pană de curent climatică: enervantă, costisitoare, dar probabil trecătoare.

Iar această abordare reflectă perfect ceea ce numim „tăcere climatică”. Adică știm că ceva nu e în regulă, dar preferăm să nu spunem prea tare ce anume. Asta e ca atunci când ne doare ceva, dar alegem să ignorăm simptomele, sperând că vor trece de la sine. Doar că în acest caz, ignorarea simptomelor poate fi periculoasă pe termen lung.

Pe scurt, problema secetei în discursul public românesc nu este că lipsește complet – ba dimpotrivă, apare destul de frecvent. Problema e că discuția rămânând mereu strict economică, ratează ocazia de a face legătura cu marea poveste climatică din care facem parte cu toții. Și exact aici avem nevoie să începem să transformăm tăcerea climatică într-un dialog climatic mai clar, mai explicit și mai serios. Nu de alta, dar seceta nu e doar despre bani – e despre viitorul nostru.
De la tăcere la dialog climatic:
Cum putem schimba conversația?
În România, discuția despre schimbările climatice e cumva blocată într-o zonă de tăcere politicoasă. Știm că lucrurile nu merg bine, dar preferăm să evităm subiectul, ca atunci când evităm discuțiile despre politică la masa de Crăciun. Doar că, spre deosebire de politică, schimbările climatice nu pot fi ignorate fără consecințe reale.
Presa poate și trebuie să vorbească despre climă nu doar ca despre o problemă economică, ci și ca despre o provocare pe termen lung.
În al doilea rând, avem nevoie ca școala să-și facă temele climatice. Tinerii sunt deja interesați și preocupați (Nistor, 2024), deci de ce să nu le oferim instrumentele potrivite – cursuri, proiecte și informații concrete – ca să poată deveni o generație activă și bine informată în acest dialog?

Și nu în ultimul rând, e nevoie ca scepticismul climatic să fie combătut cu argumente clare și prietenoase, nu cu iritare sau ignorare. Discuțiile relaxate și bine informate pot face minuni în a înlătura confuzia și îndoiala.
Rezultatele studiului Eurobarometru 101.3 (aprilie-mai 2024)
Datele oferite de ↗Eurobarometrul (EB) 101.3 ne permit o înțelegere a curentelor de opinie din România, comparativ cu cele existente la nivelul Uniunii Europene, privind cele mai importante probleme percepute la nivel de țară, la nivel personal și la nivelul întregii Uniunii.

Datele ne arată că atât în România cât și la nivel european, opiniile oamenilor sunt puternic dominate de provocările economice cotidiene și de costul vieții. Astfel, românii și ceilalți europeni sunt în consens că inflația și creșterea prețurilor reprezintă cele mai presante probleme actuale. În România, această temă a fost menționată de 43% dintre respondenți ca fiind una dintre cele mai importante două probleme pentru țară, față de media europeană de 38%. La nivel personal, preocuparea pentru costul vieții este și mai pronunțată atât în România (47%) cât și în UE (media UE: 50%).

De asemenea, situația economică și sănătatea ocupă poziții de top în prioritățile respondenților. În România, 27% menționează situația economică printre cele mai importante probleme naționale, față de doar 17% media europeană, evidențiind o accentuare a preocupărilor economice în spațiul public românesc.

Pe de altă parte, probleme precum imigrația sau mediul înconjurător și schimbările climatice apar mai rar menționate explicit în România, comparativ cu media UE.
În cazul mediului și climei, mențiunile explicite sunt de 5% în România la nivel național, față de 13% media europeană. La nivel personal și european general, tendința este similară: aceste teme apar mai puțin frecvent menționate în România.
Este important de reținut că, atunci când respondenții sunt întrebați despre problemele majore la nivelul întregii Uniuni Europene, mențiunile românilor sunt foarte apropiate de cele ale europenilor, cu mici variații. De exemplu, situația internațională – inclusiv războiul din Ucraina – este o preocupare importantă atât pentru români (25%), cât și pentru europeni (21%).

Coeficienții de corelație dintre prioritățile românilor și cele ale europenilor sunt foarte ridicați: 0.88 la nivel de țară, 0.96 la nivel personal și 0.91 la nivel european general. Aceste corelații puternice indică faptul că opiniile publicului din România sunt, în mod fundamental, similare cu cele ale europenilor. Diferențele observate în privința unor teme specifice, precum schimbările climatice, reflectă mai degrabă modul în care spațiul public românesc este dominat de discuțiile legate direct de condițiile economice imediate și nivelul de trai, și mai puțin de subiecte percepute drept mai abstracte sau mai îndepărtate.

Astfel, percepția românilor privind schimbările climatice nu trebuie înțeleasă drept o respingere a importanței subiectului, ci mai degrabă ca o reflectare a unor priorități puternic influențate de contextul economic actual și de discursurile dominante din spațiul public românesc. În acest sens, aceste date pot sprijini elaborarea unor politici și strategii de comunicare climatice adaptate la contextul socio-economic și discursiv specific României.

În România, 5% dintre respondenți menționează schimbările climatice ca fiind printre cele mai importante probleme la nivelul țării, comparativ cu media europeană de 13%. Interesant, atunci când respondenții sunt întrebați despre problemele personale, procentul românilor care menționează mediul și clima crește la 8%, apropiindu-se de media europeană (12%). În schimb, când întrebarea se referă la nivelul întregii Uniuni Europene, proporția românilor care indică schimbările climatice urcă la 10%, față de media UE de 16% (Tabelul 1).
Tabel 1
Menționarea mediului înconjurător și schimbărilor climatice ca cea mai importantă problemă la nivel de țară, la nivel personal și la nivelul UE. Comparație România cu UE27.

Sursa datelor: EB 101.3
Aceste rezultate arată că în spațiul public românesc, schimbările climatice tind să fie percepute drept o problemă cu relevanță mai mare la scară europeană decât națională sau personală.

Totodată, faptul că mențiunile cresc treptat, odată ce perspectiva se extinde – de la nivel național și personal spre european, cum putem vedea în Figura 1 –, reflectă o tendință generală, întâlnită și la nivelul UE, ca oamenii să perceapă schimbările climatice drept o problemă globală sau europeană, mai degrabă decât una imediat apropiată.
Fig. 1
Menționarea mediului înconjurător și schimbărilor climatice ca cea mai importantă problemă la nivel de țară, la nivel personal și la nivelul UE. Comparație România cu UE27. Sursa datelor: EB 101.3
Statele nordice și vest-europene, precum Danemarca (47%), Suedia (35%) sau Țările de Jos (36%), se remarcă printr-o prezență mult mai pronunțată a schimbărilor climatice în prioritățile naționale. Acest lucru sugerează că discursul public din aceste țări integrează explicit preocupările legate de mediu și climă în viața cotidiană și în politicile publice, determinând astfel o percepție mai puternică a relevanței acestei teme în rândul populației.

În contrast, în țările din Europa Centrală și de Est, inclusiv România (5%), Bulgaria (5%), Cipru (3%) și statele baltice (Estonia 3%, Letonia 3%, Lituania 5%), mediul și schimbările climatice apar mai rar menționate explicit ca priorități naționale (Figura 2). Aici, discursul public dominant se concentrează mai mult pe aspecte economice și sociale directe, care ocupă prim-planul atenției publice.

Datele pentru România (5% la nivel național, 8% personal, 10% european) se situează aproape de cele ale altor state din regiune, precum Polonia (9% la nivel național) și Ungaria (8% la nivel național).
Fig. 2
Menționarea mediului înconjurător și schimbărilor climatice ca cea mai importantă problemă la nivel de țară

Sursa datelor: EB 101.3
Este relevant de observat că, atunci când respondenții reflectează asupra problemelor la nivelul întregii Uniuni Europene, preocupările privind clima cresc în toate statele, inclusiv în cele unde mențiunile explicite sunt relativ scăzute la nivel național sau personal (Figurile 3 și 4). În România, această tendință este clară, procentul crescând de la 5% (național) la 10% (european), similar tendinței observate și în alte țări din regiune.
Fig. 3
Menționarea mediului înconjurător și schimbărilor climatice ca cea mai importantă problemă la nivel personal

Sursa datelor: EB 101.3
Fig. 4
Menționarea mediului înconjurător și schimbărilor climatice ca cea mai importantă problemă la nivel personal

Sursa datelor: EB 101.3
Aceste date indică faptul că diferențele dintre țări nu reflectă neapărat diferențe fundamentale în percepția asupra importanței schimbărilor climatice, ci mai degrabă diferențe în discursul public și politicile care pun în prim-plan această temă. În țările unde preocupările economice și sociale domină spațiul public, temele climatice sunt mai puțin evidențiate explicit în opinia publică.
Criză și viitor
Datele privind influența crizei climatice asupra modului în care cetățenii europeni privesc viitorul oferă o perspectivă suplimentară asupra modului în care schimbările climatice sunt percepute ca o amenințare de către publicul larg din Uniunea Europeană.

România, cu 12% dintre respondenți care menționează explicit consecințele schimbărilor climatice drept criza cu cel mai puternic impact asupra modului în care privesc viitorul, se situează aproape de media europeană de 16% (Figura 5). Acest rezultat indică faptul că, deși schimbările climatice nu apar în prim-planul preocupărilor explicite la nivel național, acestea reprezintă totuși o preocupare importantă, atunci când cetățenii sunt întrebați despre percepția asupra viitorului.
Fig. 5
Menționarea consecințelor schimbărilor climatice ca având cea mai mare influență asupra viitorului. Comparație România cu UE27

Sursa datelor: EB 101.3
Se observă o diferențiere între statele europene, reflectând diversitatea discursurilor publice dominante. În state precum Suedia (40%), Țările de Jos (31%) și Danemarca (30%), schimbările climatice sunt puternic integrate în discursul public ca amenințare majoră pentru viitor. La celălalt capăt al spectrului, state din Europa Centrală și de Est, precum Estonia (4%), Letonia (5%), Slovacia și Lituania (7%) percep această criză ca având un impact mai redus asupra modului în care privesc viitorul.

România, situată într-o poziție intermediară, se aliniază în această privință cu state precum Malta, Italia sau Slovenia (Figurile 6). Această poziție arată că, deși discursul public românesc se concentrează cu prioritate pe aspecte economice și sociale directe, tema schimbărilor climatice începe să pătrundă treptat în spațiul public ca o problemă relevantă și cu potențial impact asupra viitorului.
Fig. 6
Menționarea consecințelor schimbărilor climatice ca având cea mai mare influență asupra viitorului

Sursa datelor: EB 101.3
Fig. 7
Menționarea consecințelor schimbărilor climatice ca având cea mai mare influență asupra viitorului

Sursa datelor: EB 101.3
Stratificarea socio-demografică a curentelor de opinie
Analiza socio-demografică a opiniilor privind importanța schimbărilor climatice ca problemă majoră la nivel național, personal și european relevă câteva diferențe relevante în funcție de vârstă, educație și clasă socială autodeclarată. În schimb, genul, mediul de rezidență, dificultățile economice cotidiene și orientarea politică nu produc diferențe notabile.

Din perspectiva vârstei, cea mai clară diferență se remarcă în rândul tinerilor (15-30 de ani), care menționează mai frecvent schimbările climatice drept o problemă importantă la nivel european, comparativ cu celelalte grupe de vârstă. Acest rezultat confirmă preocuparea generației tinere față de climă și mediu, aliniindu-se rezultatelor altor cercetări recente din România, care evidențiază interesul ridicat al tinerilor față de subiectele climatice și ecologice (Nistor, 2024).

Educația este, de asemenea, un factor important. Respondenții care încă studiază menționează mai frecvent schimbările climatice ca prioritate, atât în privința României, cât și la nivelul Uniunii Europene. Acest rezultat subliniază rolul central al educației formale în sensibilizarea față de tema climatică și susține concluzii anterioare care arată importanța integrării educației climatice în curricula școlară (Nistor, 2024). În contrast, persoanele cu niveluri mai reduse de educație (care și-au încheiat studiile înainte de 15 ani) indică schimbările climatice mai rar, sugerând că discursul public despre climă poate fi perceput drept mai puțin relevant în contextul provocărilor cotidiene.

Din punctul de vedere al clasei sociale, respondenții care se identifică cu clasa muncitoare menționează cel mai rar schimbările climatice ca problemă importantă, reflectând o prioritate acordată preocupărilor economice și sociale. În schimb, cei care se poziționează în clasa de mijloc inferioară și în clasa de mijloc indică mai frecvent această problemă, ceea ce poate sugera o preocupare mai explicită pentru subiecte ce țin de calitatea vieții și viitor. Această observație confirmă tendințele identificate și în cercetările anterioare, care au arătat că percepția schimbărilor climatice este influențată puternic de contextul social și economic individual și de prioritățile cotidiene (Nistor, 2022).

În celelalte categorii analizate – genul, mediul de rezidență, dificultățile economice cotidiene și orientarea politică – diferențele observate sunt prea mici pentru a indica influențe semnificative asupra percepției privind importanța schimbărilor climatice (Sursa datelor: EB 101.3).
Cum se leagă dezvoltarea umană de percepția schimbărilor climatice?
Dacă ne uităm cu atenție la datele europene, observăm o relație interesantă: cu cât o țară oferă cetățenilor săi o calitate mai ridicată a vieții, cu atât oamenii înțeleg mai bine cauzele schimbărilor climatice. Acest lucru devine vizibil dacă analizăm Indicele Dezvoltării Umane (IDU) – un indicator internațional care măsoară atât bunăstarea economică a unei țări, cât și nivelul mediu de educație al populației și speranța medie de viață. Cu alte cuvinte, IDU arată în ce măsură o societate asigură condiții bune de viață și acces extins la cunoaștere și sănătate pentru cetățenii săi.

Țările europene cu IDU ridicat, precum Danemarca, Germania, Olanda sau Suedia, au în general procente mari de cetățeni care declară că activitățile umane provoacă schimbările climatice.
Acolo unde nivelul de educație este mai ridicat, oamenii trăiesc mai sănătos și au mai puține griji economice zilnice presante, iar spațiul public poate găzdui discuții ample despre probleme mai complexe, precum criza climatică.

(Figura 8)
Pe măsură ce ne deplasăm spre țările europene cu un IDU mai scăzut, observăm că identificarea corectă a cauzelor schimbărilor climatice scade. În Europa Centrală și de Est, inclusiv în România, Bulgaria sau Ungaria, un procent mult mai mic de cetățeni face legătura corectă între acțiunile umane și schimbările climatice. În România, de exemplu, mai puțin de jumătate din populație recunoaște originea umană a schimbărilor climatice.
Fig. 8
Relația dintre HDI și % de răspunsuri corecte la întrebarea despre cauzele schimbărilor climatice Sursa datelor: UNDP 2025 și EB 101.3
Acest lucru nu înseamnă că oamenilor nu le pasă sau că sunt dezinteresați. Înseamnă, mai degrabă, că în țări unde problemele economice – precum facturile, sănătatea sau locurile de muncă – domină agenda zilnică, rămâne mai puțin spațiu pentru discuții publice pe teme percepute ca fiind mai abstracte sau mai îndepărtate în timp.

Astfel, datele ne arată că dezvoltarea umană contează în modul în care o societate se raportează la probleme climatice complexe.
Investind mai mult în sănătate, educație și bunăstarea generală a cetățenilor, creăm contextul potrivit pentru ca oamenii să se implice și în dezbateri importante despre viitorul comun al planetei și felul în care acesta este legat de nevoile gospodăriilor. Iar acest lucru ne poate ajuta să ne pregătim mai bine pentru provocările climatice care ne privesc pe toți.
Este vizibilă și o asociere între calitatea vieții unei țări și nivelul de alfabetizare științifică al cetățenilor săi. În general, țările cu cel mai ridicat IDU, precum Suedia, Danemarca, Germania, Belgia sau Olanda au și cele mai mari scoruri de alfabetizare științifică (Figura 9). Cetățenii acestor țări trăiesc mai mult, au acces mai larg la educație și beneficiază de condiții economice stabile, iar asta creează premisele ideale pentru ca discuțiile publice să fie nu doar frecvente, ci și bine fundamentate științific.

În contrast, în țările europene cu un IDU mai redus – cum ar fi România, Bulgaria, Grecia sau Cipru – nivelul alfabetizării științifice este mai mic. În România, de exemplu, scorul alfabetizării științifice este printre cele mai reduse din Europa. Acest lucru poate indica o capacitate mai scăzută a spațiului public de a genera dezbateri bazate pe argumente științifice solide și poate explica dificultățile în abordarea unor teme complexe, precum schimbările climatice sau crizele sanitare.
Fig. 9
Relația dintre HDI scorul de alfabetizare științifică Sursa datelor: UNDP 2025 și EB 101.3
Ce putem observa din aceste date? În primul rând, că dezvoltarea umană contează mult mai mult decât simpla creștere economică. Investind în calitatea vieții cetățenilor, creăm contextul necesar pentru un dialog public bine informat și responsabil.
Alfabetizarea științifică este o condiție importantă pentru ca o societate să poată lua decizii corecte și eficiente în fața provocărilor globale.
Înțelegem schimbările climatice, dar ne presează alte urgențe
După ce am luat la bani mărunți datele recente și opiniile cercetătorilor, putem spune că românii sunt cam la fel ca vecinii lor europeni când vine vorba despre schimbările climatice:
În principiu, înțelegem cu toții că avem o problemă serioasă, dar în practică, agenda zilnică e plină cu teme urgente, cum ar fi facturile, sănătatea sau economia.
În cifre, asta înseamnă că doar 5% dintre români menționează spontan schimbările climatice printre problemele majore ale țării, chiar dacă atunci când vorbim de probleme personale sau europene în general, procentele mai cresc puțin (Eurobarometru 101.3, 2023).

Totuși, când îi întrebăm pe români care e criza cu cel mai mare impact asupra modului în care văd viitorul, 12% dintre ei aleg schimbările climatice. Cu alte cuvinte, clima ne preocupă, dar nu suficient cât să depășească stresul zilnic legat de bani sau sănătate.
Generația verde în căutarea soluțiilor și seniorii preocupați de viitorul climatic
Dar hai să complicăm puțin tabloul. Lucrurile arată diferit în funcție de vârstă, educație sau poziționare socială. Dacă i-am întreba astăzi pe tinerii români cât de importante sunt schimbările climatice, probabil că ne-ar răspunde ceva de genul: „Foarte importante! Planeta e în pericol și cineva trebuie să facă ceva urgent!”. Și chiar cred asta: cercetările recente ale Luizei Nistor (2024) arată că studenții și elevii români sunt mai preocupați decât generațiile mai în vârstă și că identifică foarte bine vinovații principali ai crizei climatice – adică exact noi, oamenii.

Mai mult, tinerii cer schimbări radicale și rapide: cursuri obligatorii despre climă în școli, politici dure împotriva infracțiunilor ecologice și chiar tribunale speciale pentru mediu. Problema apare, însă, atunci când îi întrebăm despre soluții concrete. Atunci lucrurile devin neclare – „da, ceva trebuie făcut, dar ce anume?” – iar răspunsul nu e evident (Nistor, 2024).

În plus, tinerii recunosc că nu sunt foarte siguri cine anume ar trebui să ia inițiativa. Statul? Companiile private? Uniunea Europeană? Sau poate chiar ei înșiși? Există aici o confuzie destul de mare. Cu alte cuvinte, generația tânără știe că ceva nu e în regulă, dar nu e încă sigură cine ar trebui să rezolve problema și cum exact să o facă (Nistor, 2024).

Totuși, față de generațiile anterioare, pentru tineri schimbările climatice sunt deja o problemă personală și presantă – e vorba direct despre viitorul lor. Iar acest lucru îi poate transforma într-o voce puternică și convingătoare, care să ajute la schimbarea discursului public dintr-o tăcere climatică într-un dialog climatic activ și constructiv.

În același timp, cei mai în vârstă, peste 70 de ani, surprind pozitiv, fiind printre cei mai preocupați de viitorul climatic. Poate experiența lor lungă de viață îi face mai conștienți de schimbările drastice care s-au produs deja și îi determină să acorde mai multă atenție acestei teme. În schimb, persoanele din clasele muncitoare tind să vadă clima mai puțin ca o prioritate imediată, ceea ce nu-i surprinzător, având în vedere că problemele economice cotidiene au prioritate pentru ei (Eurobarometru 101.3, 2023).

Cercetările Laurei Nistor (2022) confirmă că românii recunosc gravitatea schimbărilor climatice, dar prioritățile rămân aproape întotdeauna altele: economia, prețurile și problemele imediate. Studiile Luizei Nistor (2023, 2024) ne arată că fenomenele extreme precum seceta sunt discutate intens, dar în principal ca probleme economice temporare, nu ca semnale ale schimbărilor climatice.
În loc să vedem seceta drept dovada că planeta se încălzește, preferăm să o considerăm mai degrabă ghinion economic de moment.
Iar această abordare reflectă ceea ce am numit „tăcere climatică”: știm că avem o problemă, dar nu prea vorbim despre ea explicit în spațiul public. Și, pentru ca tabloul să fie complet, scepticismul climatic identificat de Simona-Nicoleta Vulpe (2020) nu ajută deloc: mesajele de tipul „planeta s-a mai încălzit și altădată” sau „cercetătorii nu prea se înțeleg între ei” mențin confuzia și relativizează urgența problemei.

Din studiul Ipsos citat mai devreme am înțeles că românii sunt optimiști în ceea ce privește energia verde, dar asta nu rezolvă problema ridicată aici.

Ce e de făcut, deci, ca schimbările climatice să nu rămână doar undeva în fundal? În primul rând, avem nevoie de un dialog climatic explicit și bine informat. Discursul public și mass-media trebuie să explice legăturile dintre fenomenele extreme și încălzirea globală. În al doilea rând, educația climatică în școli devine esențială – tinerii trebuie să învețe ce pot face, cum pot face și cine îi poate ajuta să devină activi. Și nu în ultimul rând, e important să reacționăm la scepticismul climatic cu argumente bine documentate și explicații prietenoase, nu cu critici sau ignorare.

Pe scurt, românii sunt conștienți că schimbările climatice sunt o problemă reală și serioasă. La fel ca europenii din alte țări, punem totuși pe primul loc problemele care ne ard buzunarul sau ne țin noaptea treji.
Dacă ne dorim, însă, ca viitorul nostru să arate altfel, trebuie să depășim această tăcere politicoasă și să transformăm schimbările climatice dintr-o problemă abstractă, „de mâine”, într-o prioritate concretă pentru azi.
Iar asta începe cu un dialog climatic sincer, activ și implicat – pentru că, să fim sinceri, planeta nu ne așteaptă pe noi să-i facem loc în program.
autori
Dr. Cosima Rughiniș
este profesoară de sociologie, coordonatoare de doctorat și directoarea școlii doctorale de sociologie la Universitatea din București, unde predă cursuri de metodologie sociologică. Cercetările sale se orientează spre controversele științifice privind criza climatică, vaccinarea și homeopatia, precum și rolul tehnologiilor digitale în redefinirea adevărului și încrederii. Interesele sale de cercetare includ și reprezentările de gen și vârstă în media diverse, de la reclame la jocuri video, romane grafice și manuale școlare. Cosima Rughiniș este redactor șef la Compaso – Journal of Comparative Research in Sociology and Anthropology și a fost coordonatoarea proiectului de cercetare SKEPSIS (https://skepsis-project.ro/). A fost bursieră și cercetătoare invitată la GESIS – European Data Laboratory EUROLAB, Colegiul Noua Europă, Open Society Institute, și Wissenschaftskolleg zu Berlin.
Dr. Simona Vulpe
Simona-Nicoleta Vulpe este lector universitar la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universității din București. Cercetările sale se concentrează asupra scepticismului față de știință, cu accent pe controversele privind vaccinarea și schimbările climatice. Interesele sale includ, de asemenea, reprezentările sociale ale științei și tehnologiei, precum și mecanismele sociale prin care se formează și se transmit atitudinile de încredere și neîncredere în cunoașterea științifică. Simona-Nicoleta Vulpe este editor al revistei "Compaso – Journal of Comparative Research in Anthropology and Sociology" și autoare a numeroase articole publicate în reviste internaționale de prestigiu. Teza sa de doctorat, "Science Skepticism. Temporal and Religious Agency in Vaccination and Climate Change Controversies", susținută în 2023, a fost distinsă cu Premiul Senatului Universității din București pentru cea mai bună teză de doctorat în domeniul științelor sociale.